Lapsiperheiden kotipalvelu
Palvelun sisältö
Lapsiperheiden kotipalvelu on yhdessä perheen ja yhteistyötahojen kanssa tehtävää vanhemmuuden ja arjessa selviytymisen tukemista ja perheen omien voimavarojen vahvistamista. Tämä tapahtuu opastamalla perhettä lasten ja kodinhoidossa sekä vahvistamalla arjen taitoja.
Kotipalvelun tarkoituksena on vahvistaa tuen saantia lasten ja lapsiperheiden pulmiin ja ongelmiin varhaisessa vaiheessa. Tärkeää on rakentaa palvelusta sellainen, mikä vastaa henkilön tai perheen tuen ja avun tarvetta. Kotipalvelua voidaan järjestää tarpeesta riippuen tilapäisenä tai jatkuvasti ja säännöllisesti annettuna palveluna.
Kotipalvelu on perheen avustamista jokapäiväiseen elämään liittyvissä tehtävissä ja toiminnoissa, mitkä voivat liittyä
– asumiseen
– hoitoon ja huolenpitoon
– toimintakyvyn ylläpitoon
– lasten hoitoon ja kasvatukseen tai
– asiointiin.
Toimi näin
Lapsiperheiden kotipalveluun hakeutuaksesi katso oman kuntasi toimintaohjeet.
Kotipalvelun asiakkaaksi tullaan joko henkilökohtaisen yhteydenoton kautta tai yhteistyötahojen kuten esim. neuvolan, koulun tai päivähoidon perheen luvalla ilmaiseman pyynnön kautta.
8-16
8-16
8-16
8-16
8-16
Sosiaalipalveluista saat ohjausta, tukea ja neuvontaa:
– lapsiperheiden palveluista
– aikuisten sosiaali- ja päihdepalveluista
– lastensuojelusta
– vammaispalveluista
9-11
9-11
9-11
9-11
9-11
Palveluohjauksessa asiantuntijamme kertovat sinulle, millaista apua ja palveluja on tarjolla ja miten palveluihin hakeudutaan. Palveluohjaus välittää tarvittaessa yhteydenottopyyntösi sinua auttavalle ammattilaiselle.
Lapsiperheiden sosiaalipalvelujen palveluohjaukseen voit soittaa, jos tarvitset apua lapsesi tasapainoiseen kehitykseen tai hyvinvointiin. Palveluohjaus on tarkoitettu kaikille perheille lapsen iästä riippumatta.
Aikuisten sosiaali- ja päihdepalvelujen palveluohjaus on tarkoitettu 18–64-vuotiaille. Voit soittaa, jos tarvitset ohjausta ja neuvontaa taloudellisiin vaikeuksiin tai ongelmiin, joihin liittyy esimerkiksi väkivaltaa, päihteiden ongelmakäyttöä tai mielenterveyden haasteita.
Äkillisissä kriisitilanteissa pitää soittaa sosiaali- ja kriisipäivystykseen tai hätäkeskukseen, joista vastataan kellon ympäri viikon jokaisena päivänä.
Tällä hakemuksella voit hakea
Asiakasmaksun määräämistä varten tarvitaan perheen tulotiedot. Jos maksun määräytymisen perusteena olevat tulot muuttuvat, ilmoita muuttuneet tulotiedot asiakasmaksuyksikköön.
Esimerkiksi koulu, päiväkoti ja neuvola voivat ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi. Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen tehdään aina yhteistyössä perheen kanssa.
Turvaposti
Voit asioida kanssamme tietoturvallisesti Turvapostilla.
Lähetä luottamuksellinen sähköposti turvapostin kautta.
Jos lähetät hyvinvointialueelle sähköpostia, jossa on henkilötietoja, käytä turvasähköpostia.
Näin lähetät turvasähköpostin Pohteelle:
1. mene sivulle https://turvaposti.pohde.fi/ ja kirjoita kenttään oma sähköpostiosoitteesi
2. klikkaa Rekisteröidy
3. saat omaan sähköpostiisi viestin, jonka linkistä pääset lähettämään turvasähköpostin.
Kenelle ja millä ehdoin
Lapsiperheiden kotipalvelu on sosiaalihuoltolain mukaista sosiaalipalvelua.