Olen Jonna Päkkilä, yksi Iin kotihoidon lähihoitajista. Meitä on yhteensä 29 lähihoitajaa, 5 sairaanhoitajaa ja 1 vastuuyksikköpäällikkö. Iissä kotihoidon asiakkaita on laajalla alueella. Omat asiakkaani voivat olla toimistoltamme 1-60 kilometrin päässä. Liikumme asiakkaiden luona joko omilla tai kotihoidon käytössä olevilla autoilla. Säännöllisiä asiakkaita meillä on yli 100. Käymme heidän luonaan päivittäin, osan luona useamman kerran päivässä. Käymme myös määräajoin kotisairaanhoidon paikoissa.
Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
Työpäivät alkaa toimistolta. Kaikilla hoitajilla on työpuhelimessa Lifecare-potilastietojärjestelmä. Siitä näemme päivän asiakkaat ja pystymme myös kirjaamaan tiedot puhelimen avulla. Koska teemme liikkuvaa työtä, on tärkeää tarkistaa vuoron alussa, että toimistolta tulee otettua mukaan kaikki päivän aikana käytettävät tarvikkeet ja välineet. Lifecare-sovelluksesta näen myös, mihin kellonaikaan minun pitää olla asiakkaan luona ja kauanko käynteihin on varattu aikaa. Jos asiakkaan luona on jokin yllättävä tilanne, niin voin aina soittaa työkaverille ja pyytää apua. Jos on kiireinen aamu ja asiakkaat ovat Iin keskustan läheisyydessä, niin minulla saattaa olla esimerkiksi kahdeksan asiakasta. Jos asiakkaat asuvat kauempana ja ajomatkat ovat pidempiä, aamussa voi olla kolme tai neljä asiakasta ennen taukoa. Taukoja varten meillä on omat taukotilat.
Mikä työssäsi motivoi?
Minua motivoi tyytyväiset ja hyväntuuliset asiakkaat, jotka ovat saaneet juttuhetkestä hoitajan kanssa itselleen ja omaan päiväänsä hyvää mieltä. Myös onnistumiset koko työtiimin kanssa auttavat jaksamaan arjessa. Mielestäni on tärkeää, että työntekijälle tulee työstä tunne, että on päässyt päivän aikana tekemään jotain toiselle ihmiselle tärkeää ja hyödyllistä. Tämä tunne kantaa minua eteenpäin myös seuraavaan työpäivään.
Mitkä ovat työn parhaat puolet?
Työni on vaihtelevaa ja monipuolista. Näin työ myös pysyy mielekkäänä. Koen, että oma vahvuuteni on ihmisten kohtaaminen. Niissä pitää olla avoin ja tietyllä tavalla rohkea. Myös asiakkaiden kotia ja elinpiiriä täytyy kunnioittaa. Asiakkaita jututtamalla saa usein esille asioita, joita on tarve kirjata myös potilastietojärjestelmään.
Suosittelen kotihoitoa työpaikkana hoitajille, jotka haluavat työhönsä haastetta ja vaihtelevuutta. Lähihoitajan osaamisalueella pääsee tekemään paljon erilaisia työtehtäviä eikä rutiineihin pääse jumittumaan. Mielestäni työssä on mahdollisuus myös kehittyä ja parantaa omaa osaamistaan.
Mikä työpäivissä on haastavinta?
Haastavinta on ajankäyttö ja sen hallinta: aina työpäivät eivät mene niin kuin ne on suunniteltu. Kotihoitajat tekevät työtä pääosin yksin kentällä. Meiltä vaaditaan paljon itsenäistä työskentelyä ja päätöksentekokykyä. Toki meillä on toimistolla aina päivystävä sairaanhoitaja, jolle voi soittaa ja joka on apuna tarvittaessa.
Mikä työyhteisössäsi on parasta?
Meillä on kotihoidossa todella taitavia moniosaajia ja sellaisia ihmisiä tässä työssä tarvitaankin! Työilmapiiri Iin kotihoidossa on mielestäni harvinaisen hyvä: myös harjoitteluun tulleita opiskelijoita on jäänyt meille töihin, koska työvuoroon on aina mukava tulla. Työporukkamme on hyvä ja rento: meillä jokainen saa olla oma itsensä ja tehdä töitä omalla persoonallaan. Viihdyn kotihoidossa, vaikka itse työ on välillä haastavaa ja kuormittavaa.
Minkälainen Pohde on työpaikkana?
Työnkuva ei ole muuttunut, kun siirryimme Pohteelle töihin. On toki tullut paljon uutta opeteltavaa, muutoksia ja uudistuksia. Pohde on mielestäni tuonut työn tekemiseen myös tasapuolisuutta ja yhteneväisyyttä. Yleisiä linjauksia toimintoihin ja asioihin tehdään paljon sen mukaan, että me kaikki pohdelaiset olisimme samalla viivalla.