Puhelimella soittamisen sijaan asiakas voi ottaa yhteyttä sairaanhoitajaan Digitaalisen sote-keskuksen kautta. Digitaalinen sote-keskus on auki maanantaista perjantaihin kello 7–21 sekä viikonloppuisin ja juhlapyhinä kello 8–18. Asiointi Digitaalisessa sote-keskuksessa tapahtuu Pohteen verkkosivuilla tai OmaPohde-mobiilisovelluksella. Digitaaliseen sote-keskukseen pääsee myös Omaolon kautta tekemällä ensin oirearvion, joka antaa oireisiin sopivan arvion hoidon tarpeesta. Oirearvion voi täyttää mihin vuorokauden aikaan tahansa ja se käsitellään Digitaalisen sote-keskuksen aukioloaikana.
Kiireellisissä tilanteissa illalla ja yöllä sekä viikonloppuisin ja juhlapyhinä, kun sosiaali- ja terveyskeskus on kiinni, asiakkaita auttaa ja neuvoo Päivystysapu. Päivystysapuun saa yhteyden puhelimella ja chatin kautta. Päivystysavun maksuton puhelinnumero on 116 117. Päivystysavun chat palvelee Pohjois-Pohjanmaan asukkaita Päivystysavun verkkosivulla. Lisätietoa Päivystysavusta. Kuitenkin tilanteessa, jossa terveydenhuollon ammattilainen ohjaa asiakkaan päivystykseen tai kiirevastaanotolle, asiakkaan ei enää erikseen tarvitse ottaa yhteyttä Päivystysapuun.
Hätätilanteissa soitetaan aina numeroon 112.