Tukitekstiilien hankintapäätökset keskitetään Pohteen alueelliseen apuvälineyksikköön 

Julkaistu
Tukitekstiilien hankinta- ja maksusitoumuspäätösten tekeminen kuuluu Pohteella jatkossa alueellisen apuvälineyksikön tehtäviin. Tuki- eli kompressiotuotteisiin kuuluvat muun muassa tukisukat, tukisukkahousut ja tukihihat. Palvelun keskittämisen tavoitteena on yhtenäistää kompressiotuotteiden saatavuutta ja varmistaa tasa-arvoiset ja tasalaatuiset palvelut koko hyvinvointialueella.

Hankinta- ja maksusitoumuspäätöksiä ohjaa Valtakunnalliset lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteet -opas. Tukisukat ja -hihat on kilpailutettu, ja maksusitoumuspäätöksissä ohjataan asiakkaita hankkimaan tukitekstiilit sopimuspalveluntuottajalta. Kompressiotuotteiden hankintapaikkojen verkostoa kehitetään jatkuvasti yhteistyössä sopimuspalveluntuottajien kanssa.

Yleisten kompressiotuotteiden, kuten tukisukkien, tukisukkahousujen ja -tukihihojen osalta on tavoitteena saada tuotteet jatkossa palvelusetelien piiriin. Palveluseteli mahdollistaa monipuolisesti ilmoittautumisen palveluntuottajaksi ja parantaa palvelujen saatavuutta hyvinvointialueella.

Tukituotteisiin liittyviä yleisiä toimintaperiaatteita:

  • Asiakkaat tarvitsevat uusia tukisukka- ja tukihiha -pyyntöjä varten lääkärin lähetteen alueelliseen apuvälineyksikköön. Kun maksusitoumus umpeutuu, asiakas voi saada uuden päätöksen ottamalla itse yhteyttä alueelliseen apuvälineyksikköön. Lääkäri arvioi kompressiotuotehoidon tarpeen ja soveltuvuuden 3-5- vuoden välein asiakkaan tilanteen mukaisesti.
  • Asiakas saa myönteisestä hankintapäätöksestä kirjallisen maksusitoumuksen, jonka perusteella hän voi itse varata ajan palvelutuottajalle tarvittavan kompressiotuotteen hankkimiseksi. Saman maksusitoumuksen avulla voidaan asioida missä tahansa kyseisen palvelutuottajan toimipisteessä koko valtakunnan alueella.
  • Kompressiotuotteeseen liittyvällä maksusitoumuksella ostetaan itse tuotteen lisäksi myös tuotteen hankintaan tarvittavat alkumittaukset sekä tuotteen luovutus ja käytönohjaus asiakkaalle. Tällä käytännöllä halutaan varmistaa tuotteen sopivuus asiakkaalle sekä asiakkaan riittävä osaaminen tuotteen käyttöön.