Päivystys
Palvelun sisältö
Päivystyksessä hoidamme sairauksia ja vammoja, joiden hoitaminen ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi rintakipu, halvausoireet, luumurtumat, runsas verenvuoto, äkillinen sekavuus, hengitysvaikeudet, äkillisesti alkanut voimakas päänsärky tai vatsakipu. Kiireellistä hoitoa vaativat myös psykoosi tai itsetuhoisuus.
Jos tarvitset kiireellistä hoitoa illalla, yöllä, viikonloppuna tai juhlapyhänä, saat apua mistä tahansa lähimmästä päivystyksestä tai kiirevastaanotolta.
Kun saavut päivystykseen tai kiirevastaanotolle, ammattilainen arvioi, tarvitsetko hoitoa kiireellisesti. Sen jälkeen hoito jatkuu joko päivystyksessä tai kiirevastaanotolla tai arkena asiakkaan omassa sosiaali- ja terveyskeskuksessa.
Päivystyksessä ja kiirevastaanotolla hoidamme potilaat kiireellisyysjärjestyksessä.
Toimi näin
Arkena päivällä
Arkena päivällä saat kiireellistä hoitoa sosiaali- ja terveyskeskuksesta tai digitaalisesta sote-keskuksesta.
Jos terveydenhuollon ammattilainen on ohjannut sinut päivystykseen tai kiirevastaanotolle, sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä Päivystysapuun.
Illalla, yöllä, viikonloppuna ja juhlapyhänä
Illalla, yöllä, viikonloppuna tai juhlapyhänä, saat apua mistä tahansa lähimmästä päivystyksestä.
Myös Digitaalinen sote-keskus palvelee viikonloppuisin, iltaisin ja juhlapyhinä.
Ennen kuin lähdet päivystykseen, soita Päivystysapuun numeroon 116 117 tai pyydä apua chatissa.
Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita 112
Henkeä uhkaavia tilanteita ovat esimerkiksi kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet tai äkillinen kouristelu.
Arkena päivällä saat kiireellistä hoitoa sosiaali- ja terveysasemalta
Illalla, yöllä, viikonloppuna ja arkipyhänä
Avoinna kaikkina viikonpäivinä ja vuorokauden aikoina.
Vastaamme Myrkytystietokeskuksessa puhelimitse kysymyksiin, jotka koskevat ihmisten äkillisten myrkytysten ehkäisyä ja hoitoa. Palvelemme koko maata ja annamme neuvoa kansalaisille ja terveydenhuollon ammattilaisille ympäri vuorokauden.
Avoinna kaikkina viikonpäivinä ja vuorokauden aikoina.
Ennen kuin lähdet päivystykseen, soita Päivystysapuun numeroon 116 117. Päivystysapu arvioi, tarvitsetko kiireellistä hoitoa. Saat sieltä toimintaohjeet ja neuvoja. Puhelu on maksuton. Voit soittaa numeroon myös kiireellistä hammashoitoa vaativissa tilanteissa silloin, kun oma hammashoitolasi sekä hammaslääkäripäivystys Dentopoliksessa ovat kiinni.
Jos sinut ohjataan omasta sosiaali- ja terveyskeskuksestasi hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen päivystykseen, sinun ei enää erikseen tarvitse ottaa yhteyttä Päivystysapuun.
Päivystysapu chat
Kun sosiaali- ja terveyskeskuksesi on suljettu, voit kysyä neuvoa Päivystysavun chat-keskustelusta. Chat-keskusteluun tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
Päivystyshelppi
Päivystyshelppi auttaa arvioimaan hoidon tai palvelun tarvetta äkillisissä terveysongelmissa. Päivystyshelpistä saat nopeasti ja helposti vaivaasi sopivan toimintaohjeen. Toimintaohjeessa on tietoa vaivasta sekä ohjeistus, mihin ja milloin tulee olla yhteydessä vaivan hoitamiseksi.
Jos vaiva ei vaadi yhteydenottoa terveysasemalle tai päivystykseen, toimintaohjeessa on neuvoja itsehoitoon ja oireiden seurantaan.
Jos vaiva edellyttää henkilökohtaista tai tarkempaa oireiden arviointia, Päivystyshelppi ohjaa sinut muihin neuvontapalveluihin tai soittamaan hätänumeroon 112 kiireellistä hoitoa vaativissa tilanteissa.
Päivystyshelppi on avoinna ympäri vuorokauden. Päivystyshelpin käyttäminen ei edellytä rekisteröitymistä.
Päivystystalo
Päivystystalo on terveydenhuollon ammattilaisten kehittämä sähköinen terveyspalvelu. Päivystystalosta löydät muun muassa
- yleisimpien kotona hoidettavien terveysongelmien itsehoito-ohjeita
- Päivystyshelppi-palvelun, joka ohjaa ja neuvoo äkillisissä terveysongelmissa ennen yhteydenottoa terveydenhuollon ammattilaiseen
- tietoa päivystyksestä ja ensihoidosta
- ensiapuverkkokursseja, joiden avulla voit kehittää ensiaputaitojasi ja madaltaa kynnystä auttaa tositilanteessa.
Päivystystalo on osa Terveyskylää. Terveyskylän talot tarjoavat luotettavaa, turvallista ja näyttöön perustuvaa terveys- ja hyvinvointitietoa. Terveyskylän sisältöjä tuottavat sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijat yhdessä Terveyskylän käyttäjien kanssa.