Asiakasraadit

Asiakasraati on yhteiskehittämistä, jossa tietyn kohderyhmän asiakkaat osallistuvat palvelujensa suunnitteluun, kehittämiseen ja testaamiseen.

Lue lisää alta

Mitä asiakasraadilla tarkoitetaan?

Asiakasraatitoiminnalla tarkoitetaan asiakkaiden mahdollisuutta osallistua ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan ja palvelujen kehittämiseen. Asiakasraadit lisäävät asiakkaiden voimaantumista, itsemääräämisoikeutta, vaikuttamismahdollisuuksia ja osallisuutta.

Asiakasraadit voivat esimerkiksi

  • käydä läpi palveluprosesseja ja tilojen esteettömyyttä
  • edistää tietoisuutta erilaisten henkilöiden tilanteesta ja tarpeista
  • tehdä kyselyitä asiakkaille esimerkiksi tyytyväisyydestä palveluihin

Asiakasraatien toiminta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Alueella toimii tällä hetkellä yksi asiakasraati. Se on harvinaissairauksien asiakasraati. Harvinaissairauksien asiakasraati perustettiin vuonna 2021, ja jäsenten toimikausi kestää neljä vuotta. Raati koostuu kokemusedustajista, terveydenhuollon ammattilaisista ja järjestöedustajista, ja sen tavoitteena on kehittää harvinaissairaiden hoitoa ja palveluja potilaslähtöisesti. Asiakasraati keskittyy muun muassa kuntoutuksen kehittämiseen ja lasten siirtymävaiheiden parantamiseen. Se kokoontuu säännöllisesti keskustelemaan ja suunnittelemaan parannuksia, tuoden esille potilaiden ja omaisten näkökulmia, jotka ohjaavat kehitystoimenpiteitä. Asiakasraadin työ vahvistaa potilaiden osallisuutta ja edistää tiedon jakamista terveydenhuollon ja järjestöjen välillä.

Asiakaskokemusasiantuntija

Lisätiedot

Susanne Koponen
Asiakaskokemusasiantuntija
susanne.koponen@pohde.fi