Laskutuskäytännöt
Lue lisää altaLaskutuskäytännöt uudistuvat
Pohde aloittaa toimintansa kokonaan uutena organisaationa, jonka vuoksi aiemmat laskutuskäytännöt eivät siirry Pohteelle. Hyväksy Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue e-laskuttajaksi omassa verkkopankissasi tai tee uusi suoramaksuvaltuutus oman pankkisi asiakaspalvelun kautta.
Saadaksesi laskut sähköisesti, toimi näin
Hyvinvointialueet ovat uusia itsenäisiä y-tunnuksellisia toimijoita, joiden vastuulle siirtyvät aiemmin kuntien ja kuntayhtymien järjestämät ja tuottamat sosiaali- ja terveyspalvelut.
Koska organisaatio ja y-tunnus muuttuvat, tee Pohteelle uudet e-laskujen tilaukset ja suoramaksuvaltuutukset.
E-laskusopimus
Solmi uusi e-laskusopimus tilaamalla Pohteen e-lasku omaan verkkopankkin. Pohteen y-tunnus on 3221326-2. Pohteen laskutusaiheita tulee olemaan kaksi, OYSilla oma ja kaikilla muilla yhteinen. Tunnuksena käytetään asiakkaan henkilötunnusta.
Suoramaksuvaltuutus
Tee uusi suoramaksuvaltuutus omaan pankkiinsa ottamalla yhteyttä pankin asiakaspalveluun. Tällöin pankki veloittaa automaattisesti maksun asiakkaan tililtä ja lähettää siitä ilmoituksen.
Sähköinen lasku OmaPostiin tai Kivraan
Tilaa laskut sähköisenä OmaPostiin tai Kivraan, joista käsin voit hoitaa myös maksamisen.
Pohteen laskut voi saada edelleen paperina kotiin, mutta laskua ei voi enää maksaa maksukorteilla tai käteisellä Pohteen toimipisteissä, poikkeuksena OYSin infopisteet, joissa voi edelleen maksaa OYSin laskuja maksukortilla.
Terveydenhuollon asiakaslaskujen maksukaton seuranta
Terveydenhuollon asiakasmaksuilla on vuosittainen maksukatto, joka on 692 euroa (vuonna 2023) laskutusten osalta iso ponnistus. Seuraa maksukaton ylittymistä itse. Kun maksukatto on ylittynyt, saat hyvinvointialueelta todistuksen maksukaton ylittymisestä. Todistuksen saamiseksi esitä alkuperäiset tositteet omista tai huollettavina olevien alaikäisten lastesi saamien palvelujen suoritetuista maksuista. Maksukaton täyttymisen jälkeen asiakasmaksuja ei enää peritä maksukaton piiriin kuuluvista palveluista lukuun ottamatta lyhytaikaisen laitoshoidon tai -palvelun ns. ylläpitomaksua.
Myös palveluntuottaja voi seurata asiakkaan maksukaton kertymistä, mutta vain laskutusjärjestelmäkohtaisesti, ei koko hyvinvointialuekohtaisesti. Asiakaslaskulta löytyy puhelinnumero ja sähköpostiosoite, johon voi ottaa yhteyttä maksukattoasioissa.
Lisätietoa maksukatosta (stm.fi)
(https://stm.fi/terveydenhuollon-maksukatto)