Apuvälinepalvelut
Palvelun sisältö
Voit saada käyttöösi apuvälineen, jos toimintakykysi on heikentynyt ja apuväline parantaa kykyäsi toimia. Arvioimme, millaista apuvälinettä voit tarvita ja neuvomme, miten sitä käytetään.
Oikein käytettynä apuväline on turvallinen ja kestävä. Apuvälinepalvelujen apuvälineet kierrätetään huollettuna seuraavalle käyttäjälle. Luovutamme apuvälineen sinulle aina huollettuna ja puhtaana.
Apuvälineet ja palvelu ovat maksuttomia.
Toimi näin
Perusapuvälineet ilman ajanvarausta ja lähetettä
Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta. Näitä apuvälineitä ovat: kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Näihin apuvälineisiin et tarvitse lähetettä.
Apuvälinepalvelujen yhteystiedot
Yksilölliset apuvälineet lähetteellä
Jos tarvitset yksilöllistä arviointia vaativan apuvälineet kuten sähköpyörätuolin, proteesin ja tukitekstiilin, tarvitset ammattilaisen suosituksen tai lähetteen.
Yksilöllisesti arvioitavat apuvälineet
Asiointi
Voit asioida missä tahansa Pohteen apuvälinepalvelujen palvelupisteessä. Sinun ei tarvitse varata aikaa. Ota mukaasi kuvallinen henkilökortti, kun haet apuvälineen.
Toimitamme kotiisi vain isokokoiset apuvälineet, joita ei voi kuljettaa henkilöautolla.
Jos noudat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.
Huolto
Säilytä apuvälinettä saamiesi ohjeiden mukaisesti ja pidä apuväline puhtaana. Jos apuväline menee rikki tai se ei toimi, voit huollattaa apuvälineesi seuraavilla paikkakunnilla: Oulu, Kuusamo, Raahe ja Haapavesi. Kotihoitosängyt, seisomatelineet sekä henkilönostimet huollamme kotonasi.
Jos apuvälineesi tarvitsee huoltoa, soita tai ota yhteyttä meihin Palsessa.
Palautus tai lainan uusiminen
Palauta apuväline mihin tahansa Pohteen palvelupisteeseen, kun et enää tarvitse välinettä tai viimeistään palautuspäivänä. Palautuspäivän näet lainaussopimuksesta. Jos tarvitset apuvälinettä edelleen, voit pyytää lisää laina-aikaa apuvälineelle.
Jos tarvitset lisää laina-aikaa, soita tai ota yhteyttä meihin Palsessa.
11-12
11-12
11-12
Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta palvelupisteen aukioloaikoina. Tällaisia perusapuvälineitä ovat esimerkiksi kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Kun lainaat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.
12-13
12-13
12-13
Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta palvelupisteen aukioloaikoina. Tällaisia perusapuvälineitä ovat esimerkiksi kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Kun lainaat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.
Apuvälineiden palauttaminen onnistuu myös palvelupisteen ollessa suljettuna.
8-9
8-9
8-9
8-9
Voit soittaa apuvälineisiin liittyvissä asioissa.
8-9
8-9
8-9
Voit soittaa apuvälineisiin liittyvissä asioissa.
Sähköinen asiointi Palse.fi-portaalissa
Voit asioida Palse.fi-portaalissa, jos sinulle on myönnetty palveluseteli tai maksusitoumus, jonka saatekirjeessä ohjeistetaan asioimaan Palse.fi-portaalissa.
Palse.fi-portaalissa voit
- tarkastella sinulle lainattujen apuvälineiden tietoja, jatkaa laina-aikoja tai pyytää laina-ajan jatkamista.
- tehdä huoltopyynnön, jos apuväline menee rikki.
- tehdä maksusitoumuksen tai palvelusetelin uusintapyynnön peruukista, rintaproteesista, tukisukista, tukihihoista sekä hoitokäsineistä.
Aloita asiointi kirjautumalla sisään Palse.fi-portaaliin.
Kenelle ja millä ehdoin
Apuvälineiden myöntäminen perustuu valtakunnallisiin luovutusperusteisiin.
Peruste apuvälineelle voi olla esimerkiksi