Palaa takaisin

Varakortit

  • Digi- ja väestötietovirasto

Palveluntarjoajat, kuten kunnat, seurakunnat ja järjestöt, vastaavat itse palvelujen ja tapahtumien tietojen ylläpidosta ja ajantasaisuudesta.

Palvelun sisältö

Varakortti on tarkoitettu kadonneen, unohtuneen tai rikkoutuneen varmennekortin tilalle.
Varakorttia käytetään silloin, kun varmennekortti on rikkoutunut tai työntekijä ei voi muista syistä sitä käyttää. Varmennekortti voi olla esimerkiksi kadonnut tai unohtunut kotiin.

Varakortti...

Näytä lisää

Toimi näin

Rekisteröintipiste: näin tilaat varakorttiaihiot

Tilaa varakorttiaihiot Vartti-järjestelmän kautta. Ohje löytyy Vartti-järjestelmästä nimellä Varakorttiohje. Korttiaihiot toimitetaan noin viikon kuluttua niiden tilaamisesta. Säilytä varakorttiaihiot rekisteröijän lukitussa kaapissa.

Rekisteröintipiste: näin yksilöit varakortin käyttäjälle

1. Varmista, että rekisteröintipisteellä on tyhjiä varakorttiaihioita.
2. Kun kortinhakija saapuu rekisteröintipisteeseen, tunnista kortinhakija asianmukaisesti.
3. Yksilöi varakortti Vartti-järjestelmässä kortinhaltijan käyttöön. Määrittele kortin voimassaoloaika kortin luovutuksen yhteydessä. Kortinhaltija valitsee ja syöttää itse varakortin PIN-tunnusluvut.
4. Tyhjennä varakortti, kun varakortti palautetaan takaisin rekisteröintipisteeseen.

Kortin käyttäjä: näin saat varakortin käyttöösi

1. Mene rekisteröintipisteeseen, josta organisaatiosi varakortit tilataan. Ota mukaan voimassa oleva tunnistautumisasiakirja, esimerkiksi henkilökortti tai passi.
2. Rekisteröintipisteessä rekisteröijä yksilöi varakortin käyttöösi.
3. Valitse ja syötä PIN-tunnusluvut varakortille rekisteröintipisteessä. Paina tunnusluvut mieleesi.
4. Palauta varakortti rekisteröintipisteeseen, kun et enää tarvitse sitä tai sen voimassaoloaika loppuu. Palautuksen jälkeen varakortti tyhjennetään.

Soita

1 kpl
Varmenteiden neuvontapalvelu
Palvelunumero
060 096 160
Puhelinaika
Ma

9-15

Ti

9-15

Ke

9-15

To

9-15

Pe

9-15

Neuvontapalvelussa annetaan tukea Digi- ja väestötietoviraston myöntämien varmenteiden käytössä ja käyttöönoton yhteydessä esiintyvissä yleisimmissä ongelmatilanteissa. Neuvontapalvelun numero ohjautuu Kansalaisneuvonnan puhelinpalveluun.

Kenelle ja millä ehdoin

Varakortti voidaan luoda vain sellaisille henkilöille, joille on tehty Vartti-järjestelmään varmennekorttihakemus.