Tuki elintapamuutokseen
Tämä sivu on tarkoitettu ammattilaisen työn tueksi elintapaohjaukseen
Elintapamuutoksessa tärkeintä on, että asiakas huomaa muutoksen tarpeen ja motivoituu oman tarpeensa mukaan muutokseen.
Ammattilaisena voit auttaa asiakasta käyttämällä motivoivaa haastattelua, jossa asiakkaan oma pohdinta on keskeisessä roolissa. Menetelmään kuuluvat
- empatia
- avoimet kysymykset
- väittelyn välttäminen
Keskustele ja arvioi tarvetta muutokseen yhdessä asiakkaan kanssa.
Mitkä vaihtoehdoista kuvaavat parhaiten tarvettasi elintapamuutokselle?
1. Olen tyytyväinen nykyisiin elintapoihini.
- Ei tarvetta muutokseen.
- Toteutan jo muutosta omatoimisesti, ryhmän tai ammattilaisen tuella.
2. Tarvitsen muutosta, mutta elämäntilanne estää sen toteuttamisen juuri nyt. Voin palata asiaa myöhemmin.
3. Tarvitsen nyt tietoa tai tukea muutoksen tekemiseen.
- Voin hakea tietoa ja toteuttaa muutoksia omatoimisesti.
- Toivon tukea muutosten tekemiseen oman alueeni liikunta/elintapaohjauksesta.

Tunnista asiakkaan muutosvaihe
Arvioitavat muutostarpeet ovat yksilöllisiä. Arvioi asiakkaan tuen tarve, jos hän on motivoitunut elintapamuutokseen. Alla olevaa taulukkoa voit hyödyntää yhdessä asiakkaan kanssa muutosvaiheen tunnistamiseen. Sen avulla voit valita kuhunkin vaiheeseen sopivia tapoja tukea asiakasta.
Muutosvaiheet elintapaohjauksessa (PDF)
Jos asiakas on motivoitunut prosessinomaiseen elintapaohjaukseen eivätkä mini-interventio tai itsehoitomenetelmät riitä tueksi, ohjaa asiakas täyttämään Omaolon Terveystarkastus:

Motivoiva haastattelu
Motivoiva haastattelu on potilaan ja ammattilaisen väliseen yhteistyöhön perustuva vuorovaikutusmenetelmä, jolla pyritään löytämään ja vahvistamaan potilaan motivaatiota elämäntapamuutokseen.
Motivoivan haastattelun perusperiaatteet
- Osoita empatiaa, kuuntele tarkkaavaisesti
- Vahvista uskoa muutoskykyyn, tunnista ja nimeä asiakkaan vahvuuksia
- Vältä väittelyä, myötäile vastarintaa, keskustele myönteisesti
- Avoimet kysymykset
- Suunnitelman tekeminen
- Aloita ja lopeta positiivisella viestillä
Auta asiakasta oivaltamaan itse
Hoitavan viestinnän menetelmän perusajatuksena on, että kun potilas itse tunnistaa muutoksen tarpeen ja pohtii keinoja sen toteuttamiseksi, muutoksen todennäköisyys kasvaa. Elintapojen muuttaminen onnistuu siis vain silloin, kun ihminen haluaa sitä itse.
Auta asiakasta tunnistamaan ja ajattelemaan merkityksellisiä asioita omassa elämässään. Auta asiakasta oivaltamaan, miten hän voi itse edistää niiden toteutumista. Asiakkaan oma oivallus on muutoksen perusta ja voima.
Ammattilaisen tehtävä auttaa asiakasta viemään keskustelu sellaisille alueille, jossa omalle oivallukselle on tarvetta ja tilaa. Esimerkkejä, millä kysymyksillä voit viedä asiakkaan ajatukset siihen, miten vaiva vaikuttaa asiakkaan elämään ja arkeen:
- Miten haluaisit pitää huolta kehostasi?
- Millaisen fyysisen kunnon haluaisit kehittää?
- Millaisia toistuvia aktiviteetteja haluaisit tehdä vaaliaksesi ja pitääksesi huolta kehostasi?
- Miten haluaisit nukkumisen, ruokavalion ja liikkumisen avulla pitää huolta terveydestäsi?
- Millainen on suhteesi tupakointiin ja alkoholiin?
- Minkä koet tärkeimmäksi hyvinvointiasi tukevaksi, jota haluat ryhtyä työstämään ensimmäiseksi?
- Mitä tapahtuu, jos menetät terveytesi ja hyvinvointisi. Mitä käy työllesi, jos menetät terveytesi ja hyvinvointisi? Mikä hyvinvointia edistävä toiminta vaikuttaisi vireyteesi ja jaksamiseesi arjessa lasten elämässä. Pystytkö osallistumaan lastenlastesi touhuihin vielä 70-vuotiaana, jos jatkat samoilla elintavoilla?
Auta asiakasta tämän jälkeen oivaltamaan, mitä hän voisi tehdä itse asian eteen.
Esimerkkejä, miten voi herättää asiakkaassa oivallusta, miten hän voi itse vaikuttaa asiaan:
- Missä tilanteessa et todennäköisemmin välitä seurata mitä syöt? Näyttäisi olevan niin, että tässä tilanteessa otat lääkkeesi ja tuossa toisessa tilanteessa et. Mitä sinulla tulee mieleen siitä?
- Oletko itse kokeillut jotain keinoa? Onko se auttanut?
- Oletko tyytyväinen siihen, miten olet onnistunut…?
- Minkä olet huomannut auttavan…?
- Jatkokysymykset: miksi, miten, onko…?
Vahvista lopuksi asiakkaan merkitys- ja oivalluspuhetta tekemällä yhteenvetoa.
Esimerkkejä, miten voit tukea asiakkaan hyvää päätöstä:
- Kerroit, että tilanteesi on / sinua huolettaa / sinulle tärkeää on…
- Sen vuoksi parasta on tehdä niin, että…
- Kerroit, että sinulle on tärkeää…/ hyvä terveys mahdollistaa sinulle… jotta voit toteuttaa näitä asioita tulevaisuudessa, tässä ovat vaihtoehdot…
Jos haluat perehtyä puheeksi ottamisen motivoiviin menetelmiin, katso psykologian tohtori, dosentti Pilvikki Absetzin lyhyet videot aiheesta Tuki- ja liikuntaelinliitto sivuilta.
Helpompi Tapa – ohjausvideot (Suomentule.fi)
Lue lisää Käypä hoito -verkkosivulta.