Apuvälinepalvelut
Palvelun sisältö
Voit saada käyttöösi apuvälineen, jos toimintakykysi on heikentynyt ja apuväline parantaa kykyäsi toimia. Arvioimme, millaista apuvälinettä voit tarvita ja neuvomme, miten sitä käytetään.
Oikein käytettynä apuväline on turvallinen ja kestävä. Apuvälinepalvelujen apuvälineet kierrätetään huollettuna seuraavalle käyttäjälle. Luovutamme apuvälineen sinulle aina huollettuna ja puhtaana.
Apuvälineet ja palvelu ovat maksuttomia.
Toimi näin
Perusapuvälineet ilman ajanvarausta ja lähetettä
Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta. Näitä apuvälineitä ovat: kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Näihin apuvälineisiin et tarvitse lähetettä.
Apuvälinepalvelujen yhteystiedot
Yksilölliset apuvälineet lähetteellä
Jos tarvitset yksilöllistä arviointia vaativan apuvälineet kuten sähköpyörätuolin, proteesin ja tukitekstiilin, tarvitset ammattilaisen suosituksen tai lähetteen.
Yksilöllisesti arvioitavat apuvälineet
Asiointi
Voit asioida missä tahansa Pohteen apuvälinepalvelujen palvelupisteessä. Sinun ei tarvitse varata aikaa. Ota mukaasi kuvallinen henkilökortti, kun haet apuvälineen.
Toimitamme kotiisi vain isokokoiset apuvälineet, joita ei voi kuljettaa henkilöautolla.
Jos noudat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.
Huolto
Säilytä apuvälinettä saamiesi ohjeiden mukaisesti ja pidä apuväline puhtaana. Jos apuväline menee rikki tai se ei toimi, voit huollattaa apuvälineesi seuraavilla paikkakunnilla: Oulu, Kuusamo, Raahe ja Haapavesi. Kotihoitosängyt, seisomatelineet sekä henkilönostimet huollamme kotonasi.
Jos apuvälineesi tarvitsee huoltoa, soita tai ota yhteyttä meihin Palsessa.
Palautus tai lainan uusiminen
Palauta apuväline mihin tahansa Pohteen palvelupisteeseen, kun et enää tarvitse välinettä tai viimeistään palautuspäivänä. Palautuspäivän näet lainaussopimuksesta. Jos tarvitset apuvälinettä edelleen, voit pyytää lisää laina-aikaa apuvälineelle.
Jos tarvitset lisää laina-aikaa, soita tai ota yhteyttä meihin Palsessa.
Auki vain ajanvarauksella
Yksilöllisesti arvioitavia apuvälineitä varten tarvitset lääkärin, fysioterapeutin, toimintaterapeutin tai kuntohoitajan suosituksen/lähetteen, jonka perusteella arvioimme apuvälinetarpeesi. Palvelemme sinua ajanvarauksella, joka lähetetään sinulle kirjeitse tai jonka saat puhelimitse.
8-15
8-15
8-15
8-15
8-13
Hengitysapuvälinelainaamossa voit asioida vain ajanvarauksella. Luovutettavaa uniapnealaitetta varten tarvitset lääkärin lähetteen, joka tulee ohjata Oys keuhkosairauksien poliklinikalle. Keuhkosairauksien poliklinikalta sinulle varataan aika laitehoidon aloitukseen Oys hengitysapuvälinelainaamoon. Saat ajanvarauksen kirjeellä tai puhelimitse.
Jos sinulla on jo uniapnealaite, mutta tarvitset ajan esimerkiksi uuden maskin sovitukseen, voit varata ajan puhelimitse tai digihoitopolun viesti -toimintoa käyttäen.
Uniapnealaitteen aloitusohjauksen yhteydessä saat maskin, letkun ja suodattimet, jotka uusitaan vuoden kuluttua aloitusohjauksesta. Näitä vuosivarusteita varten voit varata ajan sähköisen ajanvarauksen kautta osoitteesta omaoys.fi.
Ensimmäisen vuoden jälkeen potilaiden uniapneahoito siirtyy oman kotikunnan terveysasemalle, jonka kautta uusitaan jatkossa maskit, letkut, suodattimet sekä laitteet.
Hengitysapuvälinelainaamoon voit olla aukioloaikoina yhteydessä myös, jos käytössäsi oleva happirikastin rikkoutuu. Virka-ajan ulkopuolella Rikkoutuneesta happirikastimesta voit olla virka-ajan ulkopuolella yhteydessä Oys sisätautikeskusosasto 1A, puhelinnumero 08 315 4230.
10-14
12-15
12-15
12-15
12-15
Voit soittaa apuvälineisiin liittyvissä asioissa. Käytössämme on takaisinsoittopalvelu. Pyrimme soittamaan takaisin kolmen arkipäivän kuluessa.
8-15
8-15
8-15
8-15
8-13
Hengitysapuvälinelainaamoon voit soittaa uniapnealaiteasioissa tai käytössäsi olevan happirikastimen rikkoutuessa (virka-aikana). Virka-ajan ulkopuolella rikkoutuneesta happirikastimesta voit olla yhteydessä Oys sisätautikeskusosasto 1A, puhelinnumero 08 315 4230.
Sähköinen asiointi Palse.fi-portaalissa
Voit asioida Palse.fi-portaalissa, jos sinulle on myönnetty palveluseteli tai maksusitoumus, jonka saatekirjeessä ohjeistetaan asioimaan Palse.fi-portaalissa.
Palse.fi-portaalissa voit
- tarkastella sinulle lainattujen apuvälineiden tietoja, jatkaa laina-aikoja tai pyytää laina-ajan jatkamista.
- tehdä huoltopyynnön, jos apuväline menee rikki.
- tehdä maksusitoumuksen tai palvelusetelin uusintapyynnön peruukista, rintaproteesista, tukisukista, tukihihoista sekä hoitokäsineistä.
Aloita asiointi kirjautumalla sisään Palse.fi-portaaliin.
Kenelle ja millä ehdoin
Apuvälineiden myöntäminen perustuu valtakunnallisiin luovutusperusteisiin.
Peruste apuvälineelle voi olla esimerkiksi