Päivitettyä tietoa Pohteen asiakaslaskutuksesta

Julkaistu
Vaikka Pohteen laskutuksen uudistaminen on saatu päätökseen, vastaanottokäyntien ja muiden asiakaslaskujen lähettämisessä on edelleen viiveitä. Tammi-huhtikuun laskuja lähetetään asiakkaille myös toukokuun aikana, osalla alkuvuoden laskutusta voi olla vielä kesäkuussakin.

Terveyskeskusmaksut ovat osin uudistuneet

Terveyskeskusmaksuihin on tullut joidenkin terveyskeskusten osalta muutoksia, kun vuosimaksusta ollaan luovuttu ja siirrytty kolmen käyntikerran laskutukseen.

Terveydenhuollon asiakasmaksuhinnasto löytyy täältä.

Pohteen laskupohjaa kehitetään

Pohteen laskupohjaa on muutettu asiakasystävällisempään suuntaan. Infoteksteissä mainitaan perintä, maksumuistutus ja ulosotto, mutta kyseessä ovat laskulle vaadittavat informaatiotekstit ja näiden paikkaa on laskulla muutettu. Laskulla on jatkossa myös maininta, jos lasku jatkuu seuraavalla sivulla. Lasku on kaksipuoleinen, joten seuraava sivu on kääntöpuolella.

Laskusta kannattaa tarkistaa otsikko. Jos siinä lukee LASKU tai SUORAMAKSU, silloin kyse on alkuperäisestä laskusta. Jos otsikkona on MAKSUMUISTUTUS tai MAKSUVAATIMUS, se kertoo siitä, että alkuperäinen lasku on jäänyt maksamatta ja lasku on siirtynyt perintätoimiston perittäväksi.

Laskun päiväys voi olla esim. helmikuulla ja se tarkoittaa sitä, että laskutuskausi on helmikuu eli palvelu on annettu viimeistään helmikuussa. Tätä esiintyy nyt alkuvaiheessa, kun laskuja tehdään takautuvasti.

Laskun rivitiedoissa, otsikon Tuote/palvelu alla kerrotaan palvelusta, josta laskutetaan, esim. Terveysaseman käyntimaksu*) tuotteen yhteydessä tarkoittaa sitä, että kyseinen tuote kerryttää terveydenhuollon vuotuista maksukattoa.

Asiakaslaskujen liitteenä on erillinen sivu, jossa kerrotaan tarkemmin laskun maksamisesta ja maksukatosta sekä oikaisuvaatimuksesta ja maksujen alentamisesta/perimättä jättämisestä.

E-laskut ja suoramaksut

Asiakkailla on ollut jonkin verran ongelmia saada e-laskuja ja suoramaksuja toimimaan. Nämä liittyvät yleensä siihen, että laskun toimitusosoitteena on asioidenhoitaja, mutta e-laskusopimus tai suoramaksuvaltuutus tehdään asiakkaan oman verkkopankin kautta tai asiakkaan nimellä. Laskujen välitysoperaattori on luvannut tähän korjausta lähiaikoina, viimeistään toukokuun aikana.

Yhteydenotot:

Jos sinulla on huomautettavaa laskun sisällöstä (palvelusta), ota yhteyttä mahdollisen laskutusvirheen selvittämiseksi yksikköön, jossa olit hoidossa tai sait palvelua.

  • Jos sinulla on kysyttävää maksukatosta tai haluat saada laskusta kopion tai sinulla on esim. laskutusosoite muuttunut, ota yhteyttä laskulla kohdassa Yhteydenotot laskuun liittyen olevaan puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen.
  • Jos tarvitset laskulle maksuaikaa, ota yhteyttä laskulla kohdassa Maksuaikajärjestelyt olevaan puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen.
  • Jos sinulla on kysyttävää tulojen mukaisista hoitomaksupäätöksistä, oikaisuvaatimuksista tai maksun perimättä jättämisestä/alentamisesta, ota yhteyttä asiakasmaksuyksikköön Pohteen asiakasmaksuyksikköön.

Huomioitavaa! OYSin asiakaslaskutuksen laskupohja on hieman erilainen, mutta vastaavat yhteystiedot löytyvät laskulta.