Chatissa voi keskustella ammattilaisen kanssa, kun asiakas tarvitsee yleistä ohjausta ja neuvontaa vammaispalveluista. Palvelussa voi asioida koko Pohteen alueelta. Chat-kanavalle ei vaadita erillistä vahvaa tunnistautumista. Siellä voi asioida myös anonyymisti.
Chatissa voi kysyä alustavaa neuvontaa esimerkiksi asumispalveluista, henkilökohtaisesta avusta, asunon muutostöistä ja kuljetuspalveluista. Chat ohjaa asiakkaan tarvittaessa palvelutarpeen arviointiin.
Terveyteen liittyvissä asioissa asiakkaan tulee ottaa yhteyttä Digitaalisen sote-keskuksen chattiin tai ikäihmisten asioissa Aino-neuvonnan chattiin.
Vammaispalvelujen chat on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9–12. Muina aikoina chattiin voi jättää viestin erillisellä lomakkeella. Siihen vastataan kolmen päivän kuluessa. Viestin lähettäminen edellyttää kuitenkin vahvan tunnistautumisen palveluun.
Jos asiakas on jo vammaispalvelujen asiakas, hän voi ottaa suoraan yhteyttä vammaispalveluihin.