Apua saa myös iltaisin ja viikonloppuisin – digitaalinen sote-keskus aloittanut lupaavasti

Julkaistu
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen, Pohteen digitaalinen sote-keskus on toiminut nyt reilut kolme viikkoa. Huhtikuun 17. päivä seitsemän kunnan alueella palvellut toiminta on otettu vastaan erittäin positiivisesti, sillä suuri yleisö on yllättynyt palvelun nopeudesta ja tehokkuudesta.

Odotusajat palveluun pääsyyn ovat olleet lyhyet, ja palvelua saa myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tätä halutaan korostaa myös Pohteella, sillä kuten niin sanotussa kivijalkapalvelussa, myös digitaalisen sotekeskuksen asiakasvirrat ovat vuolaimmillaan maanantaisin ja perjantaisin.

”Sitä ei voi korostaa liikaa, että palvelua saa myös ilta- ja viikonloppuaikana. Tällä hetkellä ne ajat ovat hiljaisempia, sillä asiakas on tottunut siihen vanhaan malliin, että viikonloppuna hoidetaan vain todella akuutit, kiireelliset asiat ja kiireettömät hoidetaan vasta maanantaina, vaikka ei tarvitsisi”, Katja Rääpysjärvi digitaalisen sote-keskuksen palvelualuejohtaja kertoo.

Digitaalinen sote-keskus palvelee tällä hetkellä Alavieskassa, Nivalassa, Sievissä, Ylivieskassa, Haapajärvellä, Pyhäjärvellä ja Reisjärvellä. Ensimmäisen kolme viikon aikana alueelta otettiin digitaaliseen sote-keskukseen yhteyttä noin 400 kertaa.

”Nyt voi kiireettömissäkin asioissa ottaa yhteyttä myös viikonloppuisin. Ei tarvitse olla niin sanotusti pää kainalossa, että viikonloppuna voi ottaa yhteyttä. Toki myös kiireelliset asiat kuuluvat palveluun”, Rääpysjärvi kertoo.

Pohde on kerännyt asiakaspalautetta ja ensimmäisten viikkojen perusteella toiminta on sujunut hienosti.

”Lähes kaikki palaute ollut todella positiivista. Nopea hoidontarpeen arviointi ja vastaanotto ovat keränneet kiitosta. Asiakkaiden asiat on saatu palautteen perusteella hoidettua”.

Vastaanotto on todellakin nopeaa. Keskimääräinen odotusaika palveluun pääsyyn on minuutti, eli homma toimii käytännössä sujuvammin kuin puhelimitse.

”Puhelimessa jonottaminen jää digitaalisessa sotekeskuksessa kokonaan pois. Enää ei tarvitse odottaa myöskään takaisinsoittoa, joka on voinut mennä pahimmillaan jopa seuraavaan työpäivään. Digitaalisessa sotekeskuksessa vaativampikin asia on voinut olla tunnissa hoidettu”, digitaalisen sotekeskuksen asiantuntija Tarja Vaitiniemi kertoo.

Yhteyshenkilöt

Katja Rääpysjärvi

katja.raapysjarvi@pohde.fi

Palvelualuejohtaja, digitaalinen sotekeskus, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue