Digitaalinen sote-keskus

Digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus on avattu Alavieskan, Haapajärven, Nivalan, Pyhäjärven, Reisjärven, Sievin ja Ylivieskan asukkaille. Palvelun käyttö laajenee muihin kuntiin myöhemmin. Palvelu on avoinna arkisin kello 7-21 ja viikonloppuisin sekä arkipyhinä kello 8-18.

Mikä on digitaalinen sote-keskus?

Digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus on vaihtoehto tavallisessa terveyskeskuksessa asioimiselle. Jos tilanne on henkeä uhkaava tai kiireellinen, ota yhteys hätänumeroon 112.

Oman paikkakuntasi digitaalisen asioinnin mahdollisuudet

Digitaalisia palveluja kehitetään vaiheittain. Täältä voit etsiä tietoa oman paikkakuntasi digitaalisen asioinnin mahdollisuuksista.

Näin asioit digitaalisessa sote-keskuksessa

  1. Avaa Digitaalinen sote-keskus, klikkaa sivun alalaidassa olevaa chat-ikkunaa ja valitse chat-vastaanotto.
  2. Tunnistaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  3. Kerro hoitajalle tilanteestasi chatissa. Saat hoito-ohjeet tai sinut ohjataan tarvittaessa hoitajan tai lääkärin videovastaanotolle.

Digitaalisessa sote-keskuksessa hoidetaan oireita, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta

Voit asioida esimerkiksi seuraavissa asioissa:

  • tarvitset neuvontaa ja hoito-ohjeita​
  • pitkäaikainen sairaus oireilee, mutta yleistilasi on hyvä​
  • sairastat tai epäilet sairastavasi esimerkiksi ylähengitystieinfektiota, sukupuolitautia, virtsatieinfektiota, iho-oireita tai suolisto-oireita​
  • haluat tarkistaa lääkityksesi tai tarvitset lyhyttä sairauslomaa​
  • sinulla on ahdistusoireita tai masennusoireita​
  • sinulla on tuki- ja liikuntaelimiin liittyviä vaivoja​
  • sinun täytyy tavata lääkäri röntgen- tai laboratoriotuloksiin liittyen
  • tarvitset lääkärin lausunnon tai todistuksen ​tai arvion matkailijan rokotuksista.​

Nuori nainen juttelee sohvalla puhelimen kautta sairaanhoitajan kanssa.

Iäkäs mies pitelee tablettia istuen nojatuolissa kotonaan.
Voit asioida digitaalisessa sote-keskuksessa myös Omaolo-palvelun kautta tekemällä ensin oirearvion

Oirearviot antavat oireisiisi sopivan lääketieteelliseen tutkimustietoon perustuvan arvion hoidon tarpeesta. Oirearvio yhdistää sinut tarvittaessa ammattilaiselle tai ajanvaraukseen ja heillä on käytössään Omaolossa tekemäsi oirearviointi.

Ota yhteyttä tavalliseen terveyskeskukseen, jos sinulla on seuraavia oireita

  • Kun yleisvointi on heikko tai/ja peruselintoiminnoissa on häiriöitä
  • Kun oireet ovat voimakkaat
  • Kun tilanne vaatii päivystävää hoitoa: akuutti rintakipu, hengenahdistus, akuutti vatsa, aivoverenkiertohäiriön epäily (puolioireet, näköhäiriöt), rytmihäiriöt, korkea kuumeinen infektio, vammat
  • Kun ammattilaisella herää huoli asiakkaan voinnista
  • Kun tarvitaan fyysinen tutkimus
  • Kun keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden määrääminen/uusiminen on tarpeellista

Naislääkäri istuu vastaanottohuoneessa.

Videovastaanotolle saapuminen

Kun sinulle on varattu aika hoitajan tai lääkärin videovastaanotolle, toimi näin:

1. Tule paikalle noin 5 minuuttia ennen vastaanoton alkamista.

2. Avaa tämän sivun oikeassa alalaidassa oleva Digitaalinen sote-keskus -keskusteluikkuna.

3. Klikkaa Videovastaanotto painiketta ja tunnistaudu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

4. Klikkaa Ilmoittaudu videovastaanotolle painiketta. Voit myös ennen ilmoittautumista testata mikrofonin ja kameran toimivuuden Testaa mikrofoni ja kamera -painikkeesta.

5. Odota kunnes ammattilainen kutsuu sinut videopuheluun.

6. Salli mikrofonin ja kameran käyttö, jos selain kysyy lupaa niihin.

7. Videovastaanotto voi alkaa – tervetuloa.

Äiti ja poika ovat yhdessä läppärillä. Äiti istuu nojatuolissa. Poika seisoo äidin vieressä nojaten nojatuoliin.
Toisen puolesta asiointi

Voit asioida digitaalisessa sote-keskuksessa huollettavan alle 10-vuotiaan lapsen tai yli 18-vuotiaan läheisesi puolesta, mikäli sinulle on myönnetty valtuudet puolesta asiointiin Suomi.fi -palvelussa.

Digitaalisen sote-keskuksen asiakasmaksut

Digitaalisen sote-keskuksen lääkärikäynnit kerryttävät kolmen vuosittaisen maksullisen käynnin määrää. Asiakasmaksu on 15 % pienempi kuin tavallisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa. Asiakasmaksuja ei peritä hoitajakäynneistä eikä alle 18-vuotiailta. Asiakkailta ja potilailta perittävät maksut määräytyvät asiakasmaksulain ja asiakasmaksuasetuksen mukaisesti.

Pohteen asiakasmaksut

Jätä kehittämisehdotus

Kehittämisehdotuksesi avulla kehitämme palveluistamme parempia.

Oman paikkakuntasi digitaalisen asioinnin mahdollisuudet

Digitaalisia palveluja kehitetään vaiheittain. Täältä voit etsiä tietoa oman paikkakuntasi digitaalisen asioinnin mahdollisuuksista.