Ohje kuolinpesän hoitajalle laskuasioissa

Lue lisää alta

Laskun eräpäivän siirto

Kuolinpesä voi tarvittaessa pyytää laskun eräpäivän siirtoa, jos perunkirjoitus on kesken ja maksuasioita ei voida hoitaa ajallaan. Pyydä eräpäivän siirtoa maksuaikajärjestelyjen yksiköstä. Eräpäivää siirretään kolme kuukautta.

Laskujen maksuaikajärjestelyt (muut kuin OYSin laskut)

Puhelinaika maanantai – torstai kello  9-12

maksuaika@pohde.fi
Laskujen maksuaikajärjestelyt (OYSin asiakaslaskut)

Puhelinaika maanantai – torstai kello  9-12

oys.maksuaika@pohde.fi

Perukirja

Jos kuolinpesä todetaan perunkirjoituksessa varattomaksi, toimita perukirja Pohteen perintäasiantuntijalle.

Perintätiimi

Puhelinaika maanantai – torstai kello 9-12

Lähetä perukirja ja muu luottamuksellinen sähköposti turvapostin kautta osoitteessa turvaposti.pohde.fi
perinta@pohde.fi
Lähetä luottamuksellinen sähköposti turvapostin kautta

Jos lähetät hyvinvointialueelle sähköpostia, jossa on henkilötietoja, käytä turvasähköpostia.

Näin lähetät turvasähköpostin Pohteelle
1. mene sivulle turvaposti.pohde.fi ja kirjoita kenttään oma sähköpostiosoitteesi
2. klikkaa Rekisteröidy
3. saat omaan sähköpostiisi viestin, jonka linkistä pääset lähettämään turvasähköpostin.

Muut laskut

Jos Pohteelta on tulematta vielä laskuja kuolinpesälle, voit olla yhteydessä laskutukseen ja kiirehtiä tarvittaessa laskutusta. Yhteystiedot näet Pohteen edellisestä laskusta ja asiakaslaskutusyksikön sivulta.

E-laskut

Ota yhteyttä pankkiin ja irtisano vainajan e-laskut ja suoramaksusopimukset. Pankkitilit sulkeutuvat kuolinpäivään ja käyttöoikeudet päättyvät. Voit pyytää lähetetyistä laskuista kopion Pohteelta.

Lisätiedot

Yleistä tietoa läheisen kuoleman ja kuolinpesän asioiden hoidosta löytyy Suomi.fi palvelusta.

Suomi.fi / kuolinpesän omaisuuden hoitaminen