Meillä asiakkaana
Täältä löydät tietoa muun muassa asiakkaan ja potilaan oikeuksista, käytännöistämme, palveluistamme, tietosuojasta sekä asiakasmaksuista.
Lue lisää alta
Voit antaa palautetta palvelusta, hoidosta, tutkimuksesta tai kohtelusta jo palvelupaikassa tai jälkikäteen verkossa.
Tietoa asiakkaalle
Asiakkaan ja potilaan oikeudet, hoitoon pääsy ja palvelujen saatavuus
Sinulla on oikeus päästä hoitoon ja saada palvelua tarpeen mukaan. Hoidon ja palvelun tulee olla hyvää ja laadukasta, ja sinua tulee kohdella hyvin.
Asiakasmaksut, asiakaslaskut ja palvelusetelikäytännöt
Täältä löydät tietoa esimerkiksi siitä, miten voit siirtää laskun eräpäivää tai tilata e-laskun. Täältä löydät myös ajantasaiset asiakasmaksut.
Tietosuoja ohjaa henkilötietojen käsittelyä
Tietosuoja on perusoikeus, joka turvaa yksilön oikeuksien ja vapauksien toteutumisen henkilötietojen käsittelyssä sekä määrittää, milloin ja millä edellytyksillä henkilötietoja voidaan käsitellä. Henkilötietoa on kaikki tieto, jonka avulla henkilö on suoraan tai epäsuorasti tunnistettavissa, esimerkiksi nimi, osoite, henkilötunnus tai terveydentilaan liittyvä tieto.
Näin asioit
Lomakkeet ja asiakirjat
Hyvinvointialueen päivitetyt asiakirjat löydät Lomakkeet ja asiakirjat -sivulta.
Potilastietojen ja sosiaalihuollon asiakastietojen pyytäminen
Potilaalla ja asiakkaalla on oikeus nähdä, pyytää ja tarkistaa omat asiakas- ja potilastietonsa. Voit pyytää esimerkiksi lääkärin käyntitekstejäsi Pohteen arkistosta.
Terveyskeskuksen tai palvelupaikan vaihto
Voit valita perusterveydenhuollon palvelut mistä tahansa sosiaali- ja terveyskeskuksesta Suomessa. Ensisijainen asiointipaikkasi määräytyy asuinalueesi ja kotiosoitteesi perusteella, jos et ole vaihtanut sitä erikseen. Jos haluat vaihtaa omaa sosiaali- ja terveyskeskustasi, sinun on tehtävä ilmoitus itse sekä nykyiseen että tulevaan sosiaali- ja terveyskeskukseesi kolme viikkoa ennen ensimmäistä käyntiäsi. Käytettävissä on valmis lomake. Tällä hetkellä lomaketta ei voi palauttaa verkossa.
Erikoissairaanhoidon valinnanvapaus koskee kiireetöntä, julkisen terveydenhuollon sairaalassa annettavaa tutkimusta ja hoitoa.
Omat yhteystiedot
Jos muutat, saamme uuden osoitteesi väestörekisterikeskuksesta, kun teet muuttoilmoituksen.
Jos esimerkiksi puhelinnumerosi tai lähiomaisen tiedot muuttuvat, mainitse siitä hoitohenkilökunnalle.
Pohteen neuvontapalvelu voi päivittää toistaiseksi vain sairaalassa asiointia varten tarvittavat tiedot. Voit soittaa neuvontapalveluun tai asioida neuvontapalvelun chatissa.
Puolesta-asiointi tarkoittaa asiointia toisen henkilön puolesta
Täältä löydät tietoa lapsen ja nuoren sekä aikuisen henkilön puolesta asioinnista.
Kelasta voi saada tukea moneen eri elämäntilanteeseen
Useimmat Kelan tuet on tarkoitettu tilanteisiin, joissa toimeentulosi tai työkykysi on heikentynyt esimerkiksi sairauden takia.
Hoitotahto
Hoitotahto on sinun tekemä ohjeistus omasta hoidostasi siltä varalta, ettet pysty osallistumaan hoitopäätöksiin. Voit tehdä hoitotahdon Kanta.fi -palvelussa tai voit kirjoittaa sen paperille. Hoitotahdossa ilmaiset, millaista hoitoa toivot elämäsi loppuvaiheessa.
Hoitotahto sitoo hoitohenkilökuntaa noudattamaan toivettasi elämää ylläpitävien toimintojen suhteen. Näitä ovat esimerkiksi hengityslaitteeseen kytkeminen, suonensisäinen antibioottihoito sekä keinoruokinta. Hoitotahdossa voit kieltäytyä niistä hoidoista, joita et halua käytettävän.
Hoitotahto on voimassa silloin kun et pysty itse ilmaisemaan tahtoasi. Näitä tilanteita voivat olla muun muassa vakava sairaus, muistisairaus, tajuttomuus tai onnettomuus.
Lue lisää hoitotahdosta
Ohjeet asiakkaalle
Käsihuuhteen eli käsidesin käyttö
Käsihuuhteen käytöllä suojaat itseäsi ja muita henkilöitä hengitystievirusten ja vatsatautivirusten leviämiseltä.
Maskin eli suu-nenäsuojan käyttö
Käytä maskia seuraavissa tilanteissa:
- jos sinulla on hengitystieinfektion oireita (huomaathan, että hengitystieoireisena vierailun tulee tapahtua vain pakottavasta syystä)
- jos vastustuskykysi on alentunut hyvin paljon.
Maski annetaan hoitoyksiköstä, ellei sinulla ole sitä jo tullessa.
Vierailu Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen yksiköissä ja osastoilla
Voit vierailla potilaiden luona pääasiassa ilman maskia.
Ohjeita koronaan sairastuneelle
Koronavirustartunnan oireet muistuttavat flunssaa ja vatsatautia. Tartunnan oireita ovat esimerkiksi kuume, yskä, päänsärky, pahoinvointi, ripuli, väsymys, lihaskipu, kurkkukipu, kurkun karheus, nuha, hengenahdistus tai haju- tai makuaistin menetys. Jos sinulla on lieviä oireita, voit hoitaa oireitasi itse. Muista levätä ja juoda riittävästi.
Neuvoja itsehoitoon
Etsi tietoa oireidesi mukaan esimerkiksi seuraaviin vaivoihin: hengitystietulehdus, korvaan ja kuuloon liittyvät ongelmat, kurkkukipu, närästys, kipu, ripuli, seksitaudit tai yskä.
Kuvaaminen meillä
Toisten asiakkaiden ja potilaiden kuvaaminen ja kuvien julkaisu esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ilman heidän lupaansa on kiellettyä.
Saat kuvata omaa hoitoasi, jos kuvaaminen ei häiritse toimenpiteen tekemistä. Kysy lupa julkaisuun kuvassa näkyviltä henkilöiltä.
Aulatilat, käytävät ja kahvilat ovat julkisia tiloja, joissa voit kuvata. Muista kuitenkin muiden potilaiden tai asiakkaiden yksityisyys.
Vastaanotto- ja potilashuoneet sekä poliklinikat eivät ole julkisia tiloja.
Niissä kuvaamista voidaan rajoittaa.