Päihteiden käytöstä ja rahapelaamisesta voidaan keskustella asiakkaan tai potilaan kanssa esimerkiksi alkuhaastattelussa tai kun asiakas- tai hoitosuunnitelmaa tarkistetaan.
– Mitä aiemmin ihminen havahtuu tilanteeseensa, sitä helpompi hänen on muuttaa tottumuksiaan. Puheeksiottaminen on tehokas keino havahduttamiseen, toteaa vastuuyksikköpäällikkö Elisa Parhiala aikuisten sosiaali- ja päihdepalveluista.
Apu tilanteen mukaan
Jos keskustelussa asiakkaan tai potilaan kanssa herää huoli haitallisesta päihteiden käytöstä tai rahapelaamisesta, häntä tuetaan muutoksen tekemisessä tai ohjataan tarvittaessa hakeutumaan päihde- ja riippuvuuspalvelujen vastaanotolle. Asiakas tai potilas voidaan ohjata myös omahoito-ohjelmiin tai kolmannen sektorin eli järjestöjen ja seurakuntien palveluihin.
Päihteiden käyttö ja ongelmallinen rahapelaaminen vaikuttavat usein läheisiin. Siksi myös heille on tarjolla tukea. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat lapset.
– Lasten oikeus suojeluun kaikelta väkivallalta ja välinpitämättömältä kohtelulta saattaa vaarantua, jos vanhempi tai muu läheinen tai lapsi itse ei saa tilanteeseensa apua, huomauttaa Elisa Parhiala.
Lomakaudet lisäävät riskikäyttöä
Pohteen henkilöstölle järjestetään säännöllisesti koulutuksia siitä, miten päihteiden käyttö ja rahapelaaminen otetaan asiakkaiden ja potilaiden kanssa puheeksi. Tammi-, touko- ja syyskuussa puheeksiottoon kiinnitetään erityistä huomiota, sillä vuodenvaihteen ja kesän lomakausina päihteiden käyttö tai rahapelaaminen voivat lisääntyä huomaamatta.
Päihdeongelmien ennaltaehkäisy on osa Pohteen hyvinvointi- ja turvallisuustyötä.
Lue lisää Pohteen päihde- ja riippuvuuspalveluista
Päihde- ja riippuvuuspalvelut (Pohde.fi)
Päihteiden käytön ja rahapelaamisen ennaltaehkäisy (Pohde.fi)