Palaa takaisin

Pakolaisten kiireellisen uudelleensijoittamisen lisätuki

  • ELY-keskusten kehittämis- ja hallintokeskus

Palveluntarjoajat, kuten kunnat, seurakunnat ja järjestöt, vastaavat itse palvelujen ja tapahtumien tietojen ylläpidosta ja ajantasaisuudesta.

Palvelun sisältö

Kiireellistä uudelleensijoitusta tarvitsevia kiintiöpakolaisia vastaanottavia kuntia tuetaan lisätuella. Varautumisen tavoitteena on sijoittaa kiintiöpakolaiset kuntiin heidän tilanteensa kiireellisyyden edellyttämällä aikataululla.

Lisätuki myönnetään Suomeen kiintiöpakolaisina...

Näytä lisää

Toimi näin

KEHA-keskus maksaa valtionavustukset hakemuksesta. Hakemus täytetään aluehallinnon asiointipalvelussa.

Näin haet maksatusta

Hae maksatusta sähköisesti aluehallinnon asiointipalvelussa avustuspäätöksen ehtojen mukaan. Täytä hakemus huolellisesti ja liitä siihen vaaditut liitteet.

Lisätietoa valtuuttamisesta

Aluehallinnon sähköisessä asiointipalvelussa maksatushakemuksen voi jättää kunnan valtuuttama henkilö. Valtuutus asiointiin annetaan Suomi.fi-palvelun valtuuksissa. Valtuusrooleja käyttämällä varmistetaan, että korvaushakemuksen valmistelevilla ja lähettävillä henkilöillä on oikeudet edustaa organisaatiota.

Valtuutuksen saaneet henkilöt asioivat asiointipalvelussa organisaationsa puolesta Suomi.fi-tunnistuksen kautta. Kirjautuminen asiointipalveluun tapahtuu henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla valtuuden saamisen jälkeen. Suomi.fi-valtuuksien lisäksi asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkaalta Y-tunnusta.

Aluehallinnon sähköiseen asiointiin tarvittava asiointivaltuus on nimeltään Työllisyyden, ympäristön, elinkeinotoiminnan ja liikenteen valtioavustusten hakeminen. Valtuusasia tarkennetaan tunnisteella KOTO.

Organisaation puolesta voivat asioida ilman erikseen annettua valtuutta vain henkilöt, joilla on asioiden hoitamiseen olemassa oleva valtuus tai rekisteritietoihin perustuva oikeus.

Valtuuttamisessa noudatetaan Suomi.fi-palvelun voimassa olevia ohjeistuksia.

Verkkosivut

3 kpl

KEHA-keskuksen maksatuspalveluiden yhteystiedot

Verkkosivulta löydät KEHA-keskuksen maksatuspalveluiden yhteystiedot.

Kotoutuminen.fi-verkkopalvelu

Työ- ja elinkeinoministeriön kotoutumisen osaamiskeskuksen ylläpitämä kotoutuminen.fi on suunnattu työssään maahanmuuttaneita kohtaaville, kotoutumisen ja pakolaisten vastaanoton toimijoille. Sivuston kautta on mahdollista seurata myös kotoutumisen osaamiskeskuksen sosiaalisen median kanavia. Verkkopalvelussa julkaistaan tietoa ja ajankohtaisia uutisia kotoutumisesta ja pakolaisten vastaanotosta sekä näihin liittyvistä teemoista. Verkkopalvelu tarjoaa myös muun muassa blogissa sijoituspaikan hankkeiden hyville käytännöille ja materiaaleille, tuo esiin monikielisiä materiaaleja ja oppaita, kotoutumistyötä ja pakolaisten vastaanottoa tukevia työkaluja, kouluttaa ja tarjoaa yhteistyötilat Kumppanuusalustalla. Verkkopalvelussa on julkaistu selkokielinen kotoutumislain käsikirja.

Tietoa KEHA-keskuksen maksatuksesta

Tutustu maksatuksen ohjeisiin, tiedotteisiin, asiointikanaviin ja lomakkeisiin KEHA-keskuksen palveluportaalissa.

Verkkoasiointi

1 kpl

Aluehallinnon asiointipalvelu

Aluehallinnon asiointipalvelussa voit asioida sähköisesti ELY-keskusten, aluehallintovirastojen, Turvallisuus- ja kemikaaliviraston, KEHA-keskuksen ja työ- ja elinkeinopalveluiden erikseen ilmoitetuissa avustuksissa yksityishenkilönä ja yrityksen tai yhteisön nimissä. Asiointipalvelussa voit jättää avustushakemuksia liitteineen, vastata täydennys- tai lisätietopyyntöihin sekä vastaanottaa asiaa koskevat päätökset. Käytössä olevat palvelut löydät palveluhakemistosta. Asiointipalvelun käyttö Avustushakemusten jättäminen asiointipalvelussa korvaa tulostettavat ja tallennettavat hakulomakkeet. Sähköinen asiointi vähentää puutteellisia hakemuksia ja nopeuttaa päätöksentekoa. Asiointipalvelu ohjaa avustuksen haussa ja tarkistaa, ettei hakemuksesta puutu tärkeitä tietoja. Tiedot saapuneesta päätöksestä ja mahdollisista hakemuksen täydennystarpeista saapuvat suoraan asiointipalveluun. Hakemus on mahdollista tallentaa keskeneräisenä ja jatkaa sen täyttämistä myöhemmin. Asiointitilille annettuun sähköpostiosoitteeseen saapuvat ilmoitukset kertovat, kun hakemus on otettu vastaan, otettu käsittelyyn tai jos sen käsittelemiseksi tarvitaan täydentäviä tietoja. Hakemukseen liittyviin täydennyspyyntöihin vastataan asiointipalvelussa. Asiointitilille saapuvat kaikki korvausasian käsittelyyn liittyvät tiedot ja dokumentit sekä myös päätös, kun asia on ratkaistu. Dokumentit on mahdollista tallentaa tai tulostaa asiointitililtä omaan käsittelyjärjestelmään tai arkistoon. Palveluun kirjautuminen Asiointipalveluun kirjaudutaan turvallisesti Suomi.fi-tunnistuksella pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai sirullista henkilökorttia hyödyntäen. Henkilön asiointivaltuudet tarkistetaan automaattisesti asiointipalveluun kirjautumisen yhteydessä. Yhteys katkeaa automaattisesti 30 minuutin kuluessa, jos palvelun käyttöä ei jatketa. Palvelu ilmoittaa automaattisesta katkaisusta. Tiettyjen avustusten hakemiseen voidaan tarvita Suomi.fi-valtuutus, jonka avulla varmistetaan, että henkilöllä, joka valmistelee ja lähettää avustushakemuksen, on oikeus edustaa yritystä tai yhteisöä. Erillistä valtuutta ei tarvita, jos käyttäjä on asiointipalvelun tietojen mukaisesti yrityksen tai yhteisön nimenkirjoitusoikeudellinen ja rooli on määritelty asiointipalvelussa asiointiin oikeuttavaksi. Valtuuksien lisäksi asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta. Palveluun kirjautumisessa ja valtuuttamisessa noudatetaan Suomi.fi-palvelun voimassa olevia ohjeistuksia.

Kenelle ja millä ehdoin

Lisätukiin oikeutettu kunta on tehnyt ELY-keskuksen kanssa sopimuksen kuntaan osoittamisesta ja kotoutumisen edistämisestä ja sillä on voimassa oleva kotouttamisohjelma.

Kunnan tulee sitoutua vastaanottamaan kiireellistä uudelleensijoitusta tarvitsevia pakolaisia kalenterivuoden aikana. Lisätuki voidaan myöntää ehtojen täyttyessä kunnille, jotka ovat sitoutuneet pakolaisten vastaanottoon edellisenä vuonna, mutta kiireellistä uudelleensijoitusta tarvitsevien henkilöiden vastaanotto on siirtynyt seuraavalle vuodelle kunnasta riippumattomasta syystä. Vastaanottoon varautumisesta on sovittava ELY-keskuksen kanssa ennakkoon kirjallisesti.

Tuki haetaan sen jälkeen, kun kiireellistä uudelleensijoitusta tarvitsevat kiintiöpakolaiset ovat saapuneet kuntaan.