Palaa takaisin

Organisaatiokortit

  • Digi- ja väestötietovirasto

Palveluntarjoajat, kuten kunnat, seurakunnat ja järjestöt, vastaavat itse palvelujen ja tapahtumien tietojen ylläpidosta ja ajantasaisuudesta.

Palvelun sisältö

Organisaatiokortti on organisaatioiden työntekijöille tarkoitettu varmennekortti. Organisaatiokorttia on mahdollista käyttää esimerkiksi

  • julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin kirjautumisessa
  • organisaation omiin tietojärjestelmiin...
Näytä lisää

Toimi näin

1. Tehkää sopimus varmennekorttien tilaamisesta verkkoasioinnissa. Organisaatiossanne työskentelevän allekirjoitusoikeudellisen henkilön on allekirjoitettava sopimus, kun DVV on antanut sopimukselle päätöksen.
2. Suorittakaa verkkokoulutus: Kun olette saaneet ilmoituksen sopimuksen hyväksymisestä, voitte suorittaa Organisaatiokorttien rekisteröinti -verkkokoulutuksen Koulutus tarvitaan, jotta kortinhakijan tunnistaminen ja korttien hallinnoiminen sujuvat asianmukaisesti. Tilatkaa koulutuksen lopuksi koulutustodistus, joka tarvitaan rekisteröijähakemuksen liitteeksi.
3. Lähettäkää rekisteröijähakemus verkkoasioinnissa. Lisätkää verkkokoulutuksesta tilaamanne koulutustodistus hakemuksen liitteeksi. Kun rekisteröijähakemus on käsitelty, saatte rekisteröijäoikeudet ja Vartti-järjestelmän käyttäjätunnukset sähköpostiin, jos tilaatte kortit Vartti-järjestelmällä.
Jos tilausmäärä vuosittain on yli 15 kappaletta, käytetään tilaamiseen Vartti-järjestelmää, jonka saatte käyttöönne, kun olette suorittaneet koulutuksen ja tehneet rekisteröijähakemuksen. Vartti on selainkäyttöinen sovellus, jolla tilataan ja hallinnoidaan kortteja ja niillä olevia varmenteita koko niiden elinkaaren ajan. Jos vuosittainen korttien tilausmäärä on alle 15 kappaletta, voitte tehdä korttihakemukset paperilomakkeella, jonka saatte käyttöönne Organisaatiokorttien rekisteröinti paperilomakkeella -koulutuksen jälkeen.

Tarkemmat ohjeet löydät DVV:n verkkosivuilta.

Toisen organisaation rekisteröintipisteen valtuuttaminen

  • Organisaatio voi myös valtuuttaa toisen organisaation rekisteröintipisteen tilaamaan kortteja. Organisaation tulee ensin olla yhteydessä valtuutettavaan rekisteröintipisteeseen ja sopia valtuutuksesta. Valtuutettava rekisteröintipiste antaa organisaatiolle oman sopimuksensa asiakasnumeron, Y-tunnuksen, korttien toimitusosoitteen sekä rekisteröijän yhteystiedot.
  • Tämän jälkeen valtuuttava organisaatio tekee sopimuksen Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnissa. Sopimuksessa valitaan Sopimuksen tiedot -kohdasta ”Valtuutan toisen organisaation toimimaan rekisteröijänä”. Sopimukseen täytetään valtuutettavan rekisteröintipisteen antamat tiedot.
  • Kun tarvittavat toimenpiteet on tehty ja valtuutus on voimassa, kortin hakijat varaavat ajan valtuutettuun rekisteröintipisteeseen, joka tilaa kortit.
  • Verkkosivut

    3 kpl

    Ohje varmenteen aktivointiin

    Uusi toimikortti tulee aktivoida ennen käyttöä. Aktivointi tarkoittaa varmenteen käyttöönottoa ja henkilökohtaisten tunnuslukujen luomista. Tämä ohje koskee sekä organisaatiokortteja että sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortteja.

    Organisaatiokorttien rekisteröinti -verkkokoulutus

    Kun olette saaneet ilmoituksen sopimuksen hyväksymisestä, voitte suorittaa Organisaatiokorttien rekisteröinti -verkkokoulutuksen. Koulutus tarvitaan, jotta kortinhakijan tunnistaminen ja korttien hallinnoiminen sujuvat asianmukaisesti.

    Tietoa organisaatiokorteista

    Verkkosivulta löydät tietoa organisaatiokorteista ja niiden tilaamisesta.

    Verkkoasiointi

    1 kpl

    Digi- ja väestötietoviraston verkkoasiointi

    Aukioloajat

    Avoinna kaikkina viikonpäivinä ja vuorokauden aikoina.

    Väestörekisterikeskuksen organisaatioasiakkaat voivat verkkoasioinnissa hakea erilaisia väestötietojärjestelmän henkilö- ja rakennustietojen ylläpitoon ja tietopalveluihin sekä Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluihin liittyviä lupia ja käyttöoikeuksia. Verkkoasiointi ei ole kansalaisten käytössä.

    Kenelle ja millä ehdoin

    Organisaatiokorttien tilaaminen edellyttää:

    1. sopimusta Digi- ja väestötietoviraston kanssa
    2. verkkokoulutuksen käymistä
    3. rekisteröijähakemuksen tekemistä.

    Organisaatiokortit ovat sidottuja organisaatioon ja työsuhteeseen. Jos työsuhde päättyy, varmenne täytyy sulkea sulkupalvelussa. Tämän jälkeen korttia ei voi enää käyttää. Varmenteen voi sulkea organisaation rekisteröijä tai työntekijä itse. Rekisteröijä merkitsee kortin peruutetuksi Vartti-järjestelmässä. Jos kortti katoaa tai menee rikki, tulee varmenne sulkea ottamalla yhteyttä sulkupalveluun.

    Jokaisessa rekisteröintipisteessä tulee olla vähintään kaksi rekisteröijää. Organisaation rekisteröijä ei saa tilata korttia itselleen.