Apuvälinepalvelut

Palvelun sisältö

Voit saada käyttöösi apuvälineen, jos toimintakykysi on heikentynyt ja apuväline parantaa kykyäsi toimia. Arvioimme, millaista apuvälinettä voit tarvita ja neuvomme, miten sitä käytetään.

Oikein käytettynä apuväline on turvallinen ja kestävä. Apuvälinepalvelujen apuvälineet kierrätetään huollettuna seuraavalle käyttäjälle. Luovutamme apuvälineen sinulle aina huollettuna ja puhtaana.

Apuvälineet ja palvelu ovat maksuttomia.

Toimi näin

Perusapuvälineet ilman lähetettä

Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta. Voit asioida missä tahansa Pohteen apuvälinepalvelujen palvelupisteessä. Perusapuvälineitä ovat: kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Näihin apuvälineisiin et tarvitse lähetettä. Huolehdit apuvälineen kuljettamisesta itse.

Ota mukaasi kuvallinen henkilökortti, kun haet apuvälineen. Jos noudat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.

 

Yksilölliset apuvälineet lähetteellä

Jos tarvitset yksilöllistä arviointia vaativan apuvälineet kuten sähköpyörätuolin, seisomatelineen tai proteesin, tarvitset ammattilaisen suosituksen tai lähetteen. Varaamme sinulle ajan yksilölliseen arvioon. Saat tiedon ajanvarauksesta puhelimitse tai kirjeellä.

 

Huolto

Jos apuväline menee rikki tai se ei toimi, soita tekniikan palvelunumeroon tai ota yhteyttä verkossa Palse.fi-sivuston kautta.

Huollamme apuvälineitä seuraavilla paikkakunnilla: Oulu, Kuusamo, Raahe ja Haapavesi. Vastaat itse apuvälineen kuljettamisesta huoltoon. Kotihoitosängyt, seisomatelineet sekä henkilönostimet huollamme kotonasi.

Säilytä apuvälinettä saamiesi ohjeiden mukaisesti ja pidä apuväline puhtaana.

 

Palautus tai laina-ajan jatkaminen

Palauta apuväline mihin tahansa Pohteen palvelupisteeseen, kun et enää tarvitse välinettä tai viimeistään palautuspäivänä. Palautuspäivän näet lainaussopimuksesta. Jos tarvitset apuvälinettä edelleen, voit pyytää lisää laina-aikaa apuvälineelle.

Jos tarvitset lisää laina-aikaa, ota ensisijaisesti yhteyttä verkossa Palse.fi-sivuston kautta.

 

Voit myös soittaa. Valitse paikkakunta, niin näet yhteystiedot.

 

 

Yhteystiedot

Palvelupaikka
Pyhäjärven apuvälinepiste
Osoite
Toipilaspolku 1,
86800 PYHÄSALMI

Käynti hammashoitolan ovesta, seuraa apuvälinelainaamon opasteita.
Aukioloajat
Ti

12-13

To

12-13

Poikkeusaukioloajat
Suljettu 29.5.2025

helatorstai

Suljettu 8.6.2025

helluntai

Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta apuvälinepisteen aukioloaikoina. Tällaisia perusapuvälineitä ovat esimerkiksi kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Kun lainaat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.

Palvelunumerot
Kuntoutus- ja apuvälinepalvelut, puhelinnumero
Takaisinsoittojärjestelmä
08 669 0052
Puhelinaika
Ma

8-14

Ti

8-14

Ke

8-14

To

8-14

Pe

8-13

Poikkeusaukioloajat

Voit soittaa, jos tarvitset ajanvarauksen tai haluat perua ajan kuntoutuspalveluihin. Voit soittaa myös kuntoutukseen tai apuvälineisiin liittyvissä asioissa.

Digitaaliset palvelut

Kuntoutumistalo

Palvelun tuottaa: HUS Helsingin yliopistollinen sairaala
Kuntoutumistalo on sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten yhdessä kokemusasiantuntijoiden kanssa kehittämä verkkopalvelu. Kuntoutumistalo tarjoaa monialaista tietoa ja ohjeita kaikille, joille kuntoutuminen on ajankohtaista omassa tai läheisen elämässä. Kuntoutumistalo kannustaa asettamaan tavoitteita omaan kuntoutumiseen ja tarjoaa keinoja oman kuntoutumisen edistämiseksi erilaisissa tilanteissa. Kuntoutumistalosta löytyy muun muassa:
  • tietoa kokonaisvaltaisesta kuntoutumisesta ja kuntoutujan palveluista
  • ohjeita elintapojen muutoksiin ja mielekkään arjen edistämiseen
  • itsehoito-oppaita omatoimisen kuntoutumisen tueksi ja toimintakyvyn edistämiseksi.
Kuntoutumistalo on osa Terveyskylää. Terveyskylän talot tarjoavat luotettavaa, turvallista ja näyttöön perustuvaa terveys- ja hyvinvointitietoa. Terveyskylän sisältöjä tuottavat sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijat yhdessä Terveyskylän käyttäjien kanssa.
Digitaaliset palvelut

Sähköinen asiointi Palse.fi-portaalissa

Voit asioida Palse.fi-portaalissa, jos sinulle on myönnetty palveluseteli tai maksusitoumus, jonka saatekirjeessä ohjeistetaan asioimaan Palse.fi-portaalissa.

Palse.fi-portaalissa voit

  • tarkastella sinulle lainattujen apuvälineiden tietoja, jatkaa laina-aikoja tai pyytää laina-ajan jatkamista.
  • tehdä huoltopyynnön, jos apuväline menee rikki.
  • tehdä maksusitoumuksen tai palvelusetelin uusintapyynnön peruukista, rintaproteesista, tukisukista, tukihihoista sekä hoitokäsineistä.

Aloita asiointi kirjautumalla sisään Palse.fi-portaaliin.

Kenelle ja millä ehdoin

Apuvälineiden myöntäminen perustuu valtakunnallisiin luovutusperusteisiin.

Peruste apuvälineelle voi olla esimerkiksi

  • toimintakykyä heikentävä ja itsenäistä selviytymistä vaikeuttava lääketieteellisin perustein todettu sairaus
  • vamma
  • kehitysviivästymä.