Sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvonta
Palvelun sisältö
Sosiaali- ja terveyspalveluista on tarjolla neuvontaa. Neuvoa tarvitsevia opastetaan esimerkiksi terveyden- ja sairaudenhoitoon, kuntoutukseen, taloudellisiin vaikeuksiin, päihdeongelmiin, lastensuojeluun, elämän kriiseihin, lasten varhaiskasvatukseen ja ikääntymiseen liittyvissä asioissa. Palveluneuvojat kertovat, miten palveluihin hakeudutaan ja mitä niiden käyttö edellyttää. He opastavat kaikkien palveluita tuottavien tahojen pariin.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvontaa voi saada esimerkiksi puhelimitse tai asioimalla palvelupisteessä. Neuvojat eivät tee palveluihin liittyviä päätöksiä.
Mistä tietää pitäisikö hakea apua?
Etsitkö tätä palvelua?
8-16
8-16
8-16
8-16
8-15
Saat meiltä terveyspalveluja ja sosiaalipalveluja.
9-12
13-15
9-12
13-15
9-12
13-15
9-12
13-15
9-12
13-15
Aino-neuvonta on tarkoitettu ikäihmisille ja heidän läheisille. Aino-neuvonta palvelee koko Pohteen aluetta. Saat Aino-neuvonnasta maksutonta ohjausta ikäihmisten palveluista:
• kotiin saatavista palveluista
• asumisesta
• apuvälineistä
• digitaalisista palveluista
• liikkumisesta
• taloudellisista etuuksista
• harrastus- ja virkistysmahdollisuuksista
• järjestöjen ja seurakunnan toiminnasta
Aino-neuvonnassa tehdään ensiarvio tilanteestasi ja ohjataan tarvittaessa palveluohjaukseen palvelutarpeen arviointiin. Aino-neuvonnassa voit asioida myös anonyymisti.
9-11
9-11
9-11
9-11
9-11
Palveluohjauksessa asiantuntijamme kertovat sinulle, millaista apua ja palveluja on tarjolla ja miten palveluihin hakeudutaan. Palveluohjaus välittää tarvittaessa yhteydenottopyyntösi sinua auttavalle ammattilaiselle.
Lapsiperheiden sosiaalipalvelujen palveluohjaukseen voit soittaa, jos tarvitset apua lapsesi tasapainoiseen kehitykseen tai hyvinvointiin. Palveluohjaus on tarkoitettu kaikille perheille lapsen iästä riippumatta.
Aikuisten sosiaali- ja päihdepalvelujen palveluohjaus on tarkoitettu 18–64-vuotiaille. Voit soittaa, jos tarvitset ohjausta ja neuvontaa taloudellisiin vaikeuksiin tai ongelmiin, joihin liittyy esimerkiksi väkivaltaa, päihteiden ongelmakäyttöä tai mielenterveyden haasteita.
Äkillisissä kriisitilanteissa pitää soittaa sosiaali- ja kriisipäivystykseen tai hätäkeskukseen, joista vastataan kellon ympäri viikon jokaisena päivänä.
8-16
8-16
8-16
8-16
8-15
Tästä numerosta voit varata ajan Limingan sosiaali- ja terveysasemalle ja saat myös neuvontaa.
8-18
8-18
8-18
8-18
8-18
8-18
8-18
Tästä numerosta saat yleistä neuvontaa palveluistamme. Vastaamme myös potilastiedusteluihin.
Neuvontapalvelujen chat
8-16
8-16
8-16
8-16
8-16
Voit keskustella Neuvontapalvelun chatissa, kun tarvitset yleistä neuvontaa Pohteen palveluista tai et tiedä, mistä voisit saada apua asiasi hoitamiseen. Saat apua myös Pohteen digitaalisten palvelujen käyttöön. Lisäksi voit tiedustella omaisesi hoitopaikkaa. Terveysasioissa valitsethan Digitaalisen sote-keskuksen chatin.
Neuvontapalvelu palvelee Pohteen asiakkaita ja henkilöstöä sekä viranomaisia ja palveluntuottajia.
Omakanta
Omakanta on verkkopalvelu, josta näet omat terveystietosi sekä laboratoriotulokset ja röntgentulokset. Omakannassa näet myös reseptisi ja voit pyytää reseptin uusintaa.