Pohjois-Suomen aluehallintovirasto AVI toteaa antamassaan valvontapäätöksessä, että Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue ei ole käsitellyt kaikkia vireille tulleita lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten palvelutarpeen arviointeja lastensuojelulain ja sosiaalihuoltolain edellyttämällä tavalla. Aluehallintoviraston mukaan puutteita palvelutarpeen arvioinnissa on ollut 1.10.2023–31.3.2025.
AVI kehottaa Pohdetta kiinnittämään huomiota siihen, että vireille tulleiden palvelutarpeen arviointien aloittamisesta ja valmistumisesta huolehditaan lain mukaisesti. AVIn mukaan myöskään lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden asiakasmäärät eivät ole hyvinvointialueella kaikilta osin lastensuojelulain mukaisia. Pohde suhtautuu AVIn päätökseen vakavasti ja korjaavia toimenpiteitä on jo tehty.
Alkuarviointien käsittelyyn on lisätty henkilökuntaa
Pohteen lasten, nuorten ja perheiden erityispalveluissa on tehty keväällä 2025 organisaatiouudistus, jonka yhtenä tavoitteena on ollut kehittää palvelutarpeen arviointien käsittelyä. Muutoksesta johtuen alkuarviointien toteutumisessa määräajassa on ollut viivettä.
Pohde on ryhtynyt toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi. Alkuarviointiyksikköön on palkattu lisää henkilöstöä, ja arviointeja on tehty väliaikaisesti myös muissa yksiköissä. Tilannetta seurataan jatkuvasti ja toimenpiteitä tehdään myös jatkossa tilanteen edellyttämällä tavalla.
Sosiaalityöntekijöiden saatavuus on parantunut
Pohjois-Suomen AVI toteaa valvontapäätöksessään myös, että Pohteen lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden asiakasmäärät eivät ole kaikilta osin lastensuojelulain mukaisia. Lain mukaan yhdellä lapsen asioista vastaavalla sosiaalityöntekijällä saa olla enintään 30 lasta asiakkaanaan. Liian suuri asiakasmäärä on johtunut siitä, että kaikkiin sosiaalityöntekijöiden virkoihin ei ole saatu työntekijöitä.
Pohde on jo aiemmin kiinnittänyt huomiota sosiaalityöntekijöiden asiakasmääriin. Työntekijöiden saamiseksi ja pitovoiman parantamiseksi Pohde on muun muassa lisännyt henkilöstön koulutuksia ja konsultaatiotukea. Lisäksi Pohde on kehittänyt mentorointimallia ja perehdytysohjelmia. Lähiesihenkilöiden alaisten määrään on kiinnitetty huomioita: esihenkilöillä on kohtuullinen määrä alaisia, jotta he pystyvät entistä paremmin tukemaan sosiaalityöntekijöiden työtä. Tämä mahdollistaa sosiaalityöntekijöiden työajan kohdentumisen lapsen ja perheen kohtaamiseen.
Toimenpiteiden seurauksena sosiaalityöntekijöiden saatavuus on parantunut ja työntekijöiden vaihtuvuus on vähentynyt. Tällä hetkellä Pohteen alueella keskimääräinen asiakasmäärä alittaa lakisääteisen henkilöstömitoituksen. Pohteen sosiaalityöntekijällä oli syyskuussa 2025 keskimäärin 26 asiakasta.
Tietojärjestelmien yhtenäistäminen parantaa palvelua
Perhe- ja sosiaalipalvelujen laatua lisätään ja käsittelyaikoja nopeutetaan myös järjestelmämuutoksilla. Tällä hetkellä Pohteella on käytössä monta asiakas- ja potilastietojärjestelmää, joihin kirjataan sosiaalihuollon asiakastietoa. Tämä ei vastaa toiminnan tarpeisiin, koska asiakastieto jakautuu useaan eri järjestelmään ja tieto ei ole sisällöltään yhteneväistä.
Pohteella ollaan ottamassa käyttöön yhteinen asiakastietojärjestelmä Saga koko hyvinvointialueella kevään 2026 aikana. Yhteinen asiakastietojärjestelmä parantaa palvelua ja tiedon laatua, kun tieto on saatavilla yhdestä järjestelmästä.