Sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvonta
Palvelun sisältö
Sosiaali- ja terveyspalveluista on tarjolla neuvontaa. Neuvoa tarvitsevia opastetaan esimerkiksi terveyden- ja sairaudenhoitoon, kuntoutukseen, taloudellisiin vaikeuksiin, päihdeongelmiin, lastensuojeluun, elämän kriiseihin, lasten varhaiskasvatukseen ja ikääntymiseen liittyvissä asioissa. Palveluneuvojat kertovat, miten palveluihin hakeudutaan ja mitä niiden käyttö edellyttää. He opastavat kaikkien palveluita tuottavien tahojen pariin.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvontaa voi saada esimerkiksi puhelimitse tai asioimalla palvelupisteessä. Neuvojat eivät tee palveluihin liittyviä päätöksiä.
Mistä tietää pitäisikö hakea apua?
Etsitkö tätä palvelua?
9-12
9-12
9-12
9-12
9-12
Oletko kohdannut elämäntilanteen, jossa kaipaat tukea?
Voit ottaa yhteyttä aikuisten sosiaalipalvelujen neuvontaan, kun tarvitset apua esimerkiksi elämänhallinnan haasteissa, taloudellisissa vaikeuksissa tai tarvitset yleistä ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista. Voit myös kysyä neuvoa toisen puolesta.
Ota yhteyttä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Autamme sinua ja kerromme, mistä voit saada tarvitsemasi tuen ja palvelut.
Voit ottaa yhteyttä meihin myös silloin, jos olet jo asiakas, mutta et tiedä, kuka työntekijä hoitaa asiaasi.
Käytössämme on takaisinsoittopalvelu. Soitamme sinulle 1–2 arkipäivän kuluessa.
8-16
8-16
8-16
8-16
8-16
helatorstai
Tästä numerosta saat neuvontaa ja voit varata ajan sosiaali- ja terveyskeskukseen.
Numerossa palvellaan Haapajärven, Reisjärven, Pyhäjärven, Kärsämäen, Alavieskan, Ylivieskan, Nivalan ja Sievin sosiaali- ja terveyskeskusten asiakkaita.
Voit perua vastaanotolle varatun ajan myös tekstiviestillä. Viestiin kirjoitetaan nimi kenen aika perutaan, syntymäaika (ei henkilötunnusta), sosiaali- ja terveyskeskuksen nimi sekä vastaanottopäivä ja kellonaika, jonka haluat perua.
9-12
13-14
9-12
13-14
9-12
13-14
9-12
13-14
9-12
13-14
helatorstai
Aino-neuvonta on tarkoitettu ikäihmisille ja heidän läheisille. Aino-neuvonta palvelee koko Pohteen aluetta. Saat Aino-neuvonnasta maksutonta ohjausta ikäihmisten palveluista:
• kotiin saatavista palveluista
• asumisesta
• apuvälineistä
• digitaalisista palveluista
• liikkumisesta
• taloudellisista etuuksista
• harrastus- ja virkistysmahdollisuuksista
• järjestöjen ja seurakunnan toiminnasta
Aino-neuvonnassa tehdään ensiarvio tilanteestasi ja ohjataan tarvittaessa palveluohjaukseen palvelutarpeen arviointiin. Aino-neuvonnassa voit asioida myös anonyymisti.
8-18
8-18
8-18
8-18
8-18
8-18
8-18
Tästä numerosta saat yleistä neuvontaa palveluistamme. Vastaamme myös potilastiedusteluihin.
Kysy potilaan vointia ensisijaisesti suoraan potilaalta itseltään, tarvittaessa Pohteen neuvontapalvelu auttaa myös tässä asiassa.
Neuvontapalvelujen chat
8-16
8-16
8-16
8-16
8-16
Voit keskustella Neuvontapalvelun chatissa, kun tarvitset yleistä neuvontaa Pohteen palveluista tai et tiedä, mistä voisit saada apua asiasi hoitamiseen. Saat apua myös Pohteen digitaalisten palvelujen käyttöön. Lisäksi voit tiedustella omaisesi hoitopaikkaa. Terveysasioissa valitsethan Digitaalisen sote-keskuksen chatin.
Neuvontapalvelu palvelee Pohteen asiakkaita ja henkilöstöä sekä viranomaisia ja palveluntuottajia.
OmaKanta
OmaKanta on verkkopalvelu, josta näet omat terveystietosi sekä laboratoriotulokset ja röntgentulokset. OmaKannassa näet myös reseptisi ja voit pyytää reseptin uusintaa.