Digitaalinen sote-keskus laajenee Raahen alueelle

Julkaistu
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde on ottanut kevään ja kesän aikana käyttöön digitaalisen sotekeskuksen, ja lokakuun 30. päivä palvelu laajenee entisen Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän alueelle, eli Raaheen, Siikajoelle ja Pyhäjoelle. Palvelu on osa hyvinvointialueen järjestämissuunnitelmaa.

Digitaalinen sotekeskus tarjoaa alkuvaiheessa muun muassa hoidontarpeen arviointia ja sairaanhoitajan sekä lääkärin etävastaanottoja.

Käytännössä digitaalisen vastaanoton pariin voi kääntyä minkä tahansa asian kanssa, joka aiemmin olisi vienyt terveyskeskuksen perinteiselle vastaanotolle.

”Ihan samat palvelut ovat tarjolla kuin kivijalassa toimivassa sote-keskuksessa. Toki sillä rajoituksella, että mitkä asiat soveltuvat digikanavissa hoidettavaksi”, Katja Rääpysjärvi, digitaalisen sote-keskuksen palvelualuejohtaja kertoo.

Asiakas tarvitsee palvelua varten tietokoneen, mobiililaitteen – minkä tahansa, jolla pääsee tietoverkkoon ja sitä kautta vastaanotolle.

”Avun saa käytännössä välittömästi. Hoitaja tekee hoidontarpeen arvioinnin, jonka jälkeen asiakas saa välittömästi apua tai hänet ohjataan kivijalkapalveluun.

Digitaalinen sote-keskus aloitti toimintansa huhtikuussa. Koko Pohteen alueelle digitaalinen sote-keskus laajenee vuoden 2024 aikana.

Digitaalinen sote-keskus on avoinna myös iltaisin ja viikonloppuisin kaikissa kiireellisissä ja kiireettömissä asioissa. Palvelun vastausviive on lyhyt ja asiakas saa lyhyessä ajassa kontaktin ammattilaiseen. Palvelu on nopea ja turvallinen. Digitaalisessa sote-keskuksessa asioivan tulee kirjautua palveluun vahvalla tunnistautumisella joko pankkitunnusten tai mobiiliavaimen avulla.

Digitaalisen sote-keskuksen palvelut korvaavat NettiRassin palvelut vaiheittain. Käyttöönoton yhteydessä terveysasemalle vastaanotolle lähetettävän viestin käyttö loppuu ja tilalle tulee mahdollisuus asioida Digitaalisen sote-keskuksen Chat-vastaanotolla.