Palveluvarmenteet
Palveluntarjoajat, kuten kunnat, seurakunnat ja järjestöt, vastaavat itse palvelujen ja tapahtumien tietojen ylläpidosta ja ajantasaisuudesta.
Palvelun sisältö
Digi- ja väestötietoviraston myöntämät palveluvarmenteet ovat ohjelmistovarmenteita, joilla varmennetaan palveluntarjoajan palvelin tai palvelu. Palveluvarmenteita myönnetään eri käyttötarkoituksiin. Palveluvarmenteita voidaan käyttää sekä julkishallinnon että yksityissektorin palveluiden...
Toimi näin
Palveluvarmenteita haetaan verkkoasioinnin kautta.
Hakeminen edellyttää rekisteröitymistä verkkoasioinnin käyttäjäksi. Rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjä perustaa edustamalleen organisaatiolle asiakastitilin, johon hän voi kutsua organisaationsa muita käyttäjiä. Rekisteröityminen edellyttää käyttäjän vahvaa tunnistautumista. Jos organisaatiolla on jo tili verkkoasioinnissa, tarvitsee uusi käyttäjä kutsun tälle tilille joltakin tilin nykyiseltä käyttäjältä.
Palveluvarmennetilaus on aina uusi tilaus, vaikka organisaatiolla olisi aiempi palveluvarmenne joka uusitaan.
1. Valitse Aloita uusi hakemus.
2. Avaa valikko kohdasta Haluan tilata toimikortteja tai palveluvarmenteita.
3. Klikkaa Palveluvarmennehakemukset-kohdasta Aloita-painiketta.
4. Täytä hakemus ja lataa hakemukselle varmennepyyntö (CSR-tiedosto) tai vaihtoehtoisesti valitse, että tekninen yhteyshenkilö lataa varmennepyynnön hakemukselle ja täytä hänen tietonsa teknisen yhteyshenkilön kohtaan. Tekninen yhteyshenkilö saa hakemuksen lähettämisen jälkeen linkin hakemuksessa ilmoitettuun sähköpostiin mistä varmennepyynnön saa ladattua. Hän ei kuitenkaan pääse organisaation verkkoasioinnin tilille katsomaan muuta kuin kyseisen hakemuksen tiedot. Palveluvarmenteeseen tuleva tietosisältö purkaantuu hakemukselle varmennepyynnöstä.
Valmis palveluvarmenne toimitetaan sähköpostitse hakemuksella määriteltyyn tekniseen yhteissähköpostiin sekä tekniselle yhteyshenkilölle DER ja PEM-tiedostomuodoissa.
Palveluvarmenteen tavoitetoimitusaika on noin viikko siitä, kun hakemus on lähetetty ja sille on ladattu varmennepyyntö. Näet asian käsittelyvaiheet verkkoasioinnissa organisaation omalta tililtä. Huomaa että hakemuksella näkyy päätös varmenteen myöntämisestä vasta muutama päivä varmenteen tuottamisen ja toimittamisen jälkeen.
Jos hakemusta ei voi hyväksyä ilmoitetuilla tiedoilla, palautetaan hakemus asiakkaalle takaisin korjauksia tai täydennyksiä varten verkkoasioinnissa. Lisätietopyynnöistä löytyy syy palautukselle. Asiakkaalla on mahdollisuus myös itse lähettää lisätietoa hakemukselle. Palveluvarmennetilaus on sitova.
Puutteelliseen hakemukseen tehdään hylkäyspäätös, mikäli se on ollut vireillä yli kuusi kuukautta.
Kenelle ja millä ehdoin
Palveluvarmenne myönnetään yksityisille toimijoille tai yhteisöille, jotka hallinnoivat domain-nimeään.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvarmenteet myönnetään THL-SOTE-organisaatiorekisterissä oleville organisaatioille.