Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (huoli-ilmoitus aikuisesta)
Palvelun sisältö
Kuka tahansa voi huolen herätessä tehdä huoli-ilmoituksen myös muista kuin lapsista. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen näyttää kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan. Huolta voi myös aiheuttaa vanhuksen kotona pärjääminen tai yksin asuvan aikuisen elämänhallinnan ongelmat. Parasta olisi, jos huolen kohteena olevalta henkilöltä olisi suostumus ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei asiasta tai ihmisestä riippuen voi saada, saa yksityishenkilö tehdä nimettömän ilmoituksen sosiaalipalveluihin.
Varhaisella avuntarpeen tunnistamisella pyritään tukemaan kaikenikäisten hyvinvointia ja auttamaan arjessa selviytymistä. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Toimi näin
Kiireettömän ilmoituksen voi tehdä sähköisesti. Löydät ohjeet alta oman asuinkuntasi kohdalta.
Kiireellisissä asioissa soita sosiaali- ja kriisipäivystykseen tai hätänumeroon 112.
Voit tehdä ilmoituksen myös itsestäsi tai perheestäsi.
Voit ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
– elämäntilanteesi on kuormittava ja jaksamisesi vanhempana on koetuksella
– olet huolissasi lapsesi tilanteesta tai kaipaat tukea kasvatuksellisiin asioihin
– sinua kuormittavat elämänhallintaan tai arkeen liittyvät haasteet, kuten taloudelliset vaikeudet tai työelämän ja koulutuksen ulkopuolelle jääminen
– tilanteet joissa sinulla on arjen haasteita, muttet tiedä kenen ammattilaisen puoleen voisit kääntyä.
Lomakkeet
Lähetysosoitteen näet oman paikkakuntasi kohdalta (Valitse alueesi)
Kiireellinen ilmoitus
Kiireellinen ilmoitus tehdään soittamalla sosiaali- ja kriisipäivystykseen tai hätänumeroon 112.
Etsitkö tätä palvelua?
Lastensuojeluilmoitus ja ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta lähetetään turvasähköpostilla sosiaali- ja kriisipäivystykseen.
- Täytä lastensuojeluilmoitus (PDF)
- mene sivulle https://turvaposti.pohde.fi/ ja kirjoita kenttään oma sähköpostiosoitteesi
- klikkaa Rekisteröidy
- saat omaan sähköpostiisi viestin, jonka linkistä pääset lähettämään turvasähköpostin
NeuvoRassissa tarjotaan ohjausta, neuvontaa ja tietoa sosiaali- ja terveyspalveluista kaikenikäisten asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.
NeuvoRassissa voit mitata verenpaineen ja verensokerin omatoimisesti ilman ajanvarausta sekä käyttää tietokonetta ilman ajanvarausta.
Auki vain ajanvarauksella
Työikäisten palveluissa palvelemme 18–64-vuotiaita aikuisia ja perheitä. Autamme silloin, kun tarvitset tukea, ohjausta tai neuvontaa erilaisissa arkielämän tilanteissa.
Työikäisten sosiaalipalveluja ovat muun muassa
- ohjaus ja neuvonta
- kuntouttava työtoiminta
- täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
- välitystilipalvelu
Varaa aika soittamalla omalle sosiaaliohjaajallesi, tai ole yhteydessä alueesi Aikuissosiaalityön palveluohjaukseen.
Auki vain ajanvarauksella
Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) tarjoaa pitkään työttömänä olleelle työnhakijalle eri viranomaisten palveluja yhden luukun periaatteella. Monialaisessa palvelussa selvitetään, mitä palveluja työnhakija tarvitsee työllistymisen edistämiseksi ja laaditaan monialainen työllistymissuunnitelma. Suunnitelma voi sisältää julkisia työvoima-, sosiaali- ja terveys- sekä kuntoutuspalveluja.
TE-toimisto, kunta tai Kela ohjaa yhteispalvelun asiakkaaksi. Työntekijä voi tiedustella palveluun pääsyn kriteerejä omalta virkailijaltaan ja tehdä aloitteen monialaiseen yhteispalveluun ohjaamisesta.
Voit sopia tapaamisajan sinua lähimpänä olevaan palvelupisteeseen sosiaaliohjaajasi kanssa.
8-11
8-11
8-11
8-11
8-11
8-11
8-11
8-11
8-11
Suljettu
Aikuissosiaalityön palveluohjaukseen voit soittaa, kun tarvitset tukea arkeen, toimeentuloon tai asumiseen liittyen. Palvelemme Siikajoen, Raahen, Pyhäjoen, Kalajoen ja Merijärven asiakkaita. Voit ottaa meihin yhteyttä esimerkiksi, jos sinulla tai läheiselläsi on
- vaikeuksia selvitä arjesta
- vaikeuksia päästä elämässä eteenpäin pitkittyneen työttömyyden tai alentuneen työkyvyn vuoksi
- mielenterveys- tai päihdeongelmia
- ongelmia asumisessa tai olet vailla asuntoa
- tarve sosiaaliturvaan tai muihin sosiaalipalveluihin liittyvään ohjaukseen ja neuvontaan
- äkillinen kriisi tai väkivaltakokemus
- taloudellisia ongelmia.
Työikäisten sosiaalipalveluja ovat muun muassa
maanantai-perjantai kello 8-15
Puhelinpalvelussa käytössä takaisinsoittopalvelu
9-11
9-11
9-11
9-11
9-11
12-13
12-13
12-13
12-13
12-13
Listalta löydät sosiaalipalveluiden sosiaalityöntekijöiden, sosiaaliohjaajien sekä asiakassihteerien puhelinnumerot. Voit soittaa henkilökohtaiselle sosiaalityöntekijällesi omiin asioihisi liittyen, tai varata esimerkiksi tapaamisajan. Voit soittaa myös Aikuissosiaalityön palveluohjaukseen, jos et ole varma oman työntekijäsi puhelinnumerosta.
Asiakassihteerien puhelinaika on maanantaista perjantaihin klo 9–11.
Sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien puhelinaika on maanantaista perjantaihin klo 12–13.
8-16
8-16
8-16
8-16
8-16
Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) tarjoaa pitkään työttömänä olleelle työnhakijalle eri viranomaisten palveluja yhden luukun periaatteella. Monialaisessa palvelussa selvitetään, mitä palveluja työnhakija tarvitsee työllistymisen edistämiseksi ja laaditaan monialainen työllistymissuunnitelma. Suunnitelma voi sisältää julkisia työvoima-, sosiaali- ja terveys- sekä kuntoutuspalveluja.
TE-toimisto, kunta tai Kela ohjaa yhteispalvelun asiakkaaksi.
Voit soittaa henkilökohtaiselle sosiaaliohjaajallesi omiin asioihisi liittyen. Sosiaaliohjaajat vastaavat puheluihin työn lomassa, ja soittavat sinulle takaisin jos eivät heti ehdi vastaamaan. Jos sinulla ei ole voimassa olevaa asiakkuutta, soita Rannikon alueen Aikuissosiaalityön palveluohjaukseen.
Näistä numeroista palvelemme ensisijaisesti Raahen, Siikajoen ja Pyhäjoen asiakkaita.
Kenelle ja millä ehdoin
Sosiaalihuoltolaki velvoittaa laajasti eri viranomaistahoja tekemään ilmoituksen. Jos olet työssäsi saanut tietää henkilöstä, jonka sosiaalihuollon tarve on ilmeinen, sinun on ohjattava hänet hakemaan sosiaalipalveluja.
Jos asiakkaan suostumusta ei voida saada ja henkilö on ilmeisen kykenemätön vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan tai jos lapsen etu sitä välttämättä vaatii, sinun on viipymättä tehtävä ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta. Salassapitosäännökset eivät estä ilmoituksen tekemistä. Jos teet ilmoituksen sosiaalihuollon tarpeesta ammattilaisena, et voi tehdä ilmoitusta nimettömästi. Kirjaa ilmoitukseen huolellisesti omat yhteystietosi, jotta asiakkaan tilannetta selvittävä sosiaalihuollon työntekijä voi tarvittaessa ottaa yhteyttä myös ilmoituksen tehneeseen tahoon.