Tukea digitaaliseen asiointiin

Tältä verkkosivulta löydät ohjevideoita Pohteella käytössä olevista digitaalisista palveluista. Ohjaamme Digitaalisen sote-keskuksen, Omaolon ja Terveyskylän käytössä.

Lue lisää alta
Mitä on digitaalinen asiointi?

Digitaalinen palvelu tarkoittaa, että palvelu on internetissä eli verkossa ja sitä käytetään esimerkiksi älypuhelimella tai tietokoneella.

Digitaalinen asiointi on asioiden hoitamista verkossa. Digitaalista asiointia ovat esimerkiksi lomakkeen täyttäminen tai reseptin uusiminen verkossa tai chat-keskustelu hoitajan kanssa.

Pohteen omat digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut

OmaPohde ja Digitaalinen sote-keskus

OmaPohde on Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella asuville suunnattu turvallinen asiointipalvelu verkossa. Siellä voit hoitaa sosiaali- ja terveysasioitasi kätevästi missä ikinä oletkin. OmaPohteen Digitaalisessa sote-keskuksessa voit

  • keskustella chatissa sairaanhoitajan tai psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa ilman ajanvarausta
  • osallistua videovastaanotolle, jos sinulle on varattu aika.

OmaPohteessa voit lisäksi kirjata ylös verenpaine- tai verensokerimittauksiasi sekä antaa sinua hoitavalle ammattilaiselle luvan tarkastella niitä. Palvelun kautta voit myös ottaa yhteyttä esimerkiksi neuvolaan tai sosiaalitoimeen.

Ohjevideot

Valtakunnalliset digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut

Omaolo.fi

Omaolo on maksuton valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalinen palvelu, jossa voit täyttää oirearvion ja terveystarkastuksen tai suorittaa hyvinvointivalmennuksia.

Saat tarvittaessa itsehoito-ohjeita tai yhteyden Pohteen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin.

Ohjevideot

Terveyskylä.fi

Terveyskylän palvelut ovat käytössäsi ajasta ja paikasta riippumatta. Terveyskylästä saat luotettavaa tietoa sairauksista ja apua sairauksien hoitoon. Saat välineitä hyvinvointisi ylläpitämiseen, oireiden seuraamiseen ja itsehoitoon.

Terveyskylässä voit ottaa käyttöösi maksutta itsehoito- ja omahoito-ohjelmia esimerkiksi liikunnan aloittamisen tueksi ja mielen hyvinvoinnin edistämiseksi. Näitä palveluja kutsutaan virtuaalisten talojen palveluiksi.

Näissä ohjeissa käsittelemme kaikille avoimia sisältöjä.

Osa Terveyskylän palveluista on käytössäsi vain, jos ammattilainen avaa ne sinulle. Näitä palveluja kutsutaan digipoluiksi. Ne täydentävät ja korvaavat vastaanottokäyntejä.

Ohjevideot

Usein kysytyt kysymykset

Euroopan unionin rahoittama -logoTätä sivua kehitetään osana hanketyötä, joka on Euroopan unionin rahoittama.