Apuvälinepalvelut
Palvelun sisältö
Voit saada käyttöösi apuvälineen, jos toimintakykysi on heikentynyt ja apuväline parantaa kykyäsi toimia. Apuvälinepalvelu on maksutonta.
Arvioimme, millaista apuvälinettä voit tarvita ja neuvomme, miten sitä käytetään. Huollamme ja korjaamme meiltä saamasi apuvälineet.
Saat apuvälineen käyttöösi joko oman asuinalueesi palvelupisteestä tai mistä tahansa muusta Pohteen apuvälinepalvluiden palvelupisteestä. Kun noudat apuvälineen, tarvitset käyttäjän henkilötiedot.
Toimi näin
Ilman ajanvarausta luovutettavat apuvälineet
Ajanvarauksella arvioitavat ja luovutettavat apuvälineet
Apuvälineen palauttaminen
Palauta apuväline palvelupisteeseen kun et enää tarvitse välinettä tai viimeistään lainasopimuksessa mainittuna palautuspäivänä.
Apuvälineen huolto
Voit huollattaa apuvälineesi seuraavilla paikkakunnilla: Oulu, Kuusamo, Raahe ja Haapavesi.
Soita tai ota yhteyttä Palse.fi-portaalissa.
Lainojen uusiminen
Voit uusia apuvälineiden laina-aikaa puhelimitse, asioimalla palvelupisteessä sen aukioloaikoina tai Palse.fi-portaalissa.
12-13
12-13
12-13
12-13
Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta palvelupisteen aukioloaikoina. Tällaisia perusapuvälineitä ovat esimerkiksi kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Kun lainaat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.
Palvelupisteen toimisto sijaitsee terveyskeskuksen kellarikerroksessa (0.krs), kulku röntgenaulasta portaita tai hissillä.
Apuvälineiden palautushuone on myös kellarikerroksessa. Sinne kulku on terveyskeskuksen pääovelta katsottuna vasemmalla sijaitsevasta sisäänkäynnistä. Samasta sisäänkäynnistä on kulku myös päivystyspoliklinikalle.
Auki vain ajanvarauksella
Yksilöllisesti arvioitavia apuvälineitä varten tarvitset lääkärin, fysioterapeutin, toimintaterapeutin tai kuntohoitajan suosituksen/lähetteen, jonka perusteella arvioimme apuvälinetarpeesi. Palvelemme sinua ajanvarauksella, joka lähetetään sinulle kirjeitse tai jonka saat puhelimitse.
8-13
8-13
8-13
8-13
8-13
Voit soittaa apuvälineisiin, fysioterapiaan, toimintaterapiaan, puheterapiaan tai kuntoutusohjaukseen liittyvissä asioissa. Voit soittaa, jos haluat varata, siirtää tai perua aikaa.
8-16
8-16
8-16
8-16
8-15
Voit soittaa mekaanisen apuvälineen huoltoon tai korjaukseen liittyvissä asioissa.
Palvelusetelipäätökset, maksusitoumuspäätökset sekä hoitotarvikkeiden tilaaminen Palse.fi-sivustolla
Voit asioida palse.fi-palvelussa, jos sinulle on myönnetty
- apuväline
- mahdollisuus hoitotarvikkeiden tilaamiseen
- palveluseteli
- maksusitoumus
Aloita asiointi kirjautumalla sisään palse.fi-sivustolle.
Kenelle ja millä ehdoin
Apuvälineiden myöntäminen perustuu valtakunnallisiin luovutusperusteisiin.
Peruste apuvälineelle voi olla esimerkiksi
– toimintakykyä heikentävä ja itsenäistä selviytymistä vaikeuttava lääketieteellisin perustein todettu sairaus
– vamma
– kehitysviivästymä.