Organisaatiokortit
Palveluntarjoajat, kuten kunnat, seurakunnat ja järjestöt, vastaavat itse palvelujen ja tapahtumien tietojen ylläpidosta ja ajantasaisuudesta.
Palvelun sisältö
Organisaatiokortti on organisaatioiden työntekijöille tarkoitettu varmennekortti. Organisaatiokorttia on mahdollista käyttää esimerkiksi
- julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin kirjautumisessa
- organisaation omiin tietojärjestelmiin...
Toimi näin
1. Tehkää sopimus varmennekorttien tilaamisesta verkkoasioinnissa. Organisaatiossanne työskentelevän allekirjoitusoikeudellisen henkilön on allekirjoitettava sopimus, kun DVV on antanut sopimukselle päätöksen.
2. Suorittakaa verkkokoulutus: Kun olette saaneet ilmoituksen sopimuksen hyväksymisestä, voitte suorittaa Organisaatiokorttien rekisteröinti -verkkokoulutuksen Koulutus tarvitaan, jotta kortinhakijan tunnistaminen ja korttien hallinnoiminen sujuvat asianmukaisesti. Tilatkaa koulutuksen lopuksi koulutustodistus, joka tarvitaan rekisteröijähakemuksen liitteeksi.
3. Lähettäkää rekisteröijähakemus verkkoasioinnissa. Lisätkää verkkokoulutuksesta tilaamanne koulutustodistus hakemuksen liitteeksi. Kun rekisteröijähakemus on käsitelty, saatte rekisteröijäoikeudet ja Vartti-järjestelmän käyttäjätunnukset sähköpostiin, jos tilaatte kortit Vartti-järjestelmällä.
Jos tilausmäärä vuosittain on yli 15 kappaletta, käytetään tilaamiseen Vartti-järjestelmää, jonka saatte käyttöönne, kun olette suorittaneet koulutuksen ja tehneet rekisteröijähakemuksen. Vartti on selainkäyttöinen sovellus, jolla tilataan ja hallinnoidaan kortteja ja niillä olevia varmenteita koko niiden elinkaaren ajan. Jos vuosittainen korttien tilausmäärä on alle 15 kappaletta, voitte tehdä korttihakemukset paperilomakkeella, jonka saatte käyttöönne Organisaatiokorttien rekisteröinti paperilomakkeella -koulutuksen jälkeen.
Tarkemmat ohjeet löydät DVV:n verkkosivuilta.
Toisen organisaation rekisteröintipisteen valtuuttaminen
Kenelle ja millä ehdoin
Organisaatiokorttien tilaaminen edellyttää:
1. sopimusta Digi- ja väestötietoviraston kanssa
2. verkkokoulutuksen käymistä
3. rekisteröijähakemuksen tekemistä.
Organisaatiokortit ovat sidottuja organisaatioon ja työsuhteeseen. Jos työsuhde päättyy, varmenne täytyy sulkea sulkupalvelussa. Tämän jälkeen korttia ei voi enää käyttää. Varmenteen voi sulkea organisaation rekisteröijä tai työntekijä itse. Rekisteröijä merkitsee kortin peruutetuksi Vartti-järjestelmässä. Jos kortti katoaa tai menee rikki, tulee varmenne sulkea ottamalla yhteyttä sulkupalveluun.
Jokaisessa rekisteröintipisteessä tulee olla vähintään kaksi rekisteröijää. Organisaation rekisteröijä ei saa tilata korttia itselleen.