Tietoa henkilökohtaiselle avustajalle
Tällä sivulla kerromme mitä sinun tulee huomioida tilanteessa, jossa vammainen henkilö on palkannut sinut henkilökohtaiseksi avustajakseen. Tätä kutsutan henkilökohtaisen avun työnantajamalliksi.
Lue lisää altaHenkilökohtaisen avustajan rooli
Henkilökohtaisen avustajan tehtävänä on auttaa avun käyttäjää niissä asioissa, joita hän ei itse vammansa tai sairautensa takia pysty tekemään. Avustaja tukee apua tarvitsevan elämää, auttaa arjessa, ja edistää osallisuutta sekä toimintakykyä. Avustaja työskentelee apua tarvitsevan ohjeiden mukaan ja kunnioittaa hänen oikeuksiaan päättää omasta elämästään.
Henkilökohtaisen avun tulee vastata avun käyttäjän tarpeita. Työnantajalla on oikeus päättää, mitä työtä tehdään, miten se tehdään, missä ja milloin se tehdään. Työvuorot suunnitellaan työnantajan tarpeiden mukaan. Kuitenkin, jos työvuoroja halutaan muuttaa, siitä on aina sovittava avustajan kanssa.
Avustajan on tehtävä työ huolellisesti, noudatettava sovittuja työaikoja ja työnantajan ohjeita. Työnantajalla on työnjohto-oikeus. Avustajan tulee myös ottaa huomioon työnantajan etu, välttää vahinkoa ja muistaa salassapitovelvollisuus.
Yleisiä työsuhteen ehtoja
Työsuhteessa noudatetaan Suomen työlainsäädäntöä, kuten työsopimuslakia, työaikalakia, vuosilomalakia, työterveyslakia, sairausvakuutuslakia, työterveyshuoltolakia sekä mahdollisia muita lakeja, kuten lasten kanssa työskentelevien rikostaustan tarkistamista koskevaa lakia.
Jos työnantaja on liittynyt Heta-liittoon, hänen avustajiinsa sovelletaan myös Heta-liiton ja JHL:n (Julkisten ja hyvinvointialojen liitto) välistä työehtosopimusta (Heta TES). Tämä sopimus on pakollinen vain liiton jäsenille. Heta-liitto tarjoaa tarvittaessa neuvoja sopimuksen sisällöstä.
Työntekijällä on aina oikeus saada vähimmäispalkkaa, lomia, sairausajan palkkaa, perhevapaita ja muita oikeuksia, jotka on määritelty laissa ja sopimuksissa. Hänellä on myös oikeus terveelliseen ja turvalliseen työympäristöön, työterveyshuoltoon, työsuojeluun, kirjalliseen työsopimukseen ja tasapuoliseen kohteluun työpaikalla.
Työhyvinvointi
Työhyvinvointi tarkoittaa monia asioita, kuten työn mielekkyyttä, hyviä työoloja sekä tasapainoa työn ja vapaa-ajan välillä. Työnantaja voi vaikuttaa työkykyyn esimerkiksi koulutuksen, ergonomian, turvallisten työtapojen, työolosuhteiden ja osaamisen kehittämisen avulla. Hyvä työpaikan ilmapiiri on sekä työnantajan että työntekijän vastuulla, sillä molemmat osallistuvat sen luomiseen ja ylläpitämiseen. Työnantajan ja työntekijän välinen hyvä vuorovaikutus on tärkeää työhyvinvoinnille. Jos työssä on ongelmia, niistä kannattaa puhua ajoissa. Jos työ tuntuu henkisesti raskaalta, asiasta on tärkeää keskustella työnantajan kanssa ja yrittää vähentää kuormitusta. Tarvittaessa työterveyshuolto voi auttaa työkykyyn liittyvissä asioissa. Omaa työkykyä voi myös tukea huolehtimalla terveellisistä elämäntavoista ja riittävästä levosta.
Tutustu työhyvinvoinnin edistämiseen
Työsuojelu- ja hyvinvointi (Jhl.fi )
Yksin työskentely (Työsuojelu.fi)
Työssä palautuminen (Työterveyslaitos.fi)