Pohteen Turva-auttamispalveluja ja asiakasmaksuja yhtenäistetään, uudet asiakasmaksut voimaan 1.11.2023

Julkaistu
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohteen aluevaltuusto hyväksyi turva-auttamispalvelun asiakasmaksut 16.10.2023. Turva-auttamispalvelu tarkoittaa asiakkaan kotiin myönnettävää palvelua, johon kuuluvat turvalaitteisto, hälytysten vastaanotto, hälytyksen takia tehtävä avun tarpeen arviointi sekä asiakkaan tarvitsema apu.

Turva-auttamispalvelut ovat sosiaalihuoltolain mukaisia palveluja

Palvelut ovat harkinnanvaraisia eli niitä edeltää palvelutarpeen arviointi. Asiakkaalle voidaan myöntää palvelutarpeen arvion perusteella myös erilaisia lisälaitteita, kuten ovihälytin, GPS-laite, palohälytin, kaatumishälytin tai muita lisälaitteita.

Sosiaalihuoltolain mukaisen turva-auttamispalvelun myöntämisen perusteiden ja asiakasmaksujen valmistelun pohjana on hyödynnetty hyvinvointialueen  kuntien ja kuntayhtymien voimassa olevia myöntämisen perusteita.

Asiakkaat saavat uudet maksupäätökset

Pohteen nykyisten turva-auttamispalveluasiakkaiden osalta asiakasmaksu muuttuu 1.11.2023 ja asiakkaat saavat uudet maksupäätökset kotiinsa. Asiakkaat voivat olla yhteydessä palveluohjaukseen, mikäli haluavat uusien myöntämisen perusteiden mukaisen palvelutarpeen arvioinnin tai päättää turva-auttamispalvelun.

Turvapalveluja voi hakea kirjallisesti ikäihmisten palveluiden hakemuksella tai vammaispalvelujen hakemuksella. Hakemukset voi palauttaa oman alueen palveluohjaukseen. Hakemuksen voi tehdä myös suullisesti palveluohjauksessa.

Turva-auttamispalvelusta tehdään asiakaskohtaisesti kirjallinen palvelu- ja maksupäätös. Turva-auttamispalvelu voidaan myöntää määräaikaisesti tai toistaiseksi voimassa olevana. Kielteisestä päätöksestä voi valittaa.

Turva-auttamispalvelun asiakasmaksut 1.11.2023 alkaen:

  • Turvapuhelimen laitemaksu 25,00 €/kk (sisältyy sim-kortti)
  • Turva-auttamispalvelun käyntimaksu on 12,50 €/kerta, maksu peritään asiakkaalta enintään kolme kertaa vuorokaudessa
  • Ovihälytin 2,70 €/kk
  • GPS-laite 14,80 €/kk turvapuhelimen kanssa tai 25,00 €/kk ilman turvapuhelinta
  • Palohälytin 1,60 €/kk
  • Kaatumishälytin 14,80 €/kk
  • Erityiseen harkintaan perustuvan muu lisälaitteen asiakasmaksu on toimittajan hinnan mukainen

Katso myös

Hinnasto – asiakasmaksut palveluittain – Pohde
Lomakkeet ja asiakirjat – Pohde
Pohjois-Pohjanmaan-hyvinvointialueen-sosiaalihuoltolain-mukaisten-turva-auttamispalveluiden-myontamisen-perusteet-1.11.2023.pdf
Aluevaltuusto etsii keinoja talouden tasapainottamiseen – Pohteen talouden tilanne vaatii palvelurakenteen muutoksen nopeuttamista ja uusia toimenpiteitä – Pohde

Lisätietoja:
Jaana Isopahkala
Vastuualuepäällikkö
Yhteinen osaamiskeskus
jaana.isopahkala (at) pohde.fi