PILARI 4: Investointi 4
Digitaaliset innovaatiot
Osahankkeessa kehitettävät sisällöt
Digitaaliset innovaatiot kokonaisuus koostuu neljästä osahankkeesta, jotka ovat Kansalaisten digitaaliset palvelut, Ammattilaisten digitaaliset järjestelmät, Johtamisen ratkaisut ja Digitaaliset innovaatiot. Jokainen osahanke sisältää erillisiä toimenpiteitä.
Kansalaisten digitaaliset palvelut
- Asiakaspalautejärjestelmä
- Mobiilisovellusten ja digitaalisten palveluiden arviointimalli
- Digitaalinen ajanvaraus
- HYTE palvelukonseptin digiratkaisut ja vertaistukipalvelut
- Teknologian hyödyntäminen kotiin annettavissa palveluissa ja toimintakyvyn tukemisessa & arvioinnissa
- Työ- ja toimintakyvyn digitaalisen itsearvioinnin työkalun kehittäminen
Ammattilaisten digitaaliset järjestelmät
- SOTE ammattilaisten digiosaamisen kehittäminen
- Digitaalinen sote-keskus
- SBM alustan kehittäminen & käyttöönotto
- Etävastaanotot & konsultaatiot suunterveydenhuoltoon
Johtamisen ratkaisut
- Toiminnanohjaus suunterveydenhuoltoon
- Tekoälypohjainen palveluntarpeiden ennakointi
Digitaaliset innovaatiot
- Terveyskylän Omapolku 3.0 osatoteutushanke HVA- ja YTA –laajuisten yhteiskäyttöisten pitkäaikaissairaiden digihoitopolkujen innovatiivinen / tekninen kehittäminen
Osahankkeen tavoitteet ja toimenpiteet
Kansalaisten digitaaliset palvelut
Nykytilan kartoitus osoitti, että Pohteen alueella on käytössä useita eri palveluita ja asiakaspalautteen keruu palveluissa puutteellista. Tämän osahankkeen toimenpiteissä kehitetään, käyttöönotetaan ja yhtenäistetään hyvinvointialueen digitaalisia ratkaisuja. Palveluiden laajamittainen käyttö vapauttaa ammattilaisten työaikaa, jonka avulla voidaan edistää ja turvata haavoittuvassa asemassa olevien pääsy tarvitsemiinsa palveluihin.
Strategiset painopisteet: Ihmistä varten, Rohkeasti uutta, Vaikuttavasti yhdessä
Ammattilaisten digitaaliset järjestelmät
Tämän osahankkeen toimenpiteissä kehitetään ja käyttöönotetaan ammattilaisten hyvinvointialuelaajuisia ratkaisuja sekä kehitetään ammattilaisten digiosaamista. Pohteen alueen digitaalinen tarjonta on runsas, mutta alueen sisällä on suurta vaihtelevuutta. Tarvitaan yhtenäisiä ratkaisuja ja toimintatapoja. Digitaalisten palveluiden laajamittainen käyttö vapauttaa ammattilaisten työaikaa, jonka avulla voidaan edistää ja turvata haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden pääsy tarvitsemiinsa palveluihin.
Strategiset painopisteet: Ihmistä varten, Rohkeasti uutta, Vaikuttavasti yhdessä, Parhaat osaajat
Johtamisen ratkaisut
Edistyneillä tiedolla johtamisen ratkaisuilla parannetaan palvelujen strategista ohjausta, ennakointia, seurantaa ja kustannusvaikuttavuutta. Tämän osahankkeen toimenpiteissä mahdollistetaan asiakasvirtojen ohjaus ja palvelukokonaisuuksien ohjaus. Vastaavanlaista ei ole vielä Pohteen alueella käytössä.
Strategiset painopisteet: Ihmistä varten, Vaikuttavasti yhdessä, Parhaat osaajat, Rohkeasti uutta
Digitaaliset innovaatiot
Tässä osahankkeessa kehitetään ja käyttöönotetaan uusia digitaalisia innovaatioita palvelutuotannon sekä parempien ja vaikuttavampien palveluiden kehittämisen tueksi.
Strategiset painopisteet: Ihmistä varten, Vaikuttavasti yhdessä, Rohkeasti uutta