Apuvälinepalvelut

Palvelun sisältö

Voit saada käyttöösi apuvälineen, jos toimintakykysi on heikentynyt ja apuväline parantaa kykyäsi toimia. Arvioimme, millaista apuvälinettä voit tarvita ja neuvomme, miten sitä käytetään.

Oikein käytettynä apuväline on turvallinen ja kestävä. Apuvälinepalvelujen apuvälineet kierrätetään huollettuna seuraavalle käyttäjälle. Luovutamme apuvälineen sinulle aina huollettuna ja puhtaana.

Apuvälineet ja palvelu ovat maksuttomia.

Toimi näin

Perusapuvälineet ilman lähetettä

Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta. Voit asioida missä tahansa Pohteen apuvälinepalvelujen palvelupisteessä. Perusapuvälineitä ovat: kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Näihin apuvälineisiin et tarvitse lähetettä. Huolehdit apuvälineen kuljettamisesta itse.

Ota mukaasi kuvallinen henkilökortti, kun haet apuvälineen. Jos noudat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.

 

Yksilölliset apuvälineet lähetteellä

Jos tarvitset yksilöllistä arviointia vaativan apuvälineet kuten sähköpyörätuolin, seisomatelineen tai proteesin, tarvitset ammattilaisen suosituksen tai lähetteen. Varaamme sinulle ajan yksilölliseen arvioon. Saat tiedon ajanvarauksesta puhelimitse tai kirjeellä.

 

Huolto

Jos apuväline menee rikki tai se ei toimi, soita tekniikan palvelunumeroon tai ota yhteyttä verkossa Palse.fi-sivuston kautta.

Huollamme apuvälineitä seuraavilla paikkakunnilla: Oulu, Kuusamo, Raahe ja Haapavesi. Vastaat itse apuvälineen kuljettamisesta huoltoon. Kotihoitosängyt, seisomatelineet sekä henkilönostimet huollamme kotonasi.

Säilytä apuvälinettä saamiesi ohjeiden mukaisesti ja pidä apuväline puhtaana.

 

Palautus tai laina-ajan jatkaminen

Palauta apuväline mihin tahansa Pohteen palvelupisteeseen, kun et enää tarvitse välinettä tai viimeistään palautuspäivänä. Palautuspäivän näet lainaussopimuksesta. Jos tarvitset apuvälinettä edelleen, voit pyytää lisää laina-aikaa apuvälineelle.

Jos tarvitset lisää laina-aikaa, ota ensisijaisesti yhteyttä verkossa Palse.fi-sivuston kautta.

 

Voit myös soittaa. Valitse paikkakunta, niin näet yhteystiedot.

 

 

Yhteystiedot

Palvelupaikka
Hengitysapuvälineyksikkö
Osoite
Kiviharjunlenkki 6,
90220 OULU

Rehapolis 2, Apuvälinepalvelut, 1. kerros
Aukioloajat
Ma

8-15

Ti

8-15

Ke

8-15

To

8-15

Pe

8-13

Poikkeusaukioloajat

Hengitysapuvälineyksikössä voit asioida vain ajanvarauksella. Luovutettavaa uniapnealaitetta varten tarvitset lääkärin lähetteen, joka tulee ohjata Oys keuhkosairauksien poliklinikalle. Keuhkosairauksien poliklinikalta sinulle varataan aika laitehoidon aloitukseen Oulun hengitysapuvälineyksikköön. Saat ajanvarauksen kirjeellä tai puhelimitse.
Jos sinulla on jo uniapnealaite, mutta tarvitset ajan esimerkiksi uuden maskin sovitukseen, voit varata ajan puhelimitse tai digihoitopolun viesti -toimintoa käyttäen.
Uniapnealaitteen aloitusohjauksen yhteydessä saat maskin, letkun ja suodattimet, jotka uusitaan vuoden kuluttua aloitusohjauksesta. Näitä vuosivarusteita varten voit varata ajan sähköisen ajanvarauksen kautta osoitteesta omaoys.fi.

Ensimmäisen vuoden jälkeen potilaiden uniapneahoito siirtyy oman kotikunnan terveysasemalle, jonka kautta uusitaan jatkossa maskit, letkut, suodattimet sekä laitteet.

Hengitysapuvälineyksikköön voit olla aukioloaikoina yhteydessä myös, jos käytössäsi oleva happirikastin rikkoutuu. Virka-ajan ulkopuolella Rikkoutuneesta happirikastimesta voit olla virka-ajan ulkopuolella yhteydessä Oys sisätautikeskusosasto 1A, puhelinnumero 08 315 4230.

Palvelupaikka
Oulun apuvälinekeskus, Proteesit ja ortoosit
Osoite
Kiviharjunlenkki 4 C,
90220 OULU

Rehapolis 1. C-ovi, joka sijaitsee sisäpihalta katsottuna rakennuksen vasemmassa päädyssä. 2. kerros.
Aukioloajat

Auki vain ajanvarauksella

Poikkeusaukioloajat

Yksilöllisesti arvioitavia apuvälineitä varten tarvitset lääkärin, fysioterapeutin, toimintaterapeutin tai kuntohoitajan suosituksen/lähetteen, jonka perusteella arvioimme apuvälinetarpeesi. Palvelemme sinua ajanvarauksella, joka lähetetään sinulle kirjeitse tai jonka saat puhelimitse.

Palvelupaikka
Pudasjärven apuvälinepiste
Osoite
Varsitie 1,
93100 PUDASJÄRVI

Palvelupiste sijaitsee Hyvän olon keskuksessa 2 krs,odotusaula 4 läheisyydessä.
Aukioloajat
Ma

12-13

Ti

12-13

Pe

12-13

Poikkeusaukioloajat

Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta apuvälinepisteen aukioloaikoina. Tällaisia perusapuvälineitä ovat esimerkiksi kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Kun lainaat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.

Palvelunumerot
Hengitysapuvälineyksikkö
Palvelunumero
040 564 8012
Puhelinaika
Ma

8-15

Ti

8-15

Ke

8-15

To

8-15

Pe

8-13

Poikkeusaukioloajat

Hengitysapuvälineyksikköön voit soittaa uniapnealaiteasioissa tai käytössäsi olevan happirikastimen rikkoutuessa (virka-aikana). Virka-ajan ulkopuolella rikkoutuneesta happirikastimesta voit olla yhteydessä Oys sisätautikeskusosasto 1A, puhelinnumero 08 315 4230.

Palvelunumerot
Kuntoutus- ja apuvälinepalvelut
Palvelunumero
08 669 0053
Puhelinaika
Ma

8-13

Ti

8-13

Ke

8-13

To

8-13

Pe

8-13

Poikkeusaukioloajat

Voit soittaa apuvälineisiin, fysioterapiaan, toimintaterapiaan, puheterapiaan tai kuntoutusohjaukseen liittyvissä asioissa. Voit soittaa, jos haluat varata, siirtää tai perua aikaa.

Digitaaliset palvelut

Kuntoutumistalo

Palvelun tuottaa: HUS Helsingin yliopistollinen sairaala
Kuntoutumistalo on sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten yhdessä kokemusasiantuntijoiden kanssa kehittämä verkkopalvelu. Kuntoutumistalo tarjoaa monialaista tietoa ja ohjeita kaikille, joille kuntoutuminen on ajankohtaista omassa tai läheisen elämässä. Kuntoutumistalo kannustaa asettamaan tavoitteita omaan kuntoutumiseen ja tarjoaa keinoja oman kuntoutumisen edistämiseksi erilaisissa tilanteissa. Kuntoutumistalosta löytyy muun muassa:
  • tietoa kokonaisvaltaisesta kuntoutumisesta ja kuntoutujan palveluista
  • ohjeita elintapojen muutoksiin ja mielekkään arjen edistämiseen
  • itsehoito-oppaita omatoimisen kuntoutumisen tueksi ja toimintakyvyn edistämiseksi.
Kuntoutumistalo on osa Terveyskylää. Terveyskylän talot tarjoavat luotettavaa, turvallista ja näyttöön perustuvaa terveys- ja hyvinvointitietoa. Terveyskylän sisältöjä tuottavat sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijat yhdessä Terveyskylän käyttäjien kanssa.
Digitaaliset palvelut

Sähköinen asiointi Palse.fi-portaalissa

Voit asioida Palse.fi-portaalissa, jos sinulle on myönnetty palveluseteli tai maksusitoumus, jonka saatekirjeessä ohjeistetaan asioimaan Palse.fi-portaalissa.

Palse.fi-portaalissa voit

  • tarkastella sinulle lainattujen apuvälineiden tietoja, jatkaa laina-aikoja tai pyytää laina-ajan jatkamista.
  • tehdä huoltopyynnön, jos apuväline menee rikki.
  • tehdä maksusitoumuksen tai palvelusetelin uusintapyynnön peruukista, rintaproteesista, tukisukista, tukihihoista sekä hoitokäsineistä.

Aloita asiointi kirjautumalla sisään Palse.fi-portaaliin.

Kenelle ja millä ehdoin

Apuvälineiden myöntäminen perustuu valtakunnallisiin lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteisiin.

Peruste apuvälineelle voi olla esimerkiksi

  • toimintakykyä heikentävä ja itsenäistä selviytymistä vaikeuttava lääketieteellisin perustein todettu sairaus
  • vamma
  • kehitysviivästymä.