Pohteen kriisityön toimintamalli korostaa sosiaali- ja mielenterveyspalvelujen yhteistyötä

Julkaistu
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on kehitetty akuuttien kriisien psykososiaalisesta tuesta yhtenäinen toimintamalli sosiaali- ja terveyskeskuksiin. Toimintamalli korostaa sosiaali- ja mielenterveyspalvelujen yhteistyötä akuutin kriisin kohdanneiden auttamisessa.

Psykososiaalinen tuki akuutissa kriisitilanteessa virka-aikana

Toimintamallissa tuki alkaa sosiaali- ja kriisipäivystyksessä ja jatkuu sote-keskuksissa riittävän pitkään. Viranomaistuen jälkeen asiakas voidaan ohjata myös seurakuntien ja järjestöjen tuen piiriin.

Akuutteja traumaattisia kriisejä ovat esimerkiksi ennalta arvaamattomat ja järkyttävät tapahtumat, kuolemantapaukset, loukkaantumiset ja onnettomuudet, vakavat väkivaltatilanteet tai tulipalot. Kriisityöllä tarkoitetaan vakavan traumaattisen tapahtuman jälkeistä ammatillista kriisityötä, johon kuuluu akuutin vaiheen kriisiapu sekä sitä seuraava riittävän pitkään jatkuva tuki. Elämänkriisit hoidetaan peruspalveluissa tai kolmannen sektorin tarjoamana.

Pohteen mallissa akuuttien kriisien yhteydenottokanavat ottavat vastaan:

  • Oulun sosiaali- ja kriisipäivystys (takapäivystys Koillismaalla Kuusamossa ja Taivalkoskella), puh. 044 7036235
  • Sosiaali- ja kriisipäivystys, Jokilaaksojen yksikkö, puh. 044 4793644

Yhteydenotto voi tulla esimerkiksi poliisilta, pelastuslaitokselta, ensihoidolta, päivystyksestä, teho-osastolta tai suoraan kriisin kohdanneelta. Yhteydenottoon tarvitaan aina kriisiapua tarvitsevan lupa.

Sosiaali- ja kriisipäivystys tekee tilanteen alkuarvion ja järjestää ensivaiheen avun. Akuuttikäynnille voidaan kutsua asiakkaan luvalla mukaan seurakunnan edustaja tai SPR henkisen tuen ryhmän jäsen. Sosiaali- ja kriisipäivystys arvioi akuuttikäynnin jälkeen seurantatuen tarpeen. Seurantaa varten sosiaali- ja kriisipäivystyksestä ollaan yhteydessä sote-keskuksen sosiaalipalveluihin. Alueellisesti on sovittu kriisityötä tekevät sosiaalipalveluiden ja mielenterveyspalveluiden työntekijät. 

Tukea tulee aktiivisesti tarjota kaikille traumaattisen kriisin kohdanneille. Sosiaali- ja kriisipäivystyksen aloittaman tuen jälkeen sote-keskuksesta ollaan yhteydessä kriisin kokeneisiin ja sovitaan tapaaminen lähipäiville. Tukea toteutetaan asiakkaan yksilöllisen tilanteen mukaan. Kontakti asiakkaaseen päätetään viimeistään tapahtuman vuosipäivän jälkeen. Samat työntekijät pysyvät asiakkaan tukena ensikäynnistä seurantakäyntien loppuun. 

Seurantavaiheen jälkeen kriisin kokeneen tuen tarve voi jatkua mielenterveyspalveluissa, työterveyspalveluissa tai kolmannen sektorin tarjoamissa vaihtoehdoissa. Myös sähköiset Mielenterveystalon omahoito-ohjelmat tukevat kriisin kohdannutta.