Palaa takaisin

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti

  • Digi- ja väestötietovirasto

Palveluntarjoajat, kuten kunnat, seurakunnat ja järjestöt, vastaavat itse palvelujen ja tapahtumien tietojen ylläpidosta ja ajantasaisuudesta.

Palvelun sisältö

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille, kuten esimerkiksi lääkäreille, farmaseuteille, sairaanhoitajille ja sosionomeille.

Ammattikortilla on mahdollista tunnistautua luotettavasti terveydenhuollon tietojärjestelmiin ja...

Näytä lisää

Toimi näin

Ensimmäisen ammattikortin tilaaminen

Jos tilaat ensimmäistä ammattikorttiasi tai jos aikaisempi ammattikorttisi ei ole voimassa, tilaa kortti julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteestä. Lista rekisteröintipisteistä on julkaistu Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla. Apteekissa työskentelevät sote-ammattilaiset tilaavat ensimmäisen ammattikorttinsa ensisijaisesti apteekistaan, jos apteekissa on oma rekisteröintipiste.

Rekisteröintipisteeseen on hyvä varata aika etukäteen. Osaan rekisteröintipisteistä voi varata ajan ajanvarauspalvelun kautta. Ajan voi varata myös ottamalla yhteyttä rekisteröintipisteeseen.

Ota mukaan rekisteröintipisteeseen voimassa oleva tunnistamisasiakirja, eli henkilökortti tai passi. Hyväksyttäviä tunnistamisasiakirjoja ovat myös voimassa olevat Euroopan talousalueen jäsenvaltion, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä passi tai henkilökortti, ja muun valtion viranomaisen myöntämä passi. Jos sinulla ei ole mitään edellä mainituista asiakirjoista, poliisi voi pyynnöstä tunnistaa henkilöllisyytesi ja tehdä erillisen tunnistamisasiakirjan, jonka poliisi lähettää rekisteröintipisteeseen.

Ammattikortin uusiminen

Jos sinulla on vielä voimassa oleva sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti ja tarvitset uuden kortin, voit tilata uuden kortin OmaKortti-palvelusta. OmaKortista voi tilata kortin kuvallisena tai kuvattomana aikaisemman kortin mukaisesti.

Kortin käyttöönotto

Jotta korttia voi käyttää tunnistautumiseen tai esimerkiksi reseptien allekirjoittamiseen, on kortti ensin aktivoitava. Aktivointiin tarvitset aktivointitunnusluvun, joka lähetetään erillisessä kirjeessä. Aktivoinnissa luot kortille kaksi henkilökohtaista PIN-tunnuslukua.

Jos kortti katoaa tai menee rikki, tulee varmenne sulkea ottamalla yhteyttä sulkupalveluun.

Verkkosivut

2 kpl

Kortinlukijaohjelmisto

Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa maksutta kortinlukijaohjelmiston myöntämiinsä henkilövarmenteisiin. Kortinlukijaohjelmiston voi ladata DVV:n verkkosivuilta.

Ohje varmenteen aktivointiin

Uusi toimikortti tulee aktivoida ennen käyttöä. Aktivointi tarkoittaa varmenteen käyttöönottoa ja henkilökohtaisten tunnuslukujen luomista. Tämä ohje koskee sekä organisaatiokortteja että sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortteja.

Verkkoasiointi

1 kpl

OmaKortti – Sote-ammattikortin uusiminen

OmaKortti on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikorttien uusimiseen. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö voi tunnistautua palveluun voimassa olevalla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortilla. OmaKortista voi tilata kuvattoman tai kuvallisen ammattikortin, sen mukaan millainen aikaisempi kortti on ollut. Vanhan kortin voimassaoloaika ei saa ylittää 3 kuukautta uutta korttia haettaessa. Ennen kirjautumista tulee kortinlukijan ja kortinlukijaohjelmiston olla asennettuna työasemaan. OmaKortin kautta voit myös katsoa omia Vartti-järjestelmässä olevia tietojasi.

Soita

2 kpl
Varmennekorttien sulkupalvelu
Palvelunumero
08 001 62622
Puhelinaika

Avoinna kaikkina viikonpäivinä ja vuorokauden aikoina.

Sulkupalvelussa voit sulkea kadonneen tai varastetun henkilökortin, organisaatiokortin, terveydenhuollon ammattikortin tai sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö- tai toimijakortin. Sulkupalvelu sulkee kortin varmenteet väärinkäytösten estämiseksi. Suljettua varmennetta ei voi palauttaa käyttöön. Sulkupalvelu toimii ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä.
Varmenteiden neuvontapalvelu
Palvelunumero
060 096 160
Puhelinaika
Ma

9-15

Ti

9-15

Ke

9-15

To

9-15

Pe

9-15

Neuvontapalvelussa annetaan tukea Digi- ja väestötietoviraston myöntämien varmenteiden käytössä ja käyttöönoton yhteydessä esiintyvissä yleisimmissä ongelmatilanteissa. Neuvontapalvelun numero ohjautuu Kansalaisneuvonnan puhelinpalveluun.

Kenelle ja millä ehdoin

Hakijalla täytyy olla voimassa oleva ammattioikeus Terhikki- tai Suosikki-rekisterissä. Jos hakijalla ei ole voimassa olevaa Terhikki- tai Suosikki-rekisteriin merkittyä ammattioikeutta, ei ammattikorttia voi tilata.