Kiireelliset asiat hoidetaan vanhaan malliin, eli yleistä hätänumeroa ei chat tietenkään korvaa nyt saati tulevaisuudessa.
Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitoksen ohjauksen ja turvallisuusviestinnän vastuualuepäällikkö Jarkko Heikkinen kertoo, että chatin avulla helpotetaan asukkaiden yhteydenottoa viranomaiseen.
”Matalan kynnyksen palvelustahan tässä on kyse. Vaihtoehtoinen malli soitolle tai sähköpostille. Chatin kautta kysely on helppoa ja mahdollisen jatkokysymyksen esittäminen käy nopeammin kuin sähköpostilla”, Heikkinen kertoo.
Yhteydenottoja chatin kautta on tullut ensimmäisen vajaan kahden viikon aikana jonkin verran, mutta enemmänkin ennätetään ottaa vastaan.
”Yksittäisiä kyselyjä on tullut, mutta ehkäpä tämä piristyy, kun väki huomaa uuden palvelun. Palvelua voi käyttää yleiseen paloturvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Ohjausta ja neuvontaa. Esimerkiksi nuohoukseen ja tulisijoihin liittyvät kysymykset ovat tulleet aiemmin puhelimitse varsin tutuksi. Ja jos kysymys ei osu ihan meidän pelastuslaitoksen leipätyöhön, ohjaamme asiakkaan eteenpäin”, Heikkinen jatkaa.
Heikkisen mukaan yleisimmät yksilöiden tekemät virheet paloturvallisuudessa liittyvät juuri tulisijoihin. Jos valmistajan antamat ohjeet jäävät lukematta, voi esimerkiksi puulämmitteisen kiukaan kanssa aiheutua määräyksiä rikkovia toimintamalleja.
”Tee se itse -miehet kokeilevat yhtä sun toista mitä määräykset eivät salli. Ehkä yleisin on puulämmitteisen kiukaan asennus, kun ei viitsitä perehtyä tarpeeksi. Tulisijan suojaetäisyydet eivät ole riittävät eivätkä hormin ja tulisijan yhteensopivuus välttämättä kohtaa.”
Pelastuslaitos toivoo, että chat palvelu otetaan asukkaiden parissa ensisijaiseksi yhteydenottokanavaksi. Tämä vähentäisi sähköpostineuvontaa ja keskustelu olisi enemmän vuorovaikutteista.
Chatin kautta voi lähettää keskustelun yhteydessä esimerkiksi valokuvia, asiaa selkeyttämään. Haluamme todellakin selvittää, mihin kaikkeen tällä chat-palvelulla pystytään. Olemme jo jonkin aikaa halunneet kehittää sähköisiä palveluita ja tämä sopii hyvin, että Pohde aloitti digitaalisten palveluiden kehittämisen jo jokin aika sitten.
Pelastuslaitoksen chat-palvelu löytyy Pohteen verkkosivuilta digitaalisen sote-keskuksen palveluista.
Chatissa voit keskustella pelastustoimen ammattilaisten kanssa, kun tarvitset apua tai neuvoa pelastustoimen onnettomuuksien ehkäisyyn liittyvissä asioissa. Pelastustoimen-chat on avoinna arkisin kello 9-11 ja 12-15.
Jarkko Heikkinen