Päivitettyä tietoa Pohteen asiakaslaskutuksesta

Julkaistu
Pohteen laskutus on pääsääntöisesti ajan tasalla. Joissain yksiköissä voi vielä olla viiveitä mutta pyrimme alkusyksyn aikana saamaan viivästyneet laskutukset tehtyä.

Terveyskeskusmaksut ovat osin uudistuneet

Terveyskeskusmaksuihin on tullut joidenkin terveyskeskusten osalta muutoksia, kun vuosimaksusta ollaan luovuttu ja siirrytty kolmen käyntikerran laskutukseen. Voit tutustua terveydenhuollon asiakasmaksuhinnastoon täällä.

Pohteella käytössä kaksi laskupohjaa

Pohteella on käytössä kaksi erinäköistä laskulomakepohjaa, joista toinen on käytössä OYSin erikoissairaanhoidon asiakaslaskutuksessa ja toinen kaikessa muussa Pohteen laskutuksessa. Kaikkien asiakaslaskujen liitteenä on erillinen sivu, jossa kerrotaan oikaisuvaatimuksesta, maksujen alentamisesta/perimättä jättämisestä sekä laskun maksamisesta ja maksukatosta.

Laskusta kannattaa aina tarkistaa otsikko. Jos siinä lukee LASKU tai SUORAMAKSU, silloin kyse on alkuperäisestä laskusta. Jos otsikkona on MAKSUMUISTUTUS tai MAKSUVAATIMUS, se kertoo siitä, että alkuperäinen lasku on jäänyt maksamatta ja lasku on siirtynyt perintätoimiston perittäväksi.

Laskun päiväys voi olla esim. kesäkuulla ja se tarkoittaa sitä, että laskutuskausi on kesäkuu eli palvelu on annettu viimeistään kesäkuussa. Tätä esiintyy, kun laskuja tehdään takautuvasti. Laskurivien yhteydestä löytyy aina tarkempi tieto palvelun ajankohdasta, esim. käyntipäivä tai laskutuskuukausi.

Laskun rivitiedoissa, otsikon Tuote/palvelu alla kerrotaan palvelusta, josta laskutetaan, esim. Terveysaseman käyntimaksu*) tuotteen yhteydessä tarkoittaa sitä, että kyseinen tuote kerryttää terveydenhuollon vuotuista maksukattoa.

Asiakkaan on syytä huomioida, että laskun tekstit voivat jatkua myös paperin kääntöpuolella.

Mahdolliset yhteydenotot suoraan oikeaan paikkaan

  • Jos sinulla on huomautettavaa laskun sisällöstä (palvelusta), ota yhteyttä mahdollisen laskutusvirheen selvittämiseksi yksikköön, jossa olit hoidossa tai josta sait palvelua.
  • Jos sinulla on kysyttävää maksukatosta, haluat saada laskusta kopion tai sinulla on esim. laskutusosoite muuttunut, ota yhteyttä laskulla kohdassa Yhteydenotot laskuun liittyen olevaan puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen.
  • Jos tarvitset laskulle maksuaikaa, ota yhteyttä laskulla kohdassa Maksuasiat olevaan puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen.