Apuvälinepalvelut
Palvelun sisältö
Voit saada käyttöösi apuvälineen, jos toimintakykysi on heikentynyt ja apuväline parantaa kykyäsi toimia. Arvioimme, millaista apuvälinettä voit tarvita ja neuvomme, miten sitä käytetään.
Oikein käytettynä apuväline on turvallinen ja kestävä. Apuvälinepalvelujen apuvälineet kierrätetään huollettuna seuraavalle käyttäjälle. Luovutamme apuvälineen sinulle aina huollettuna ja puhtaana.
Apuvälineet ja palvelu ovat maksuttomia.
Toimi näin
Perusapuvälineet ilman lähetettä
Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta. Voit asioida missä tahansa Pohteen apuvälinepalvelujen palvelupisteessä. Perusapuvälineitä ovat: kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Näihin apuvälineisiin et tarvitse lähetettä. Huolehdit apuvälineen kuljettamisesta itse.
Ota mukaasi kuvallinen henkilökortti, kun haet apuvälineen. Jos noudat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.
Apuvälinepalvelujen yhteystiedot
Yksilölliset apuvälineet lähetteellä
Jos tarvitset yksilöllistä arviointia vaativan apuvälineet kuten sähköpyörätuolin, seisomatelineen tai proteesin, tarvitset ammattilaisen suosituksen tai lähetteen. Varaamme sinulle ajan yksilölliseen arvioon. Saat tiedon ajanvarauksesta puhelimitse tai kirjeellä.
Yksilöllisesti arvioitavat apuvälineet
Huolto
Jos apuväline menee rikki tai se ei toimi, soita tekniikan palvelunumeroon tai ota yhteyttä verkossa Palse.fi-sivuston kautta.
Huollamme apuvälineitä seuraavilla paikkakunnilla: Oulu, Kuusamo, Raahe ja Haapavesi. Vastaat itse apuvälineen kuljettamisesta huoltoon. Kotihoitosängyt, seisomatelineet sekä henkilönostimet huollamme kotonasi.
Säilytä apuvälinettä saamiesi ohjeiden mukaisesti ja pidä apuväline puhtaana.
Palautus tai laina-ajan jatkaminen
Palauta apuväline mihin tahansa Pohteen palvelupisteeseen, kun et enää tarvitse välinettä tai viimeistään palautuspäivänä. Palautuspäivän näet lainaussopimuksesta. Jos tarvitset apuvälinettä edelleen, voit pyytää lisää laina-aikaa apuvälineelle.
Jos tarvitset lisää laina-aikaa, ota ensisijaisesti yhteyttä verkossa Palse.fi-sivuston kautta.
Voit myös soittaa. Valitse paikkakunta, niin näet yhteystiedot.
12-13
12-13
helatorstai
helluntai
Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta apuvälinepisteen aukioloaikoina. Tällaisia perusapuvälineitä ovat esimerkiksi kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Kun lainaat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.
8-14
8-14
8-14
8-14
8-13
Voit soittaa, jos tarvitset ajanvarauksen tai haluat perua ajan kuntoutuspalveluihin. Voit soittaa myös kuntoutukseen tai apuvälineisiin liittyvissä asioissa.
Kuntoutumistalo
- tietoa kokonaisvaltaisesta kuntoutumisesta ja kuntoutujan palveluista
- ohjeita elintapojen muutoksiin ja mielekkään arjen edistämiseen
- itsehoito-oppaita omatoimisen kuntoutumisen tueksi ja toimintakyvyn edistämiseksi.
Sähköinen asiointi Palse.fi-portaalissa
Voit asioida Palse.fi-portaalissa, jos sinulle on myönnetty palveluseteli tai maksusitoumus, jonka saatekirjeessä ohjeistetaan asioimaan Palse.fi-portaalissa.
Palse.fi-portaalissa voit
- tarkastella sinulle lainattujen apuvälineiden tietoja, jatkaa laina-aikoja tai pyytää laina-ajan jatkamista.
- tehdä huoltopyynnön, jos apuväline menee rikki.
- tehdä maksusitoumuksen tai palvelusetelin uusintapyynnön peruukista, rintaproteesista, tukisukista, tukihihoista sekä hoitokäsineistä.
Aloita asiointi kirjautumalla sisään Palse.fi-portaaliin.
Kenelle ja millä ehdoin
Apuvälineiden myöntäminen perustuu valtakunnallisiin luovutusperusteisiin.
Peruste apuvälineelle voi olla esimerkiksi
- toimintakykyä heikentävä ja itsenäistä selviytymistä vaikeuttava lääketieteellisin perustein todettu sairaus
- vamma
- kehitysviivästymä.