Meillä asiakkaana 

Täältä löydät tietoa muun muassa asiakkaan ja potilaan oikeuksista, käytännöistämme, palveluistamme, tietosuojasta sekä asiakasmaksuista.

Lue lisää alta

Näin asioit

Tietoa asiakasmaksuista, laskutuksesta ja palvelusetelistä

Täältä löydät tietoa esimerkiksi siitä, miten voit siirtää laskun eräpäivää tai tilata e-laskun. Täältä löydät myös ajantasaiset asiakasmaksut.

Asiakasmaksut ja asiakaslaskut
Hyvinvointialueen lomakkeet ja asiakirjat päivittyvät vähitellen

Jos et löydä tarvitsemaasi asiakirjaa, niin toistaiseksi voit käyttää oman kuntasi tai kuntayhtymän asiakirjoja niin kuin aikaisemminkin.

Hyvinvointialueen päivitetyt asiakirjat löydät Lomakkeet ja asiakirjat -sivulta.

Lomakkeet ja asiakirjat
Terveyskeskuksen tai palvelupaikan vaihto

Voit valita perusterveydenhuollon palvelut mistä tahansa terveyskeskuksesta Suomessa.

Erikoissairaanhoidon valinnanvapaus koskee kiireetöntä, julkisen terveydenhuollon sairaalassa annettavaa tutkimusta ja hoitoa.

Asiointipaikan valinta
Puolesta asiointi

Toisen henkilön puolesta voivat asioida esimerkiksi edunvalvojat ja alaikäisen huoltajat, jotka hoitavat asioita lapsen puolesta.

Ikääntyneen vanhemman puolesta voivat asioida täysi-ikäiset lapset tai muut lähiomaiset, jotka valtuutetaan asiointiin valtakirjalla.

Puolesta asiointi
Kelasta voi saada tukea moneen eri elämäntilanteeseen

Useimmat Kelan tuet on tarkoitettu tilanteisiin, joissa toimeentulosi tai työkykysi on heikentynyt esimerkiksi sairauden takia.

Kelan tuet ja palvelut
Hoitotahto

Hoitotahto on sinun tekemä ohjeistus omasta hoidostasi siltä varalta, ettet pysty osallistumaan hoitopäätöksiin. Voit tehdä hoitotahdon Kanta.fi -palvelussa tai voit kirjoittaa sen paperille. Hoitotahdossa ilmaiset, millaista hoitoa toivot elämäsi loppuvaiheessa.

Hoitotahto sitoo hoitohenkilökuntaa noudattamaan toivettasi elämää ylläpitävien toimintojen suhteen. Näitä ovat esimerkiksi hengityslaitteeseen kytkeminen, suonensisäinen antibioottihoito sekä keinoruokinta. Hoitotahdossa voit kieltäytyä niistä hoidoista, joita et halua käytettävän.

Hoitotahto on voimassa silloin kun et pysty itse ilmaisemaan tahtoasi. Näitä tilanteita voivat olla muun muassa vakava sairaus, muistisairaus, tajuttomuus tai onnettomuus.

Lue lisää hoitotahdosta

Kanta.fi

Ohjeet asiakkaalle

Käsihuuhteen eli käsidesin käyttö

Käsihuuhteen käytöllä suojaat itseäsi ja muita henkilöitä hengitystievirusten ja vatsatautivirusten leviämiseltä.

Käsidesin käyttö
Maskin eli suu-nenäsuojan käyttö

Käytä maskia seuraavissa tilanteissa:

  •  jos sinulla on hengitystieinfektion oireita (huomaathan, että hengitystieoireisena vierailun tulee tapahtua vain pakottavasta syystä)
  • jos vastustuskykysi on alentunut hyvin paljon.

Maski annetaan hoitoyksiköstä, ellei sinulla ole sitä jo tullessa.

Maskin käyttö
Vierailu Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen yksiköissä ja osastoilla

Voit vierailla potilaiden luona pääasiassa ilman maskia.

Kuvaaminen meillä

Toisten asiakkaiden ja potilaiden kuvaaminen ja kuvien julkaisu esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ilman heidän lupaansa on kiellettyä.

Saat kuvata omaa hoitoasi, jos kuvaaminen ei häiritse toimenpiteen tekemistä. Kysy lupa julkaisuun kuvassa näkyviltä henkilöiltä.

Aulatilat, käytävät ja kahvilat ovat julkisia tiloja, joissa voit kuvata. Muista kuitenkin muiden potilaiden tai asiakkaiden yksityisyys.

Vastaanotto- ja potilashuoneet sekä poliklinikat eivät ole julkisia tiloja.
Niissä kuvaamista voidaan rajoittaa.

Tietoa asiakkaalle

Asiakkaan ja potilaan oikeudet määritellään laissa

Sinulla on oikeus päästä hoitoon ja saada palvelua tarpeen mukaan. Hoidon ja palvelun tulee olla hyvää ja laadukasta, ja sinua tulee kohdella hyvin. Tietoa annetaan ymmärrettävästi.

Voit osallistua oman hoitosi ja palvelusi suunnitteluun. Tietosuoja ohjaa henkilötietojen käsittelyä. Tarvittaessa saat potilas- ja sosiaaliasiamiehen palveluja.

Asiakkaan ja potilaan oikeudet  
Haluatko keskustella oikeuksistasi?

Potilas- ja sosiaaliasiavastaavalta saat ohjeita ja neuvoja terveyden- ja sosiaalihuollon asiakkaan ja potilaan oikeuksiin ja asemaan liittyvistä asioista. Asiavastaava on puolueeton henkilö.

Asiavastaava ei ota kantaa lääketieteelliseen hoitoon. Potilas- ja sosiaaliasiavastaava ei tee eikä voi muuttaa päätöksiä.

Potilas- ja sosiaaliasiavastaava
Tietosuoja ohjaa henkilötietojen käsittelyä

Tietosuoja on perusoikeus, joka turvaa yksilön oikeuksien ja vapauksien toteutumisen henkilötietojen käsittelyssä sekä määrittää, milloin ja millä edellytyksillä henkilötietoja voidaan käsitellä. Henkilötietoa on kaikki tieto, jonka avulla henkilö on suoraan tai epäsuorasti tunnistettavissa, esimerkiksi nimi, osoite, henkilötunnus tai terveydentilaan liittyvä tieto.

Tietosuoja  
Arkisto ja kirjaamo

Arkisto huolehtii hyvinvointialueen paperisten potilas- ja asiakasasiakirjojen säilytyksestä ja tietopalvelusta. Kirjaamo vastaanottaa hyvinvointialueella saapuvat asiakirjat.

Arkisto ja kirjaamo