Järjestimme elo-syyskuussa 2024 toiminnalliset hyvinvointipäivät Kalajoen, Pyhäjoen ja Merijärven peruskouluilla. Jokainen koulu toteutti hyvinvointipäivän hiukan eri tavoin. Eri ikäryhmille oli suunniteltu toimintaa ja teemaa ikätasoisesti. Yhteensä noin 1500 peruskoulujen oppilasta osallistui hyvinvointipäiviin.
Idea hyvinvointipäiviin lähti neuvolan, opiskeluhuollon ja kuntoutuksen yhteispalaverista viime marraskuussa Kalajoella. Keskustelimme lasten ja nuorten hyvinvoinnista, terveyshaasteista, elintavoista ja yksinäisyydestä. Mietimme yhdessä keinoja yhteisölliseen tekemiseen ja terveyttä edistävään toimintaan.
Ennen korona-aikaa kouluilla järjestettiin erilaisia tapahtumia, joihin myös sosiaali- ja terveyspalvelujen toimijat osallistuivat. Koronan myötä tämä toiminta jäi epidemian ja kiireen jalkoihin.
Monialaista yhteistyötä
Keväällä aloitimme suunnittelun Merenojan koululla. Mukaan pyydettiin alueen kouluja ja Pohteen muita toimijoita. Mukaan saimme hammashoidon, kaupunkien ja kuntien nuoriso- ja liikuntatoimen ja järjestötoimijoita, esimerkiksi 4H:n ja kaverikoirat.
Koulujen opetushenkilöstö ja opiskeluhuollon työntekijät, kuten terveydenhoitajat ja kuraattorit, olivat isossa roolissa käytännön järjestelyistä sovittaessa. Näissä päivissä toteutuikin hienosti monialainen yhteistyö hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen kanssa.
Hyvinvointipäiviä on tarkoitus kehittää ja tehdä niistä jokavuotinen tapahtuma.
Mitä hyvinvointipäivässä tehtiin?
Fysioterapian pisteellä aiheena oli liikkumisen merkitys ryhdille ja hyvinvoinnille. Oppilaat pääsivät liikkumaan, testaamaan kehon eri osien liikkuvuutta, tasapainoa, koordinaatiota ja ketteryyttä. Isommat oppilaat kiersivät rastipisteillä ja pienemmät oppilaat osallistuivat kehon motorisia taitoja kehittävään eläinjumppaan. Samalla kävimme keskustelua UKK-instituutin mukaisesti liikkumisen suosituksista sekä monipuolisen liikkumisen merkityksestä ryhdille.
Terveydenhoitajat pitivät rasteja ravinnosta, liikunnasta, ruutuajasta, unesta ja rentoutumisesta. Asioita havainnollistettiin tehtävillä, keskusteluilla ja materiaalilla.
Kuraattoreiden pisteellä aiheena oli mielen hyvinvointi ja teemoina voimavarat ja rentoutuminen. Jokainen oppilas sai ikätasonsa mukaisesti ohjausta ja vinkkejä omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen.
Psykiatriset sairaanhoitajat esittelivät nuorille mielen hyvinvointia: mitä se on, kuinka sitä voi hoitaa ja mitkä asiat voivat vaikuttaa siihen heikentävästi ja parantavasti. Myös siitä puhuttiin, miten ja mistä voi saada apua.
Hammashoidon asiantuntijat kertoivat happamien juomien aiheuttamista eroosiovaurioista. Eri juomissa liotetut hampaat herättivät mielenkiintoa. Muina teemoina olivat nuuskan ja tupakoinnin vaikutukset suussa ja hampaissa – hampaiden hyvää puhdistusta unohtamatta.
Nuorisotoimen rastilla pyöritettiin kaveritaitobingoa. Pyhäjoella nuoristoimi järjesti yhteistyössä 4H:n kanssa unirastin, jossa testattiin koordinaatiota, nopeutta ja hahmottamiskykyä humalalasit päässä.
Kalajoen hyvinvointipäivässä päihdepalvelujen rastilla kuultiin, kun päihteitä käyttänyt kokemusasiantuntija kertoi tarinansa. Oppilaat kuuntelivat tarkkaavaisesti. Myös keskustelua saatiin aikaiseksi. Tilaisuus oli merkittävä valistustapahtuma nuorille. Merijärven koulun hyvinvointipäivänä päihdepalvelujen rastilla aiheena olivat päihteet ja vape.
Kokemuksia hyvinvointipäivästä
Raumankarin yhtenäiskoulun apulaisjohtaja Kaisa Kinnunen: ”Hyvinvointipäivä oli työntäyteinen, mutta mukava päivä. Oli ilo nähdä iloisia kasvoja ja aina on mukava, kun saamme vieraita koululle. Erityisesti ilahdutti tukioppilaiden suunnittelema ja toteuttama kahvila. Toivottavasti yhteistyö Pohteen kanssa jatkuu näissä merkeissä tulevinakin vuosina.”
Merenoja koulun apulaisrehtorit Miika Heikkilä ja Helena Kujala: “Koulujen ja Pohteen kanssa yhteistyötä on tehty saumattomasti kaiken aikaa. Hyvinvointipäivien järjestäminen oli mahtava juttu. Haluamme edelleen madaltaa yhteistyön kynnystä. Kaiken ytimessä on oppilaiden perushyvinvointi. Tarkoituksena on elää nuorten rinnalla ja herätellä nuoria pitämään huolta itsestään. Tavoitteena on, ettei nuori vain menisi porukan mukana, vaan oppisi tekemään itsenäisiä ratkaisuja elämässään.”