Puhelinaika ma – to kello 9 – 12
Asiakasmaksut ja asiakaslaskut
Olemme koonneet tälle sivulle tietoa Pohteen asiakasmaksuista, laskutuksesta ja palvelusetelikäytännöistä.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen laskut toimitetaan asiakkaille vaiheittain. Laskutuksen viivästyminen johtuu Pohjois-Pohjanmaan alueen asiakas- ja potilastietojärjestelmissä olevien asiakasrekisterien yhtenäistämisestä.
Laskun maksaminen
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen laskut maksetaan aina oman pankin kautta. Voit tilata Pohteen e-laskun omaan verkkopankkiisi.
Maksukatto
Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksuissa on kalenterivuosittainen maksukatto. Maksukattoon tehdään indeksitarkistus joka toinen vuosi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksukatto
Maksun oikaisu
Jos lasku on virheellinen, ota yhteyttä siihen toimipisteeseen, jonka käyntiä tai palvelua lasku koskee. Jos virhe koskee tulosidonnaisen asiakasmaksun päätöstä, ota yhteydessä hyvinvointialueen asiakasmaksuyksikköön tai suoraan päätöksentekijään. Jos olet tyytymätön laskuun, voit tehdä oikaisuvaatimuksen laskussa olevien oikaisuvaatimusohjeiden mukaisesti.
Jos asiakkaan tuloissa tai menoissa on tapahtunut muutoksia, ilmoita muuttuneet tiedot asiakasmaksuyksikköön uutta asiakasmaksupäätöstä varten. Lisätietoja saat asiakasmaksuyksiköstä.
Asiakasmaksun määräytyminen
Asiakkailta ja potilailta perittävät maksut määräytyvät asiakasmaksulain ja asiakasmaksuasetuksen mukaisesti. Lisätietoja asiakasmaksuista saat asiakasmaksuyksiköstä.
Asiakasmaksun alentaminen
Jos asiakasmaksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentulon, maksu on mahdollista alentaa tai jättää kokonaan perimättä. Tämä koskee sosiaalihuollon maksuja ja terveydenhuollon tulosidonnaisia maksuja. Terveyskeskusmaksuja tai poliklinikkamaksuja ei voi alentaa tai jättää perimättä. Asiakasmaksun alentamista koskeva ohje löytyy lomakkeet-sivulta.
Laskun eräpäivän siirto
Saat tarvittaessa laskullesi lisää maksuaikaa. Ota yhteyttä maksuaikajärjestelyyn eräpäivän siirtämiseksi tai maksusuunnitelman tekemiseksi ennen laskun eräpäivää.
Maksuaikajärjestelyn yhteystiedot
Puhelinaika ma-to kello 9-12
Palvelusetelillä järjestettävät palvelut
Palvelusetelipalveluihin tulevista muutoksista tiedotetaan hyvissä ajoin
Palvelusetelipalvelujen piirissä olevien asiakkaiden palvelut jatkuvat toistaiseksi ennallaan. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella eri palvelusetelipalvelujen piirissä olevien asiakkaiden palvelut jatkuvat nykyisin kunnissa tai kuntayhtymissä käytössä olevilla palvelusetelipalveluilla ja nykyisin palveluita tuottavien palveluntuottajien avulla. Asiakkaat tai heidän puolesta asioivat henkilöt pääsevät katsomaan palvelutietojansa PSOP-järjestelmistä samalla tavoin kuten aiemminkin.
Kevään 2023 aikana palvelusetelillä järjestettävät palvelut tullaan yhtenäistämään koko hyvinvointialueella. Palvelukohtaisia sääntökirjoja ja palveluseteleiden arvoja valmistellaan parhaillaan ja ne tullaan viemään päätöksentekoon alkuvuoden 2023 aikana.
Palvelusetelipalveluihin tulevista muutoksista tullaan tiedottamaan asiakkaille hyvissä ajoin ja asiakkaiden palveluiden jatkuvuus turvataan myös muutosvaiheessa.
Vuoden 2023 aikana tulee muutoksia myös käytettävään palvelusetelijärjestelmään (PSOP-Parasta palvelua) ja siitä muutoksesta tullaan tiedottamaan erikseen.
Lisätietoja saat tarvittaessa oman palvelualueen palveluyhteyshenkilöltä.
Asiakkaat tai heidän puolesta asioivat henkilöt pääsevät katsomaan palvelutietojansa PSOP-järjestelmistä (parastapalvelua.fi)
Lue lisää palvelusetelistä Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta (stm.fi)
Yhteystiedot
Asiakasmaksupäätökset ja palvelusetelit
Asiakaslaskut, maksukattoasiat, maksuaikajärjestelyt ja perintä
Talousneuvola
Jos oma taloustilanne tai raha-asioiden hoitaminen mietityttävät, talousneuvola auttaa ratkomaan tilannetta. Talousneuvola on avoinna joka toinen torstai.