Palaa takaisin

Suomi.fi-viestit kansalaisille

  • Digi- ja väestötietovirasto

Palveluntarjoajat, kuten kunnat, seurakunnat ja järjestöt, vastaavat itse palvelujen ja tapahtumien tietojen ylläpidosta ja ajantasaisuudesta.

Palvelun sisältö

Suomi.fi-viestien avulla voit hoitaa viestinnän julkisen hallinnon organisaatioiden kanssa sähköisesti. Suomi.fi-verkkopalvelun Viestit-osiossa voit lukea sinulle tulleet viestit sen jälkeen, kun olet kirjautunut verkkopalveluun verkkopankkitunnuksilla, varmennekortilla tai...

Näytä lisää

Toimi näin

Voit ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön Suomi.fi-verkkopalvelun Viestit-osiossa. Käyttöönoton jälkeen pääset lukemaan viestejäsi, kun tunnistaudut Suomi.fi-verkkopalveluun.

Voit saada viestisi suoraan myös matkapuhelimeesi, kun otat käyttöösi Suomi.fi-viestien mobiilisovelluksen. Sovellus sisältää kaikki samat viestit ja toiminnallisuudet kuin Suomi.fi-verkkopalvelun Viestit-osio. Voit ladata sovelluksen käyttöösi Google Play tai App Store -sovelluskaupoista. Lisätietoja mobiilisovelluksesta saat Suomi.fi-verkkopalvelusta.

Suomi.fi-viestit palvelun käytössä neuvoo Kansalaisneuvonta.

Verkkoasiointi

3 kpl

Kansalaisneuvonnan chat

Aukioloajat
Ma

9-15

Ti

9-15

Ke

9-15

To

9-15

Pe

9-15

Kansalaisneuvonnan chatin kautta voit esittää kysymyksen Kansalaisneuvonnan palveluneuvojalle. Chat aukeaa Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilta.

Suomi.fi-viestien mobiilisovellus

Suomi.fi-mobiilisovellus on Android- ja iOS-matkapuhelimille ja tableteille ladattava sovellus. Kun otat Suomi.fi-viestit käyttöön, palvelua käyttävien organisaatioiden lähettämät postit tulevat sinulle sähköisenä. Voit saada Suomi.fi-viesteihin myös päätöksiä, laskuja, ajanvaraustietoja sekä muita dokumentteja. Suomi.fi-mobiilisovellus vaatii vahvan tunnistautumisen käyttöönoton yhteydessä. Voit ladata sovelluksen Google Play- tai App Store -sovelluskaupoista.

Suomi.fi-viestit Suomi.fi-verkkopalvelussa

Aukioloajat

Avoinna kaikkina viikonpäivinä ja vuorokauden aikoina.

Voit ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön Suomi.fi-verkkopalvelun Viestit-osiossa. Kun otat Suomi.fi-viestit käyttöön, annat yleisen suostumuksen, että kaikki viranomaisviestit voidaan toimittaa sinulle sähköisesti Suomi.fi-viesteihin. Viranomaisen lähettämä viesti voi olla myös todisteellinen tiedoksianto, joka sinun on kuitattava vastaanotetuksi ennen kuin voit avata viestin. Viestien toimitustapaa voit muuttaa myöhemmin viestien asetuksissa. Sinun on myös mahdollista lähettää viestejä viranomaiselle Viestit-palvelun avulla. Tämä ominaisuus ei ole kuitenkaan käytössä aivan kaikilla Viestit-palvelussa viestejä lähettävillä organisaatioilla. Voit käyttää Suomi.fi-viestejä Suomi.fi-verkkopalvelun Viestit-osiossa. Myös ensimmäisen käyttöönoton teet verkkopalvelun Viestit-osiossa. Käyttöönoton jälkeen pääset lukemaan viestejäsi ja kirjoittamaan viestejä, kun tunnistaudut Suomi.fi-verkkopalveluun. Valitse sen jälkeen verkkopalvelun valikosta Viestit-osio.

Soita

2 kpl
Kansalaisneuvonnan puhelinpalvelu
Palvelunumero
029 500 0
Puhelinaika
Ma

9-15

Ti

9-15

Ke

9-15

To

9-15

Pe

9-15

Voit ottaa Kansalaisneuvontaan yhteyttä puhelimitse. Puhelinpalvelu toimii myös ulkomailta käsin.
Kansalaisneuvonnan tekstiviestipalvelu
Palvelunumero
18395
Puhelinaika
Ma

9-15

Ti

9-15

Ke

9-15

To

9-15

Pe

9-15

Voit lähettää kysymyksen tai palautteen Kansalaisneuvonnalle tekstiviestinä. Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu etenkin erityisryhmille, esimerkiksi puhe- ja kuulovammaisille. Tekstiviestinä saat neuvontaa, jos olet Suomessa ja käytössäsi on suomalainen matkapuhelinliittymä.

Kenelle ja millä ehdoin

Viestien lukeminen edellyttää tunnistautumista Suomi.fi-verkkopalveluun. Palveluun voit tunnistautua verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.