Kaakkurin ja Oulunsalon sosiaali- ja terveyspalveluissa muutoksia syksyllä

Julkaistu
Oulussa Kaakkurin sosiaali- ja terveyskeskuksen ja Oulunsalon sosiaali- ja terveysyksikön palveluihin on tulossa muutoksia 2.9.2024 alkaen. Muutokset koskevat kiireellisen hoidon vastaanottoa ja infopisteiden toimintaa.

Oulunsalon asukkaat saavat kiireellistä hoitoa ajanvarauksella Oulunsalossa ja ilman ajanvarausta Kaakkurissa

Oulunsalon asukkaat saavat 2.9.2024 alkaen kiireellistä hoitoa Kaakkurin sosiaali- ja terveyskeskuksen kiirevastaanotolla ilman ajanvarausta. Tämä toimintamalli on asukkaille tuttu kesän ajalta. Oulunsalon sosiaali- ja terveysyksikössä lääkärin ja sairaanhoitajan kiireelliseen hoitoon pääsee jatkossa vain ajanvarauksella. Hoidon tarpeen arviointi tehdään puhelimessa tai Digitaalisessa sote-keskuksessa. Kiireettömän hoidon vastaanotto jatkuu normaaliin tapaan Oulunsalossa.

Oulunsalon sosiaali- ja terveysyksikön kiireettömään ja kiireelliseen hoitoon varataan aika puhelimella numerosta 08 669 2042 maanantaista torstaihin kello 8–16 ja perjantaina kello 8–15. Oulunsalon asukkaat voivat asioida myös Digitaalisessa sote-keskuksessa, jonka kautta saa yhteyden hoitajaan tai lääkäriin. Digitaalinen sote-keskus on avoinna maanantaista perjantaihin kello 7–20 ja viikonloppuisin kello 8–18.

Kiireellinen hoito tarkoittaa saman tai parin päivän sisällä tarvittavaa arviota ja hoitoa. Kyseessä voi olla äkillinen sairastuminen, vamma, pitkäaikaissairauden vaikeutuminen tai toimintakyvyn aleneminen. Kiireetön hoito tarkoittaa hoitoa, joka ei vaadi hoitoa lähipäivinä. Muun muassa reseptien uusiminen ja muu kiireetön ajanvaraus, esimerkiksi seurantakäynnit ja todistukset, ovat kiireetöntä hoitoa.

Kun oma sosiaali- ja terveyskeskus on kiinni, ja asia ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään, kiireellistä hoitoa saa päivystyksestä. Ennen päivystykseen hakeutumista tulee aina ensin soittaa Päivystysapuun numeroon 116 117. Puhelu on maksuton. Hen­keä uh­kaa­vis­sa ti­lan­teis­sa soitetaan aina numeroon 112.

Oulunsalon sosiaali- ja terveysyksikön infopisteen toiminta loppuu

Oulunsalon sosiaali- ja terveysyksikön infopiste suljetaan 2.9.2024. Infopisteellä on voinut muun muassa varata aikoja vastaanotolle ja jättää reseptejä uusittavaksi. Jatkossa asiakkaat voivat asioida Digitaalisessa sote-keskuksessa tai puhelimitse. Reseptejä voi uusia Kelan OmaKannassa ja apteekin kautta.

Asiakkaat voivat hakea hoitajan tai lääkärin kanssa sovittuja todistuksia, lausuntoja, asiakirjoja ja nimellä varustettuja näytteenottovälineitä Oulunsalon sosiaali- ja terveysyksiköstä sen aukioloaikoina. Tyhjennysaineita ei enää jaeta, vaan asiakkaiden tulee kustantaa ne itse. Asiakirjat ja välineet saa vartijalta. Asiakkaiden on todistettava henkilöllisyytensä asiakirjoja ja välineitä hakiessaan.

Sosiaali- ja terveysyksikön aulasta voi hakea lomakkeita kotona tehtäviä terveysmittauksia varten. Lomakkeet voi palauttaa aulassa olevaan postilaatikkoon kirjekuoressa, johon asiakas on kirjoittanut oman nimensä.

Oulunsalon asukkaat voivat halutessaan asioida myös Kaakkurin sosiaali- ja terveyskeskuksen infopisteellä.

Kaakkurin sosiaali- ja terveyskeskuksen infopisteelle uudet aukioloajat

Kaakkurin sosiaali- ja terveyskeskuksen infopiste palvelee 2.9.2024 alkaen maanantaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin kello 10–14.

Infopisteellä voi varata aikoja toimenpiteisiin, joihin on lääkärin tai hoitajan lähete. Lisäksi infopisteellä voi perua aikoja, uusia reseptejä sekä hakea laboratorion näytepurkkeja. Tyhjennysaineita ei enää jaeta, vaan asiakkaiden tulee kustantaa ne itse. Asiakkaat voivat asioida ajanvarausasioissa myös Digitaalisessa sote-keskuksessa tai soittaa vastaanoton puhelinnumeroon 08 669 2041. Reseptejä voi uusia Kelan OmaKannassa ja apteekin kautta.

Asiakkaat voivat hakea hoitajan tai lääkärin kanssa sovittuja todistuksia, lausuntoja, asiakirjoja ja nimellä varustettuja näytteenottovälineitä Kaakkurin sosiaali- ja terveyskeskuksesta sen aukioloaikoina. Asiakirjat ja välineet saa vartijalta. Asiakkaiden on todistettava henkilöllisyytensä asiakirjoja ja välineitä hakiessaan.

Sosiaali- ja terveyskeskuksen aulasta voi hakea lomakkeita kotona tehtäviä terveysmittauksia varten. Lomakkeet voi palauttaa aulassa olevaan postilaatikkoon kirjekuoressa, johon asiakas on kirjoittanut oman nimensä.

Digitaalinen sote-keskus palvelee Oulun asukkaita

Digitaalisesta sote-keskuksesta saa yhteyden hoitajaan ja lääkäriin Pohteen verkkosivujen kautta, ja se palvelee asukkaita myös virka-aikojen ulkopuolella ja viikonloppuisin. Asiakas voi keskustella chatissa sairaanhoitajan kanssa ja tarvittaessa hän saa ajan lääkärin tai muun ammattilaisen videovastaanotolle. Digitaaliseen sote-keskukseen pääsee chat-ikkunan kautta Pohteen verkkosivuilta. Lisätietoja Digitaalisesta sote-keskuksesta.

Muutokset ovat osa Pohteen tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimenpiteitä

Muutokset Kaakkurin sosiaali- ja terveyskeskuksen ja Oulunsalon sosiaali- ja terveysyksikön palveluihin ovat osa Pohteen tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimenpiteitä.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto päätti hyvinvointialueen tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmasta 20.11.2023. Ohjelmaan liittyvä päätöksenteko on käynnissä, ja muutoksia palveluissa tapahtuu vaiheittain koko Pohjois-Pohjanmaalla.

Tiedotetta korjattu 26.8.2024: Tyhjennysaineita ei enää jaeta infopisteistä, vaan asiakkaiden tulee kustantaa ne itse.