Hoidon jatkuvuutta Digitaalisessa sote-keskuksessa

Julkaistu

Digitaaliset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut pitävät sisällään sekä asiakkaan että ammattilaisen digitaalisen asioinnin ratkaisut. Useimmiten jonkinlaisen portaalin, jossa asiointi, omaseurannat sekä hyvinvointi- ja terveystietojen keräys tapahtuu. Tavoitteena digitaalisessa asioinnissa on mahdollistaa asiointi 24/7 matalalla kynnyksellä ja samalla tehostaa toimintamalleja ja tiedon hyötykäyttöä.

Pohteella asiointiportaali kantaa nimeä OmaPohde ja siellä alueemme asukas voi olla chatin kautta yhteydessä muun muassa Digitaaliseen sote-keskukseen tai vaikkapa vammaispalveluihin, viestiä eri sote-ammattilaisten kanssa, tallentaa omia mittauksia tai täyttää esitietokyselyä. Lisäksi Pohteella hyödynnetään kansallisia digitaalisen asioinnin kanavia, kuten Omaoloa ja Terveyskylää.

Hoidon jatkuvuudella tarkoitetaan terveydenhuollossa sitä, että asiakas asioi samoilla terveydenhuollon ammattilaisilla, omalääkärillä tai omahoitajalla. Saman sairaanhoitajan ja lääkärin vastaanotoilla asiointi lisää asiakkaiden luottamusta, tyytyväisyyttä ja sitoutumista hoitoon. Hoidon jatkuvuutta turvataan myös sillä, että ammattilaisilla on tarvittavat asiakkaan terveystiedot käytettävissä hoidon turvaamiseksi. Pohteella on käytössä yhteinen potilastietojärjestelmä muutamia paikkakuntia lukuun ottamatta, jolloin potilaan hoitoon tarvittavia tietoja tarkastellaan Kanta.fi palvelun kautta.

Välillä kuulee keskusteluissa ajatuksia siitä, että digitaalinen asiointi, erityisesti digitaaliset sote-keskukset ja digiklinikat ja hoidon jatkuvuus ovat toistensa vastakohtia. Emme voi allekirjoittaa tätä asiaa. Hoidon jatkuvuuden tarve korostuu potilailla, joilla on esimerkiksi pitkäaikaissairaus tai monia sairauksia, jolloin asiointeja kertyy useita. Näissä tapauksissa pysyvä hoitosuhde lisää erityisesti laatua. Digitaalinen sote-keskus tukee hoidon jatkuvuutta ohjaamalla asiakkaat omalle lääkärille silloin, kun asiakkaan vaiva ei ole kiireellinen tai hoitosuhde toiseen tahoon on olemassa. Asiakkaan kiireelliset vaivat ja oireet hoidetaan useimmiten digikanavassa tai kiirevastaanotolla eikä tällöin ole tarvetta ohjata asiakasta omalle lääkärille. Toki hoidon jatkuvuutta voidaan toteuttaa myös digikanavissa asioitaessa.

Asiakkaan ohjautumisen seurannan mukaan Pohteen Digitaalisessa sote-keskuksessa asioineista 7 % on hoidon jatkuvuuden varmistamiseksi ohjattu omalääkärin tai omahoitajan vastaanotoille. Tästä voisi päätellä, että asiakkaat osaavat itsekin hyödyntää omalääkäriä ja -hoitajaa, jolloin ovat suoraan yhteydessä hoitavaan tahoon.

Hoidon jatkuvuus halutaan varmistaa ja siihen toimintamallit ovat lopulta varsin yksinkertaisia. Huomioidaan aina asiakkaan kiireettömän yhteydenoton yhteydessä nimetyt omalääkärit ja -hoitajat. Digitaalinen kanava ja palvelut ovat nykyaikainen ja asiakkaille mieluinen yhteydenotto- sekä asioiden hoitamisen kanava, joka tukee hoidon jatkuvuutta. Samalla luodaan saavutettavuutta ja joustavaa palvelukokemusta toimipisteiden sijainneista riippumatta.

Palvelut digitalisoituvat ja erilaiset digitaaliset sote-keskukset ovat arkipäivää. Hoidon jatkuvuutta edistetään yhteisvoimin kaikkien toimijoiden kanssa. Kun tahtotila ja tavoitteet ovat yhteiset, saadaan varmasti aikaan laadukasta hoitoa ja paras asiakaskokemus!

Euroopan unionin rahoittama -logo NextGenerationEU

Katja Rääpysjärvi ja Tarja Vaitiniemi

Katja Rääpysjärvi työskentelee palvelualuejohtajana Pohteen Digitaalisessa sote-keskuksessa.

Tarja Vaitiniemi työskentelee hoitotyön asiantuntijana Pohteen Digitaalisessa sote-keskuksessa.