Kiireellisiin puheluihin pyritään vastaamaan saman päivän aikana. Kiireettömiin puheluihin vastataan puhelujen tulojärjestyksessä. Asiakkaita pyydetään huomioimaan, että yksi soittopyyntö riittää. Ethän jätä montaa soittopyyntöä samasta asiasta.
Vaihtoehto puhelimella soittamiselle on Digitaalinen sote-keskus. Se palvelee asukkaita myös virka-aikojen ulkopuolella ja viikonloppuisin. Asiakas voi keskustella chatissa sairaanhoitajan kanssa ja tarvittaessa hän saa ajan lääkärin tai muun ammattilaisen vastaanotolle. Asiointi Digitaalisessa sote-keskuksessa tapahtuu OmaPohde-alustan kautta Pohteen verkkosivuilta. Sivun alalaidassa on chat-ikkuna. Lisätietoja Digitaalisesta sote-keskuksesta.
Päivystysapu auttaa kiireellisissä tilanteissa iltaisin ja viikonloppuisin, kun oma sosiaali- ja terveyskeskus on suljettu. Ennen päivystykseen hakeutumista tulee aina ensin soittaa Päivystysapuun numeroon 116 117. Päivystysapu arvioi asiakkaan tilanteen ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin. Päivystysapu palvelee myös chatissa. Voit soittamisen sijaan kysyä neuvoa Päivystysavun chat-keskustelusta. Chat-keskusteluun tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
Hätätilanteissa soitetaan aina numeroon 112.