Pohteen parhaat osaajat, Asiakastarpeet ja muutoksen tuki -yksikkö 

Julkaistu
Esittelemme Pohteen Parhaita osaajia. Nyt vuorossa on Asiakastarpeet ja muutoksen tuki -yksikkö.

Vastaamme säännöllisestä asiakasyhteistyöstä Pohteen toimi- ja palvelualojen ja tietohallinnon välillä. Tämä tarkoittaa sitä, että toimimme linkkinä asiakkaidemme eli kaikkien pohdelaisten ja tietohallinnon välillä sekä ohjaamme ja neuvomme asiakkaita ICT-asioissa, esimerkiksi oikeiden kontaktien ja ratkaisujen löytämisessä.
Yksikössämme työskentelee viisi asiakasvastaavaa, kolme ratkaisuvastaavaa ja asiakaspäällikkö.

Minkälainen on tyypillinen työpäivänne?

Meillä ei oikeastaan ole tyypillisiä työpäiviä! Osallistumme erilaisiin yhteistyöpalavereihin, hoidamme asiakkaidemme ICT-asioita ja toimimme työryhmissä. Työpäivien aikana tapahtuu paljon: usein käy niin, että päivät menevät ihan erilaisissa työtehtävissä kuin olit aamulla ajatellut. Työskentelemme suurimmaksi osaksi etänä. Kerran kuukaudessa meillä on yhteinen tiimipäivä. Muutamat meistä työskentelevät hieman useammin työtiloissamme Oulun Medipoliksessa.

”Meitä on täällä tosi hyvä porukka: työskentelyilmapiiri on rehtiä ja avointa.” 

Asiakasvastaavamme pitävät huolta säännöllisestä asiakasyhteistyöstä, tukevat tietohallinnon muita yksiköitä asiakasrajapinnassa toimimisessa ja vastaavat muun muassa asiakaspalauteprosessin toiminnasta. ​

Ratkaisuvastaavamme auttavat asiakasta toimintansa kehittämisessä IT:n avulla sekä tukevat asiakasta muun muassa digisuunnitelmien laatimisessa, budjetoinnissa ja hankinnoissa.

Toisinaan käymme tutustumassa asiakkaidemme toimipisteisiin. Meille on tärkeää päästä tapaamaan pohdelaisia kasvotusten ja näkemään heidän työskentelyään paikan päällä. Näin saamme paremman käsityksen toimipisteistä, työskentelytiloista, käytössä olevista laitteista ja järjestelmistä ja siitä, mitä asioita työskentelyssä pitäisi huomioida.
Asiakaskäynneillä pääsemme suoraan jututtamaan työntekijöitä ja kuulemaan heidän mielipiteensä järjestelmien toimivuudesta ja digitalisaation tarpeesta.

Mikä teitä motivoi työssänne?

Erilaiset työpäivät ovat tämän työn paras puoli! On mukavaa, kun saamme tehdä yhdessä töitä asiakkaidemme kanssa: pääsemme miettimään niin pieniä kuin isojakin asioita nippeleistä tekoälyyn. Kun työpäivät ovat erilaisia, mieli pysyy virkeänä eikä työssä pääse urautumaan.

Tästä työstä saa myös arvokasta näkökulmaa asiakkaan ja tietohallinnon välisessä maastossa toimimiseen: saamme nähdä asioiden molemmat puolet. Työmme kautta meille muodostuu hyvä näkemys Pohteen valtavan ison organisaation toiminnasta, sillä olemme tekemisissä laajasti kaikkien kanssa.

Teemme tätä työtä yhdessä tiiminä. Ajattelemme aina asiakkaan parasta: opastamme ja neuvomme. Ilon aiheita työhömme tuovat ihan pienet asiat. On mukava kuulla, kun palaverissa asiakas sanoo, että hänen mielestään tekemämme työ on tärkeää tai kun puhelimen toisesta päästä kuuluu vastaus: ”Ihanaa saada oikea ihminen puhelimeen.”

Mitkä ovat työnne ja tiiminne parhaat puolet?

Tässä työssä parasta ovat ihmiset: niin kollegat kuin asiakkaat. Meitä on täällä tosi hyvä porukka: työskentelyilmapiiri on rehtiä ja avointa.

Yksikössämme on osaajia, joilla on erilaiset työurat ja taustat: muodostamme sopivan kokonaisuuden ja täydennämme asiantuntijoina toisiamme. Kysymyksiin saa aina vastauksia ja joku osaa neuvoa, jotta asioissa pääsee eteenpäin. Tässä porukassa saa olla juuri sellainen kuin on työn ulkopuolellakin. Osaamme myös yhdessä purkaa asiat niin, että mikään ei jää kaihertamaan tai patoutumaan.

Mikä on haastavinta työssänne?

Työn monimuotoisuus on toisaalta myös haaste. Toimintakenttämme on iso ja Pohteen sisäiset toimintamallit ovat vielä rakentumassa. Tietohallinnon oma organisaatio on laaja ja yhteistyökumppaneita on paljon. Välillä on vaikeaa löytää juuri oikeat ihmiset ongelmien ja tilanteiden ratkaisemiseen.

Minkälainen Pohde on mielestänne työpaikkana?

Vaikka kyseessä on nuori työnantaja, mielestämme on Pohde on usein kovaa yritysmaailmaa vakaampi työllistäjä. Ei meillä ole moitteen sanaa! Yritämme olla kehitysmyönteisiä ja ajatella tulevaisuutta: vaikka asioita on ICT:n osaltakin paljon vielä ratkaistavana, Pohteella löytyy valtavasti potentiaalia. ICT-puolella me osaamme ajatella asioita ja ratkaisuja myös hoitotyön näkökulmasta. Positiivisuutta tarvitaan kaikkialla Pohteella.