Apuvälinepalvelut

Palvelun sisältö

Voit saada käyttöösi apuvälineen, jos toimintakykysi on heikentynyt ja apuväline parantaa kykyäsi toimia. Apuvälinepalvelu on maksutonta.

Arvioimme, millaista apuvälinettä voit tarvita ja neuvomme, miten sitä käytetään. Huollamme ja korjaamme meiltä saamasi apuvälineet.

Saat apuvälineen käyttöösi joko oman asuinalueesi palvelupisteestä tai mistä tahansa muusta Pohteen apuvälinepalvluiden palvelupisteestä. Kun noudat apuvälineen, tarvitset käyttäjän henkilötiedot.

Toimi näin

Ilman ajanvarausta luovutettavat apuvälineet

Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta  palvelupisteiden aukioloaikoina. Tällaisia perusapuvälineitä ovat esimerkiksi kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Lainatessasi apuvälineen toiselle käyttäjälle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.

Ajanvarauksella arvioitavat ja luovutettavat apuvälineet

Yksilöllisesti arvioitavia apuvälineitä varten tarvitset lääkärin, fysioterapeutin, toimintaterapeutin tai kuntohoitajan suosituksen. Tällaisia yksilöllisiä apuvälineitä ovat esimerkiksi sähköpyörätuolit, proteesit ja tukitekstiilit.

Apuvälineen palauttaminen

Palauta apuväline palvelupisteeseen kun et enää tarvitse välinettä tai viimeistään lainasopimuksessa mainittuna palautuspäivänä.

Apuvälineen huolto

Voit huollattaa apuvälineesi seuraavilla paikkakunnilla: Oulu, Kuusamo, Raahe ja Haapavesi.

Soita tai ota yhteyttä Palse.fi-portaalissa.

Lainojen uusiminen

Voit uusia apuvälineiden laina-aikaa puhelimitse, asioimalla palvelupisteessä sen aukioloaikoina tai Palse.fi-portaalissa.

Yhteystiedot

Palvelupaikka
Merijärven palvelupiste
Osoite
Kirkkotie 6,
86220 MERIJÄRVI

Lainaukset ja palautukset lainaamon aukioloaikana. Tarvittaessa lainaukset ja palautukset Kalajoen ja Oulaisten toimipisteissä niiden aukioloaikoina.
To

8-9

Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta palvelupisteen aukioloaikoina. Tällaisia perusapuvälineitä ovat esimerkiksi kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Kun lainaat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.

Palvelunumerot
Fysioterapia Himanka
Palvelunumero
044 469 1824
Puhelinasiointi
Ti

8-9

To

8-9

Voit hakeutua tarvittaessa yksilölliseen fysioterapiaan leikkauksen tai tapaturman jälkeen.
Fysioterapiassa saat yksilöllistä ohjausta tai neuvontaa ongelmaasi.
Fysioterapiasta saat apua myös apuvälineasioissa.

Palvelunumerot
Fysioterapia puhelinpalvelu, Kalajoki, Merijärvi, puhelinnumero
Palvelunumero
044 469 1471
Puhelinaika
Ma

8-11

Ti

8-11

Ke

8-11

To

8-11

Pe

8-11

Poikkeusaukioloajat

Voit soittaa kaikissa omissa ja omaisesi fysioterapiaan liittyvissä asioissa. Saat heti puhelun aikana tilannearvion ja jatkohoito-ohjeistuksen. Voit varata, siirtää ja peruuttaa fysioterapia-aikasi. Ongelmatilanteessa sinut ohjataan eteenpäin asiasi kanssa.

Palvelunumerot
Merijärven palvelupiste
Palvelunumero
044 469 1722
Puhelinaika
Ke

8-9.30

Voit soittaa apuvälineisiin liittyvissä asioissa.

Digitaaliset palvelut

Sähköinen asiointi Palse.fi-portaalissa

Voit asioida Palse.fi-portaalissa, jos sinulle on myönnetty palveluseteli tai maksusitoumus, jonka saatekirjeessä ohjeistetaan asioimaan Palse.fi-portaalissa.

Palse.fi-portaalissa voit

  • tarkastella sinulle lainattujen apuvälineiden tietoja, jatkaa laina-aikoja tai pyytää laina-ajan jatkamista.
  • tehdä huoltopyynnön, jos apuväline menee rikki.
  • tehdä maksusitoumuksen tai palvelusetelin uusintapyynnön peruukista, rintaproteesista, tukisukista, tukihihoista sekä hoitokäsineistä.

Aloita asiointi kirjautumalla sisään Palse.fi-portaaliin.

Kenelle ja millä ehdoin

Apuvälineiden myöntäminen perustuu valtakunnallisiin luovutusperusteisiin.

Peruste apuvälineelle voi olla esimerkiksi
– toimintakykyä heikentävä ja itsenäistä selviytymistä vaikeuttava lääketieteellisin perustein todettu sairaus
– vamma
– kehitysviivästymä.