Fysioterapian chatista ohjausta ja neuvontaa

Julkaistu

Pohteella on pilotoitu fysioterapian chat-palvelua syyskuun alusta alkaen osana RRP2-hanketta. Palvelu on toistaiseksi käytössä Oulun alueen asukkaille ja toimintaa laajennetaan jo kevään 2025 aikana lähes koko Pohteelle.

Fysioterapian chat asiakkaan näkökulmasta

Asiakas asioi fysioterapian chatissa OmaPohteessa vahvasti tunnistautuneena. Palvelu on auki maanantaista torstaihin kello 8:30–12. Aukioloaikojen ulkopuolella asiakas voi jättää viestin. Viestiin vastataan 1–3 arkipäivän kuluessa. Chatin kautta voi kysyä fysioterapeutilta neuvoa, jos esimerkiksi olkapääkipu haittaa arjen toimia. Fysioterapeutti arvioi, tarvitaanko asian suhteen tarkempaa tutkimista vastaanotolla. Yleisimpiä tuki- ja liikuntaelinvaivoja voidaan tutkia myös videovastaanotolla, sillä ensimmäisen vastaanottokäynnin pääasiallinen sisältö koostuu huolellisesta haastattelusta ja aktiivisten liikkeiden arvioinnista. Jos vastaanottokäyntiä ei tarvita, fysioterapeutti antaa neuvoja itsehoitoon sekä yleisiä harjoitusohjeita.

Fysioterapian chat ja videovastaanotto ovat sujuvia, matalan kynnyksen väyliä asiakkaille. Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä videovastaanottoihin. Asiakaspalautteissa NPS-suositteluluku on ollut vuoden 2024 aikana yli 80. Ammattilaiset ovat saaneet asiakkailta positiivista palautetta kohtaamisesta ja ammattitaidosta, vaikka videovastaanoton aikana olisi ilmennytkin yhteysongelmia.

Fysioterapeuttina chatissa

Fysioterapeutti Anneli Heikkilä on työskennellyt fysioterapian chatissa aloituksesta lähtien. Hänen kokemuksensa mukaan suurin osa tulleista yhteydenotoista kuuluu selvästi fysioterapiaan. Yhteydenottoja on tullut niin vauvojen liikkumisen kehitykseen liittyen kuin ikääntyneemmän läheisen kaatumisiin liittyen. Tyypillisin fysioterapian chat-palvelun asiakas on ollut tuki- ja liikuntaelimistön kipua poteva aikuinen.

”Asiakkaat ovat kaivanneet fysioterapeutin mielipidettä siihen, kannattaako kipeytynyttä paikkaa pitää levossa vai olisiko harjoittelu tarpeellista. Etenkin selkäkipu on ollut yleinen yhteydenoton aihe”, chat-fysioterapeutti Anneli kertoo.

Chatissa saadun neuvonnan jälkeen asiakas voi myös palata takaisin chattiin, jos oire ei muutu parempaan suuntaan ensikontaktissa annettujen ohjeiden avulla. Niissä tilanteissa asiakkaan ohjaaminen fysioterapeutin vastaanotolle joko videovälitteisesti tai toimipisteelle on ollut tarpeellista.

Fysioterapeutin työ chatissa ja videovastaanotoilla on osoittautunut monipuoliseksi. Asiakkaiden yhteydenottoja tulee useista eri aiheista. Fysioterapeutin tehtävänä on arvioida kuntoutuksen tarvetta sekä tarpeenmukaista jatkotoimenpidettä. Uuden palvelun parissa työskentely on ollut virkistävää kokeneelle fysioterapeutille. Asiakkaiden ohjaaminen digitaalisten ratkaisujen käytössä on myös yksi merkittävä osa työtä. Pääosa asiakkaista on ollut tyytyväisiä ja osa yllättyneitäkin siitä, että fysioterapeutin vastaanotto onnistuu videopuhelun kautta. Fysioterapian chatissa ja videovastaanotoilla asiakkaan kohtaaminen on merkityksellistä, sillä kohtaamisen avulla voi rohkaista myös muiden digipalvelujen käyttöön.

Lisätietoja

Lisätietoja fysioterapian chatin kehittämisestä antaa projektisuunnittelija Anna Huhtala, anna.huhtala@pohde.fi.

Tietoja RRP 2-hankkeesta

Suomen kestävän kasvun ohjelmalla (RRP – recovery and resilience plan) tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (NextGenerationEU). Hankkeen avulla kiinnitetään erityishuomiota heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien hoitoon pääsyn edistämiseen toimintaa kehittämällä ja digitaalisia ratkaisuja monipuolisesti hyödyntämällä. Hankkeen pääpaino on peruspalvelujen kehittämisessä. Pilarin 4 ja osin pilarin 3 rahoituksesta Suomessa vastaa sosiaali- ja terveysministeriö. Ohjelmaa toimeenpannaan kaikilla hyvinvointialueilla.

Euroopan unionin rahoittama -logo NextGenerationEU

Anna Huhtala

Anna Huhtala työskentelee projektisuunnittelijana RRP2-hankkeessa.