Päivystys

Palvelun sisältö

Päivystyksessä hoidamme sairauksia ja vammoja, joiden hoitaminen ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi luumurtumat, runsas verenvuoto, äkillinen sekavuus, hengitysvaikeudet, äkillisesti alkanut voimakas päänsärky tai vatsakipu. Kiireellistä hoitoa vaativat myös psykoosi tai itsetuhoisuus.

Jos tarvitset kiireellistä hoitoa illalla, yöllä, viikonloppuna tai arkipyhänä, saat apua mistä tahansa lähimmästä päivystyksestä.

Toimi näin

Arkena päivällä

Arkena päivällä saat kiireellistä hoitoa mistä tahansa sosiaali- ja terveyskeskuksesta.

Jos et tiedä, mikä on sosiaali- ja terveyskeskuksesi, voit kysyä sitä mistä tahansa paikkakuntasi sosiaali- ja terveyskeskuksesta.

Sosiaali- ja terveyskeskukset

Illalla, yöllä, viikonloppuna ja arkipyhänä

Illalla, yöllä, viikonloppuna tai arkipyhänä, saat apua mistä tahansa lähimmästä päivystyksestä.

Ennen kuin lähdet päivystykseen, soita Päivystysapuun numeroon 116 117 tai pyydä apua chatissa.

Päivystysapu 116 117

Päivystysapu chat

Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita 112

Henkeä uhkaavia tilanteita ovat esimerkiksi kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet tai äkillinen kouristelu.

Yhteystiedot

Aluekohtainen lisätieto
Kiireellinen hoito ja päivystys, Merijärvi

Arkena päivällä kiireellistä hoitoa Kalajoen sosiaali- ja terveyskeskuksessa

Ympärivuorokautiset yhteispäivystykset

Palvelunumerot
Myrkytystietokeskus
Palvelunumero
08 001 47111
Puhelinaika

Avoinna kaikkina viikonpäivinä ja vuorokauden aikoina.

Vastaamme Myrkytystietokeskuksessa puhelimitse kysymyksiin, jotka koskevat ihmisten äkillisten myrkytysten ehkäisyä ja hoitoa. Palvelemme koko maata ja annamme neuvoa kansalaisille ja terveydenhuollon ammattilaisille ympäri vuorokauden.

Palvelunumerot
Päivystysapu 116117
Palvelunumero
116 117
Varanumero
050 564 3226
Päivystysapu on aina avoinna

Avoinna kaikkina viikonpäivinä ja vuorokauden aikoina.

Ennen kuin lähdet päivystykseen, soita Päivystysapuun numeroon 116 117. Päivystysapu arvioi, tarvitsetko kiireellistä hoitoa. Saat sieltä toimintaohjeet ja neuvoja. Puhelu on maksuton. Voit keskustella myös Päivystyavun chatissa. Voit soittaa numeroon myös kiireellistä hammashoitoa vaativissa tilanteissa silloin, kun oma hammashoitola sekä hammaslääkäripäivystys Dentopoliksessa ovat kiinni.

Digitaaliset palvelut

Päivystysapu chat

Kun sosiaali- ja terveyskeskuksesi on suljettu, voit kysyä neuvoa Päivystysavun chat-keskustelusta. Chat-keskusteluun tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Digitaaliset palvelut

Päivystyshelppi

Palvelun tuottaa: HUS Helsingin yliopistollinen sairaala

Päivystyshelppi auttaa arvioimaan hoidon tai palvelun tarvetta äkillisissä terveysongelmissa. Päivystyshelpistä saat nopeasti ja helposti vaivaasi sopivan toimintaohjeen. Toimintaohjeessa on tietoa vaivasta sekä ohjeistus, mihin ja milloin tulee olla yhteydessä vaivan hoitamiseksi.

Jos vaiva ei vaadi yhteydenottoa terveysasemalle tai päivystykseen, toimintaohjeessa on neuvoja itsehoitoon ja oireiden seurantaan.

Jos vaiva edellyttää henkilökohtaista tai tarkempaa oireiden arviointia, Päivystyshelppi ohjaa sinut muihin neuvontapalveluihin tai soittamaan hätänumeroon 112 kiireellistä hoitoa vaativissa tilanteissa.

Päivystyshelppi on avoinna ympäri vuorokauden. Päivystyshelpin käyttäminen ei edellytä rekisteröitymistä.

Digitaaliset palvelut

Päivystystalo

Palvelun tuottaa: HUS Helsingin yliopistollinen sairaala

Päivystystalo on terveydenhuollon ammattilaisten kehittämä sähköinen terveyspalvelu. Päivystystalosta löydät muun muassa

  • yleisimpien kotona hoidettavien terveysongelmien itsehoito-ohjeita
  • Päivystyshelppi-palvelun, joka ohjaa ja neuvoo äkillisissä terveysongelmissa ennen yhteydenottoa terveydenhuollon ammattilaiseen
  • tietoa päivystyksestä ja ensihoidosta
  • ensiapuverkkokursseja, joiden avulla voit kehittää ensiaputaitojasi ja madaltaa kynnystä auttaa tositilanteessa.

Päivystystalo on osa Terveyskylää. Terveyskylän talot tarjoavat luotettavaa, turvallista ja näyttöön perustuvaa terveys- ja hyvinvointitietoa. Terveyskylän sisältöjä tuottavat sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijat yhdessä Terveyskylän käyttäjien kanssa.