Pyydä apua, kun lapsiperheen arki kuormittaa

Julkaistu
Pyydä apua -nappi on lapsiperheille ja nuorille tarkoitettu matalan kynnyksen yhteydenottokanava. Viestit ohjautuvat lapsiperheiden palveluohjaukseen, jossa palveluohjaaja eli sosiaalialan ammattilainen arvioi, miten asiakas voisi saada apua pulmaansa.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteella on käytössä Pyydä apua -nappi. Nappi löytyy Pohteen verkkosivuilta kohdasta Lapsille ja perheille. Pyydä apua -nappi löytyy myös OmaPohde-asiointipalvelun Yhteydenottopyynnöt-osiosta.

Nappia painamalla avautuu lomake, jonka täyttämällä asiakas voi kertoa omasta tilanteestaan ja siitä, mihin tarvitsee apua. Yhteyttä voi ottaa esimerkiksi silloin, kun lapsen tilanne huolettaa ja vanhemman oma jaksaminen on koetuksella.

– Voi olla, että vanhempi ei osaa tai uskalla asettaa lapselle rajoja. Perheen unirytmi voi olla sekaisin tai vanhempaa voi mietityttää oman lapsen kehitys, jos lapsi ei vaikkapa vielä osaa jotakin, mitä ikätoverit jo osaavat. Myös mielenterveyden haasteissa voi ottaa yhteyttä, kertoo lasten, nuorten ja perheiden palvelujen vastuualuepäällikkö Riitta Ruottinen.

Napin kautta yhteyttä voi ottaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Viestiin vastataan kolmen arkipäivän sisällä yleensä puhelimitse, mutta asiakkaan toiveesta myös sähköisesti.

– Viestin voi lähettää vaikka illalla, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Silloin on hetki aikaa pysähtyä ja saattaa huomata, että tarvitsee apua arjesta selviytymiseen, sanoo lasten, nuorten ja perheiden palvelujen palvelualuejohtaja Minna Malila.

Yhteydenottaja voi myös olla lapsi tai nuori itse tai vaikkapa isovanhemmat, jos heillä herää huoli perheen tilanteesta.

Puhuminen helpottaa

Usein asiakas ohjataan esimerkiksi neuvolaan, kasvatus- ja perheneuvontaan tai perhetyöntekijälle. Asiakkaalle voidaan tarjota myös lapsiperheiden kotipalvelua arkea helpottamaan. Joskus kokoon voidaan kutsua verkosto, johon kuuluvat esimerkiksi sosiaalipalvelujen työntekijä, neuvolan terveydenhoitaja ja päiväkodin henkilökuntaa.

– Verkosto on etenkin silloin hyvä yhteistyön muoto, kun perhe on asiakkaana useammassa hyvinvointialueen ja kunnan palvelussa. Apua kannattaa pyytää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, etteivät ongelmat kasva liian suuriksi. Usein helpottaa jo se, että pääsee juttelemaan omasta tilanteestaan jonkun kanssa, sanoo Riitta Ruottinen.

Pyydä apua -nappi on tammikuusta 2024 asti ollut käytössä koko Pohteen alueella. Tähän mennessä yhteydenottoja on tullut noin 40 kappaletta joka kuukausi.

– Palvelu on nyt löydetty koko hyvinvointialueella ja vähitellen tietoisuus siitä varmasti vielä lisääntyy. Kehitystyömme perhekeskuspalvelujen parissa jatkuu, toteaa Minna Malila.

Lue lisää

Pohteen palvelut lapsille ja perheille (Pohde.fi)

OmaPohde (Pohde.fi)