Ajankohtaista Pohteen asiakaslaskutuksesta

Julkaistu
Vaikka Pohteen laskutuksen uudistaminen on saatu päätökseen, vastaanottokäyntien ja muiden asiakaslaskujen lähettämisessä on edelleen viiveitä. Tammi-, helmi- ja maaliskuun laskuja lähetetään asiakkaille huhtikuun aikana. Osa yksiköistä pääsee normaaliin laskutusrytmiin huhtikuun aikana.

Terveyskeskusmaksut ovat osin uudistuneet

Terveyskeskusmaksuihin on tullut joidenkin terveyskeskusten osalta muutoksia, kun vuosimaksusta ollaan luovuttu ja siirrytty kolmen käyntikerran laskutukseen.

Terveydenhuollon asiakasmaksuhinnasto löytyy täältä.

Pohteen laskupohjaa kehitetään

Pohteen asiakaslaskun informaatiotekstit ovat herättäneet hämmennystä. Infoteksteissä mainitaan perintä, maksumuistutus ja ulosotto, mutta kyseessä ovat laskulle vaadittavat informaatiotekstit.

Laskusta kannattaa tarkistaa otsikko. Jos siinä lukee LASKU tai SUORAMAKSU, silloin kyse on alkuperäisestä laskusta. Jos otsikkona on MAKSUMUISTUTUS tai MAKSUVAATIMUS, se kertoo siitä, että alkuperäinen lasku on jäänyt maksamatta ja lasku on siirtynyt perintätoimiston perittäväksi.

Laskun päiväys voi olla esim. helmikuulla ja se tarkoittaa sitä, että laskutuskausi on helmikuu eli palvelu on annettu viimeistään helmikuussa. Tätä esiintyy nyt alkuvaiheessa, kun laskuja tehdään takautuvasti.

Laskun rivitiedoissa, otsikon Tuote/palvelu alla kerrotaan palvelusta, josta laskutetaan, esim. Terveysaseman käyntimaksu. *) tuotteen yhteydessä tarkoittaa sitä, että kyseinen tuote kerryttää terveydenhuollon vuotuista maksukattoa.

Laskun tekstit voivat jatkua myös paperin kääntöpuolella.

Laskun kuvaa pyritään muuttamaan tarpeiden mukaan, esimerkiksi tekstin paikkoja muuttamalla. Sama laskupohja on käytössä kaikissa Pohteen laskutuksissa. Asiakaslaskujen liitteenä on erillinen sivu, jossa kerrotaan oikaisuvaatimuksesta, maksujen alentamisesta/perimättä jättämisestä sekä laskun maksamisesta ja maksukatosta.

Yhteydenotot:

 – Jos sinulla on huomautettavaa laskun sisällöstä (palvelusta), ota yhteyttä mahdollisen laskutusvirheen selvittämiseksi yksikköön, jossa olit hoidossa tai sait palvelua.

– Jos sinulla on kysyttävää maksukatosta tai haluat saada laskusta kopion tai sinulla on esim. laskutusosoite muuttunut, ota yhteyttä laskulla kohdassa Yhteydenotot laskuun liittyen olevaan puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen.

– Jos tarvitset laskulle maksuaikaa, ota yhteyttä laskulla kohdassa Maksuasiat olevaan puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen.

Huomiotavaa! OYSin asiakaslaskutuksen laskupohja on hieman erilainen, mutta vastaavat yhteystiedot löytyvät laskulta.