Hoidon jatkuvuuden kehittäminen sosiaalipalvelujen näkökulmasta (RRP4)
Hoidon jatkuvuusmallissa keskeistä on asiakkaan ja ammattilaisen välinen luottamuksellinen ja pitkäkestoinen hoitosuhde. Tällöin asiakkailla on tuttu ammattilainen, joka tuntee heidän tilanteensa ja voi ohjata heidät tarvittaessa oikeisiin palveluihin. Sosiaalipalveluissa meillä on ollut jo vuosia käytössä vastaava omatyöntekijämalli, joka tarjoaa asiakkaille samankaltaista jatkuvuutta ja tukea. Tämä malli on ollut keskeinen osa palvelujamme, ja on ollut ilahduttavaa nähdä, että terveydenhuollossa ollaan siirtymässä samankaltaiseen työskentelytapaan.
Aikuisten sosiaalipalveluissa kehittämistyö aloitettiin syksyllä 2024, ja se etenee vaiheittain paikkakunnittain vuoden 2025 syksyyn saakka. Tällä hetkellä pilottivaiheessa keskitytään sosiaali- ja terveydenhuollon välisen yhteistyön tiivistämiseen sosiaali- ja terveyskeskuksissa. Ammattilaisilta on jo tässä vaiheessa tullut positiivista palautetta yhteistyön tiivistämisestä, erityisesti siitä, että yhteiset esittelyt ja palveluihin ohjaamisen käytäntöjen avaaminen ovat lisänneet ymmärrystä toisten työstä ja selkeyttäneet yhteistyötä. Hankkeen seuraavissa vaiheissa moniammatillista yhteistyötä laajennetaan mielenterveys- ja päihdepalveluihin. Tavoitteena on rakentaa yhtenäinen toimintamalli, joka varmistaa saumattoman hoidon jatkuvuuden eri ammattilaisten kesken ja vastaa asiakkaiden tarpeisiin kokonaisvaltaisesti.
Nykyiset sosiaali- ja terveyskeskukset tarjoavat kattavasti eri palveluja saman katon alla, mikä tekee ammattilaisten välisestä yhteistyöstä välttämätöntä. Moni ammattilainen on tuonut kuitenkin esille, että vaikka työskennellään fyysisesti lähellä toisiaan, toisten työnkuvaa ei aina tunneta riittävästi, mikä hankaloittaa yhteistyötä. Hankkeen ytimessä onkin tiivistää moniammatillista yhteistyötä, joka sujuvoittaa palvelupolkuja ja takaa oikea-aikaisen tuen asiakkaille. Ammattilaisten mukaan selkeämmät toimintamallit ja yhteydenottotavat tukisivat arkea ja lisäisivät yhteistyön sujuvuutta, erityisesti monimutkaisissa asiakastilanteissa. Tämän vuoksi samalla kehitetään toimintamalleja, jotka selkeyttävät ohjausta ja neuvontaa erityisesti elämäntilanteissa, jotka edellyttävät eri alojen asiantuntijoiden yhteistyötä.
Tunnista ja ohjaa aikuinen sosiaalipalveluihin – työkalu ammattilaisten tueksi
Yksi konkreettisista askelista kehitystyössä on ollut ”Tunnista ja ohjaa aikuinen sosiaalipalveluihin” -työkalun kehittäminen. Tämä visuaalinen työkalu on suunniteltu ammattilaisten tueksi tunnistamaan tilanteet, joissa aikuisella asiakkaalla voi olla sosiaalipalvelujen tarve ja ohjaamaan heidät oikean palvelun piiriin mahdollisimman sujuvasti.
Työkalu on parhaillaan testattavana muutamassa sote-keskuksessa, ja sen kehittämistä jatketaan kerätyn palautteen perusteella. Selkeälle ja visuaaliselle esitteelle on todettu olevan kysyntää, mikä korostaa helposti ymmärrettävän ja saavutettavan tiedon merkitystä sosiaalipalveluista kaikille käyttäjäryhmille.
Miksi tämä kehittämistyö on tärkeää?
Sosiaalipalvelujen merkitys hyvinvoinnille on kiistaton, mutta ne jäävät usein terveydenhuollon varjoon. RRP4-hankkeen tavoitteena on lisätä sosiaalipalvelujen näkyvyyttä ja tehdä niiden tarjoamat mahdollisuudet tunnetuiksi sekä ammattilaisille että asiakkaille. Selkeiden toimintamallien luominen ohjaukseen, neuvontaan ja konsultointiin on olennaista, jotta asiakkaat saavat oikea-aikaista ja katkotonta tukea. Tämä on erityisen tärkeää Pohteen kaltaisessa laajassa hyvinvointialueessa, jossa yhdenmukaiset toimintatavat ovat avainasemassa.
On ollut inspiroivaa työskennellä osaavien ammattilaisten kanssa ja löytää ratkaisuja, jotka parantavat asiakkaiden palvelupolkua. Yhdessä voimme luoda toimintamallin, joka hyödyttää kaikkia Pohteen alueen asukkaita ja varmistaa sujuvat, asiakaslähtöiset palvelut, joissa asiakkaiden tarpeet ovat kaiken keskiössä.